Rypäleet nähdään viinitarhassa Ruedesheim Am Rheinissä, Länsi -Saksassa.
Kirill Kudryavtsev | AFP | Getty -kuvat
Viinin globaali kulutus on ollut tasaista laskua viime vuosina – ja se pakotti viiniteollisuuden sopeutumaan. Orgaaniset ja appelsiinin viinit, alkoholittomat vaihtoehdot ja huippuluokan hienot vuosikeret näkevät lisääntynyttä kysyntää, kun kasvava terveystietoisuus ja kasvava inflaatio kärsivät kuluttajatapoista.
Viinin ja Vine’s 2024 World Wine -tuotannon näkymät odotetaan laskeneen viime vuonna noin 2% viime vuonna noin 2%: n alhaisimmasta tasosta vuodesta 1961 lähtien. Ilmastokysymyksillä ja haitallisilla säätapahtumilla oli suuri osa tätä pudotusta, teollisuusorganisaatio totesi – etenkin Ranskassa, missä tuotanto laski niin merkittävästi, että sitä kuvailtiin “vaikuttavan merkittävästi maailmanlaajuiseen viinitarjontaan”.
Tuotannon lasku on tullut käsi kädessä kulutuksen laskun myötä sekä taloudellisten haasteiden että juomakäyttäytymisen muutosten seurauksena. Viimeisimmät tilastot osoittavat, että maailman viinin kulutus laski 2,6% vuonna 2023 verrattuna vuoteen 2022, jolloin se oli “jo alhainen”.
“Ihmiset yrittävät aktiivisesti juoda vähemmän”, Richard Halstead, alkoholin tutkimusyrityksen IWSR: n kuluttajatutkimuksen johtaja. Vaikka väkevät alkoholijuomat, kuten konjakki ja viski, ovat edelleen varattuja erityisiin tilanteisiin, juomat, kuten viini ja olut-, jotka olivat ennen päivittäistä menoa-tuntevat nipistyksen, hän selitti.
Se on herättänyt monien viiniteollisuuden keskittymisen muutoksen, kun viinistä tulee vähemmän jokapäiväistä juomaa ja enemmän satunnaista herkkua.
“Teollisuus ajattelee sitä, kuinka ihmiset voivat käyttää siihen hieman enemmän rahaa tekemällä tuotteesta mielenkiintoisemman. Näet ominaisuuksia, kuten luonnonmukaiset, orgaaniset, oranssit, matalan intervention, viinin luonteeltaan hieman käsityöläisempi.” Halstead sanoi. “Ihmiset haluavat olla hallinnassa, he ovat kiinnostuneempia itse tuotteesta sen sijaan, että se olisi vain alkoholin toimitusmekanismi.”
Tämä erikoistuneempi kiinnostus on kasvanut kasvun viininvalmistusalueilla. Markkinatutkimusyrityksen Horizon -tutkimuksen mukaan orgaanisten viinimarkkinoiden koko on yhdistetty vuotuinen kasvuvauhti 10,3% vuosina 2024 ja 2030, ja Euroopassa on suurin liikevaihto.
Oranssi viini – tehdyt nahat jätetään valkoviinin rypäleisiin pidempään – on myös nauttinut merkittävästä kasvusta.
Viinilasi on esillä viinikaupassa.
Nurphoto | Nurphoto | Getty -kuvat
Mayfairissa, joka tunnetaan harvinaisista tarjouksistaan tunnettujen henkisten viinien Hedonism -viinien toimitusjohtaja Tatiana Fokina kertoi, että hän on nähnyt suuria viinimyynnin muutoksia myymälän avaamisen jälkeen vuonna 2012. Erityisesti hän sanoi, että ihmiset olivat alkaneet kiinnittää syvemmälle kiinnostustaan heidän käyttämänsä viinin tuotantoprosessista ja alkuperäistä.
“Mielestäni ihmiset ovat paljon koulutettuja siitä, mitä he juovat. Heillä on paremmin kehittyneitä makuja, he oppivat hiukan enemmän monimutkaisista viineistä, mahdollisesti korkeamman tason viineistä sen sijaan, että ostaisivat enemmän yksinkertaisia, alhaisimpien viinejä”, hän sanoi.
Muutos tapahtuu, kun asiantuntijat toivovat hienon viiniteollisuuden elpymistä hintojen 11 prosentin laskun jälkeen vuonna 2024. Asiantuntijoiden mukaan hieno viinin ostajien väestötiedot muuttuvat, kun vauva-ikäluokkien (syntynyt vuosina 1946–1964) “ikääntyminen” markkinoilta, kun taas nuoremmat sukupolvet ovat alkaneet sitoutua, mukaan lukien digitaalisten markkinoiden kautta, jotka auttavat “demokratisoimaan” pääsyä teollisuuteen.
Fokina oli yhtä mieltä siitä, että ihmiset olivat nyt halukkaita käyttämään enemmän yhtä hyvään viiniin pulloon sen sijaan, että ostaisivat esimerkiksi kolme vähemmän laatua. Hän sanoi myös kasvavan kiinnostuksen viiniä puoliksi pullot, koska ihmiset eivät välttämättä halua avata täydellistä viiniä pulloa esimerkiksi tiistaina illalla.
Matala ja alkoholin kasvu
Nuoremmat sukupolvet ovat myös kärjessä kasvua alan eri alueella: matalat ja alkoholin viinit.
Gen Z – usein määritelty vuosien 1996 ja vuoden 2012 ja vuoden 2012 syntyviksi – osuus on nyt 45% juomista, ja toisin kuin heidän vanhemmilleen, he mainitsevat hyvinvoinnin käyttäytymisensä liikkeellepanevana voimana. Mintelin tutkimuksen mukaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa 20–24-vuotiaat ostavat puoliksi todennäköisemmin alkoholijuomia kuin vanhemmista sukupolvista, ja yksi syy on halu priorisoida elämäntapa- ja hyvinvointivalintoja.
Työntekijä nähdään kaatavan viiniä lasiin Essência Do Vinhon aikana, Portugalin Premier Wine -tapahtumassa.
SOPA -kuvat | Lightrocket | Getty -kuvat
ISWR totesi, että koska alkoholittomat juomamarkkinat käyvät läpi “muuttuva kasvuajan”, viini on johtamassa. Organisaatio odottaa markkinoiden kasvavan noin 12%: n yhdistelmäkasvuasteella vuosina 2023 – 2027 verrattuna oluen ja siiderin 2%: n kasvuvauhtiin.
Maailman suurimman panimon AB Inbevin toimitusjohtaja Michel Doukeris iski alkoholittomien juomien nousevasta sävystä äskettäisessä CNBC: n haastattelussa. Hän korosti sosiaalisten tilaisuuksien merkitystä kuluttajille ja sanoi, että alkoholittomat vaihtoehdot antoivat ihmisille mahdollisuuden jatkaa seurustelua.
“Yleensä he eivät voineet juoda, koska heidän on ajettava kotiin. Nyt he voivat juoda alkoholi-olutta, seurustella ystävien kanssa. Silti ajaa ja mennä kotiin”, hän sanoi ja lisäsi, että monet ihmiset mukauttivat rutiiniaan kääntymällä alkoholittomiin juomiin.