Volkswagen-logo e-upin reunassa. sähköauton rengas.
Julian Stratenschulte | Picture Alliance | Getty Images
Saksalainen autovalmistaja Volkswagen ilmoitti keskiviikkona 42 prosentin liikevoiton laskusta kolmannella neljänneksellä.
Liikevoitto laski 2,86 miljardiin euroon (3,1 miljardia dollaria), kun taas kolmannen vuosineljänneksen myyntituotot putosivat 0,5 % vuodentakaisesta noin 78,5 miljardiin euroon.
Autojen myynti laski 8,3 prosenttia vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, Volkswagen sanoi.
Volkswagen-konsernin nettolikviditeetti oli 160,6 miljardia euroa negatiivinen syyskuun 2024 lopussa. Yhtiön nettolikviditeetti oli vuoden 2023 lopussa 147,4 miljardia euroa negatiivinen.
Volkswagen kertoi keskiviikkona, että sen vuoden kolmen ensimmäisen neljänneksen tulokseen vaikuttivat korkeammat kiinteät kustannukset ja uudelleenjärjestelyt. Tämän vuoden tammi-syyskuun liikevoitto oli 21 % pienempi kuin vuositasolla.
Volkswagenin osake oli viimeksi 1,8 % korkeammalla klo 8.19 Lontoon aikaa.
Arno Antlitz, Volkswagen-konsernin talousjohtaja ja operatiivinen johtaja, sanoi, että tulos heijasti “haastavaa markkinaympäristöä” ja korosti jatkuvan suorituskyvyn ohjelmien tärkeyttä koko yrityksessä.
Kolmannen vuosineljänneksen tulos tuli sen jälkeen, kun Volkswagen viime kuussa leikkasi vuoden 2024 vuosinäkymänsä toisen kerran vain muutaman kuukauden sisällä. Tuolloin autonvalmistaja sanoi odottavansa noin 5,6 prosentin voittomarginaalia tälle vuodelle sekä 0,7 prosentin myynnin pudotusta 320 miljardiin euroon. Luvut säilyivät ennallaan keskiviikkona.
Volkswagen on ollut kuumassa vedessä viime kuukausina varoittaen mahdollisista tehtaiden sulkemisista Saksassa ja purkamalla joukon työsopimuksia paikallisten työntekijöiden kanssa syyskuussa. Yhtiö ilmoitti myös lopettavansa työsuojelusopimuksensa, joka on ollut voimassa sen saksalaisille työntekijöille vuodesta 1994.
Volkswagenin yritysneuvosto kertoi maanantaina, että yhtiön johto suunnittelee laajoja palkanleikkauksia ja irtisanomisia sekä kaikkien Saksan tehtaiden sulkemista tai koon pienentämistä.
Vastauksena Volkswagen toisti uudelleenjärjestelyjen tarpeen ja sanoi, että se esittelee suunnitelmia työkustannusten leikkaamiseksi työsopimusneuvottelujen aikana, joka myös käydään keskiviikkona.
“Tänään neuvotteluja ennen meidän on todettava: tilanne on tulossa vakavammaksi”, Volkswagenin pääneuvottelija Arne Meiswinkel sanoi keskiviikkona CNBC:n käännöksen mukaan.
Hän lisäsi, että autoteollisuuden tämänhetkinen kehitys Euroopassa ja erityisesti Saksassa oli huolestuttavaa, kuten sekä yhtiön että sen kilpailijoiden tuoreet luvut osoittavat.
Meiswinkel toisti, että Volkswagenin on alennettava kustannuksia ja lisättävä tehokkuuttaan voidakseen sijoittaa tulevaisuuteensa.