Volkswagen ID.7 Sähköajoneuvo nähtiin 18. helmikuuta 2025 Volkswagen Electric Fleet Lead -tehtaalla Emdenissä, Saksassa.
Carmen Jaspersen |
Autovalmistaja Volkswagen ja Tähti On vahvistettu, että heidän Pohjois -Amerikassa rakennetut ajoneuvot vapautetaan Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin äskettäin myöntämästä 25 prosentin tariffista, ja Bmw Se sanoi, että se kohtaa veroja, kun eurooppalaiset autovalmistajat kamppailivat käsitelläkseen uusia kauppasääntöjä.
Äskettäin palautettu Valkoisen talon johtaja on jo pitkään uhannut asettaa tariffeja suurille Yhdysvaltain kauppakumppaneille, mukaan lukien Kanada, Meksiko ja EU. Viime viikolla Meksikon, Kanadan ja Kiinan hyödykkeiden uudet vastuut olivat voimassa.
Koska ajoneuvot ja koneet ovat EU: n suurin vienti Yhdysvaltoihin, tuontitariffien uhka on aiheuttanut herätyksen Euroopassa. Vuonna 2023 EU: n kaupan ylijäämä on 1002 miljardia euroa (110,6 miljardia dollaria) koneissa ja Yhdysvaltain ajoneuvoissa, luokka, jonka osuus on 41% sen viennistä Yhdysvaltoihin
Mutta jotkut alueen autonvalmistusjättiläiset voivat pystyä ainakin väliaikaisesti ohittamaan uudet vastuut. Viime viikolla Valkoinen talo myönsi yhden kuukauden tariffin viiveen automaattille, joka on Yhdysvaltain ja Mekso-Kanadan sopimuksen (USMCA), joka on kolmen maan välinen kauppasopimus. Hänen ehtojensa mukaan Kanadan ja Meksikon tuonnin uudet tariffit voidaan vapauttaa, jos vähintään 75% ajoneuvojen osista on Pohjois -Amerikasta.
“Pohjois -Amerikan rallimme Volkswagen -tuotemerkki -ajoneuvot noudattavat USMCA: n alkuperäsääntöjä ja vapauttavat 25%: n tariffit”, Volkswagenin tiedottaja sanoi sähköpostitse.
“Globaalina autovalmistajana seuraamme Pohjois -Amerikan kehitystä tarkasti ja arvioimme mahdollisia vaikutuksia autoteollisuuteen ja yritykseemme tariffien ilmoituksen vuoksi Yhdysvalloissa, Kanadassa, Kanadassa, Meksikossa ja EU: ssa.”
Lippulaivabrändinsä lisäksi Volkswagenilla on myös erilaisia suuria autobrändejä, mukaan lukien Skoda, Audi ja Bentley.
“Olemme valmiita työskentelemään päätöksentekijöiden kanssa löytääksemme ratkaisuja, jotka tukevat Yhdysvaltain teollisuutta tarjoamalla samalla taloudellisia mahdollisuuksia työntekijöille, yrityksille ja kuluttajille”, auto jättiläinen kertoi CNBC: lle.
Samaan aikaan Stellatis (tunnetaan Jeep- ja Dodge -ajoneuvoistaan) kiitti Trumpia myöntämästä USMCA: n luopumisen perjantaina antamassaan lausunnossa ja lupasi laajentaa Yhdysvaltojen toimintaansa. Autonvalmistaja, yksi suurimmista yrityksistä, loukkasi kuukauden veronmaksua ennen ns. Vastavuoroisuustukiffia 2. huhtikuuta.
“Jakoimme presidentin tavoitteen rakentaa enemmän amerikkalaisia autoja ja luoda kestäviä amerikkalaisia työpaikkoja”, yritys sanoi tuolloin. “Odotamme innolla yhteistyötä hänen ja hänen tiiminsä kanssa.”
Stralantis jakaa useita tehtaita Meksikossa sen jälkeen, kun Trump ilmoitti luopumisestaan autovalmistajille viime viikolla. Osake nousi yli 2% Lontoossa maanantaina iltapäivällä.
“Volatiliteetti ja monimutkaisuus” -tilanne
Toisaalta saksalainen auto jättiläinen BMW sanoi, että se kantaa pakkolunastusta, jos USMCA -määräykset säilytetään.
“Pohjois -Amerikan tuontitariffien käyttöönoton nykyinen tilanne on erittäin epävakaa ja monimutkainen”, BMW sanoi sähköpostitse lähetetyssä lausunnossa.
“Asemamme pysyy samana: vapaakauppa on ollut BMW -ryhmän ohjausperiaate ja on erittäin tärkeä maailmanlaajuisesti”, yritys lisäsi. “Tämä on yksi kriittisimmistä kasvun ja edistymisen tekijöistä. Toisaalta tariffit estävät vapaakauppaa, mikä hidastaa innovaatioita ja asettaa negatiivisen kierre -liikkeen. Viime kädessä ne ovat haitallisia asiakkaille, mikä tekee tuotteesta kalliimpaa ja vähemmän innovatiivista.”
UBS -analyytikot arvioivat, että perjantaina asiakkaille kohdistuvien muistiinpanojen mukaan 10% BMW: n yksikkömyynnistä Yhdysvalloissa tuotiin Meksikosta melko alhaisella hinnalla, lähinnä yrityksen 2 ja 3 -sarjan mallilla.
“On syytä mainita, että Yhdysvaltain tuonti Meksikosta on jo tariffien alaisia”, he sanoivat. “Kaikkien muiden tasa-arvoisten tariffien tulisi johtaa noin 400 miljoonan euron käyttökatevaikutukseen (ennen hinnan nousua) ja ovat suhteellisen pieniä ryhmäympäristössä (4%). Mahdollinen uhka BMW: lle ja muille saksalaisista OEM-laitteista on potentiaalinen tariffi.
Trumpin ylennys ja tariffien kääntäminen Kanadaa ja Meksikoa vastaan - monet globaalit autovalmistajat omistavat tuotantolaitoksia – laukaisivat haihtuvat kaupan alueellisissa autovarastoissa. Viime kuussa sen jälkeen, kun presidentti ilmoitti 30 päivän viivästymisestä kantamisessa, autokannat myytiin autokannat, joiden arvo on laskenut.