Stellantisin tuleva toimitusjohtaja Antonio Filosa on yrityksen Amerikan toiminnan johtaja, tervehtii Windsorin parlamentin tehtaan työntekijöitä Chryslerin 100 -vuotisjuhlan juhlallisessa tapahtumassa 6. kesäkuuta 2025.
Tähti
Detroit – “Keskinkertaisuus ei ole matkan arvoinen.”
Se on osa pääsyä Tähti Toimitusjohtaja Antonio Filosa on nimitetty johtamaan ensimmäistä julkista tietoa globaalien autovalmistajien johtamiseksi. Se oli loitsu vuosikymmenien ajan, kun hän vietti 25 vuotta kiipeämällä yrityksen sijoitukseen Espanjan Night Shift Paint Shop -kaupan päälliköksi.
Lause viittaa myös myöhään Fiat Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne, joka on Filosan mentori. Marchionne kuoli odottamatta vuonna 2018, muutama vuosi sen jälkeen, kun automaatti sulautui Stellantisiin, tuotemerkkien, kuten Jeep, Ram, Fiat ja Chrysler, vanhempiin.
Useat entiset ja nykyiset Stellattis -johtajat ja Filosan kanssa työskennelleet työntekijät korostivat hänen yhteyttä Marchionneen puhuessaan CNBC: n kanssa. He kuvasivat häntä myös houkuttelevana kollektiivisena johtajana, joka tunsi liiketoiminnan erittäin hyvin tehdaslattiasta C-Suite-toimistoihin, mutta he kohtasivat monia haasteita ja testejä.
Kun Filosa siirtyy virallisesti toimitusjohtajan asemaan maanantaina, hänen on ohjattava Marchionne (näytti dynaamisena toimeenpanevana ja ajattelijana, joka pelasti italialaisen autovalmistajan Fiatin ja Us Chryslerin) kääntääkseen vaikeasti valmistajan valmistajan.
Fiat Spa: n vasemman keskus John Elkann ja Sergio Marchionne, Fiat Spa Spa- ja Chrysler Group LLC: n toimitusjohtaja Sergio Marchionne, Chrysler Group LLC: n tuottama uusi Jeep -kapinallinen maastoauto, joka esitteli 84. Genit Genit International International Genit -tapahtuman ammuttavan Genev -genev -genev -genev -genev -genev -genev -genev -genev -ammut.
Chris Ratcliffe | Bloomberg | Getty -kuvat
Viimeisin toimitusjohtaja Carlos Tavares, joka johti sulautumisen muodostamaan Stantisia, erosi yhtäkkiä sen jälkeen, kun hän oli erimielisyys yhtiön hallituksen kanssa joulukuussa, myynnin laski vuosiksi ja nettotulos laski viime vuonna 70%. Kuten Marchionne, yrityksen sisällä ja ulkopuolella olevat ihmiset pitävät häntä dynaamisena toimitusjohtajana, mutta monet uskovat, että hän on keskittynyt liian kustannusten leikkaamiseen, mikä vahingoittaa yritystä.
Taloudellisten kysymysten lisäksi alan asiantuntijoiden mukaan Filosan on jatkettava joukkovelkakirjojen tekemistä jälleenmyyjien, poliitikkojen ja työntekijöiden kanssa, jotka ovat vaurioituneet Tavaresin toimikauden aikana. Ja hänen on käsiteltävä yhtiön sijoitussuunnitelmia perinteisten ajoneuvojen ja “sähköistävä” -mallien, kuten hybridien ja sähköajoneuvojen, välillä.
“Meidän on hallittava siirtyminen, eikö? Ei ole salaisuus, että sähköautot tulevat [a] Vahvin suurin osa tulevaisuudesta, eikö niin? Ei vain Stellantiselle, vaan itse autoteollisuudelle, Filosa, silloinen Amerikan päällikkö Stanttisessa, kertoi tammikuussa. “Tahti ja nopeus, tarvitaan jonkin verran uudelleenarviointia.”
Filosa sanoi tuolloin, että uusi toimitusjohtaja päättää tahdista. Hän kuvaili yrityksen ongelmia “monitehtävien haasteiksi”, ja hän päätyi hallituksen nimittämään.
“Monitehtävä haaste”
Filosa, suhteellisen nuori 51 -vuotias toimitusjohtaja, on ollut käynnissä Tavaresin ylennyksen jälkeen Jeepistä Stellatis Americas -liiketoiminnan operatiiviseksi johtajaksi, jossa hän priorisoi tiukkojen joukkovelkakirjojen korjaamisen.
Työntekijät olivat järkyttyneitä leikkauksista ja lomautuksista, ja yhtiön franchising -vähittäiskauppiaat olivat innostuneita Stellatisin myynnin ja markkinaosuuden menetyksestä Tavaresin alla. Stentis National Decerpress kirjoitti syyskuussa ennennäkemättömän avoimen kirjeen, jossa tuomittiin Tavaresin toimet.
“Oma jakeluverkosto, jälleenmyyjäryhmäsi on ollut köyhyydessä ja laskussa”, sanoi Virginiassa toimiva jälleenmyyjä Kevin Farrish.
Illinoisin jälleenmyyjä Michael Bettenhausen peri Farrishin, sanoi hellästi Filosaa, mutta sanoi, että työtä oli vielä paljon.
2025 Jeep Cherokee -maastoauto
Tähti
“Meidän on työskenneltävä yhdessä ja kaivattava kaikki Pohjois -Amerikan operaatioidemme aiheet, ja odotamme innolla Antonion jäljellä olevaa osaa näistä keskusteluista”, hän sanoi.
Stellatisin maailmanlaajuinen myynti Tavaresin mukaan laski 12,3% 6,5 miljoonasta ihmisestä vuonna 2021 (yritys, jonka yritys perustettiin) 5,7 miljoonaan vuonna 2024. Tähän sisältyy noin 27% Yhdysvaltojen romahduksista kauden aikana 1,3 miljoonaan autoon. Autonvalmistaja putosi neljännestä Yhdysvaltain myyntiin, mikä on 11,6%: n markkinaosuudesta 8%: iin kyseisessä ajassa.
Filosa, kotoisin Napolista, Italia, kertoi tammikuussa, että Yhdysvaltojen ensisijaisena tavoitteena on lisätä vähittäismarkkinaosuutta, joka sisältää asiakkaille myyntiä laivaston tai yrityksiin vertailun sijasta.
“Meidän on tehtävä se. Se ei ole usko; se on välttämätöntä”, hän sanoi. “Yhdysvaltain vähittäiskaupan markkinaosuus mittaa kykysi olla orgaanisesti [grow sales]. “
Autonvalmistaja pysyy köyhyydessä, ja sen kokonaismyynti tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli noin 12%. Yhtiö kieltäytyi julkistamasta vähittäismyyntiään vuoden alussa.
Mutta uusien tuotteiden, kuten tulevan uudelleensuunniteltu Jeep Cherokee, ylimääräinen RAM 1500 -mallin ja uuden bensiinikäyttöisen Dodge-laturin, odotetaan lisäävän myyntiä ja automakerin huippulinjaa.
Stratlandin liikevaihto on kasvanut yrityksen perustamisen jälkeen, mutta se laski 17,2%: iin vuonna 2024 – 156,9 miljardia euroa (180,6 miljardia dollaria), kun taas muut autovalmistajat, kuten esimerkiksi Yleiset moottorit ja Fordin sähkömoottori Nähdessään heidän ylälinjansa nousevan merkittävästi.
“Filosa on tullut toimitusjohtajan rooliin yrityksen merkittävien haasteiden keskellä”, RBC Capital Markets -analyytikko Tom Narayan kirjoitti sijoittajien huomautuksessa 28. toukokuuta. “Hänen välittömät prioriteetit sisältävät yrityksen suorituskyvyn elvyttämisen Yhdysvaltain markkinoilla, yksinkertaistaen Stellantin laajaa 14-tuotemerkin portfoliota ja jännitteitä kauppiaiden, unionien ja hallitusten kanssa.”
“Looginen valinta”
Teollisuuden sisäpiiriläisten ja tarkkailijoiden mukaan Filosan nimitys toimitusjohtajaksi pidetään turvallisena, loogisena valintana automakerille yrittää ratkaista itsensä aiheuttamat ongelmat.
“Mielestäni tämä on looginen, uskottava vaihtoehto”, Tavares kertoi Bloombergille haastattelussa kansainvälisen median kanssa sen jälkeen, kun hän lähti yrityksestä toukokuun lopulla. “Toivottavasti hän saa asianmukaisen tuen hallitukselta. Katsotaanpa.”
Sen jälkeen kun hän on ilmoittanut toimitusjohtajana 28. toukokuuta, Filosa on vieraillut monissa autovalmistajissa Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Euroopassa. Hänen ilmoitettiin valittiin kuuden kuukauden haku, mukaan lukien muut sisäiset ja ulkoiset ehdokkaat.
Hänen julkiset kommenttinsa hänen uudesta asemastaan ovat tehneet hänestä nöyrän, kiitollisen johtajan ja isän, joka ylpeilee yhteydestään ihmisiin.
“Minulla on todella kunnia olla nimitetty tämän suuren yrityksen Stantistiksen toimitusjohtajaksi. On kulunut 25 vuotta siitä, kun olen ollut. Tämä paikka on veressäni”, hän sanoi.
New Yorkin pörssi toivotti Jeep -tuotemerkin (NYSE: STLA) tervetulleeksi palkintokorokkeelle 31. toukokuuta 2024. Antonio Filosan toimitusjohtajan Antonio Filosan muistoksi liittyi NYSE -ryhmän presidentti Lynn Martin.
New Yorkin pörssi
Kourallinen nykyisiä ja entisiä Stellatis -johtajia kuvasi filosmaa “kiinnostavana johtajana” ja “kuuntelijaksi”, jotka olivat erityisen rentoutuneet tehtaan sisällä ja puhuivat työntekijöiden kanssa, aivan kuten Marchionne.
“Työskentelin vierekkäin hänen kanssaan.… Kasvasimme Sergiossa”, Stralandisin globaalin suunnittelun päällikkö Ralph Gilles kertoi CNBC: lle. “Hän on mies. Hän on visionääri, hän on energinen, nuori … ja utelias. Hän on suuri kuuntelija. Rakastan hänen ongelmanratkaisukykyään, ja minulle hän rakastaa suunnittelua.”
Marchionne kutsuu johtajiaan “lapsiksi”, joista monet, kuten Gilles ja Filosa, ovat nimittäneet ensimmäisen korkean profiilin johtotehtävänsä. Muita, jotka työskentelevät edelleen Stantisin kanssa, ovat RAM: n toimitusjohtaja Tim Kuniskis ja CMO Olivier Francois.
“Antonion mahtava”, Kuniskis. “Hän on yksi motivaatioista, jotka haluan palata.”
STELLANTIS CFO Douglas Ostermann mainitsi Filosan taustan yrityksen Latinalaisen Amerikan liiketoiminnan valmistuksessa ja rakentamisessa aiemmin tässä kuussa, joka on edelleen yrityksen korkean marginaalin alue.
“Hän on erittäin avoin johtaja ja mielestäni on todella hyvä työskennellä koko organisaatiossa, brändien välillä ja vähän suhteiden rakentamista”, Osterman sanoi Bernstein -tapahtumassa.
Filosan nimityksen jälkeen Bernsteinin analyytikot kutsuivat häntä “turvallisiksi käsiksi” sijoittajan muistiinpanoissa, mutta sijoittajille se on suhteellisen joustamaton vaihtoehto verrattuna ulkoiseen vuokraamiseen.omena Yrityksen on ilmoitettu harkitsevan talousjohtaja Luca Maestriä.
“Uskon, että sijoittajat ovat erittäin innostuneita mahdollisuudesta tuoda joku ulkopuolelta”, Bernsteinin analyytikko Daniel Roeska kertoi CNBC: lle. “Ei ole niin, ettei sisällä ole ketään, mutta niin suuren sekoituksen jälkeen sijoittajat ajattelevat, että ajatus tuoda asioita ulkopuolelta on hyvä vaihtoehto.”
Stenttis Share
Filosalla ei ole paljon kokemusta sellaisesta korkean profiilin roolista, toisin kuin Marchionne ja Tavares, jotka ovat taistelleet autoveteraaneista. Hän syntyi yrityksen Latinalaisen Amerikan liiketoiminnan kautta ja hänellä oli vain vähän aikaa Pohjois -Amerikassa (sen kriittisimmät markkinat). Vaikka italialainen, hänellä on myös rajoitettu tuntia Euroopassa, joka on autovalmistajien toiseksi tärkein alue.
Kaksi lähdettä, jotka suostuivat puhumaan nimettömästi
Filosan on myös palautettava sijoittajien luottamus, jonka sekä Marchionne että Tavares voivat tehdä helposti. Kolme lähdettä, mukaan lukien kaksi yrityksen sisäpiiriläistä, sanovat, että hänellä ei ole samoja toimitusjohtajan ominaisuuksia kuin hänen edeltäjänsä, mikä voi johtaa kokemukseen.
UBS: n analyytikko Patrick Hummel huomautti viime kuussa taloudellisessa raportissaan, että Filosan vuorovaikutus rahoitusyhteisön kanssa on myös “rajoitettu pääomamarkkinapäivään kesäkuussa 2024.”
Yhtiön osakekurssin mukaan sijoittajat eivät reagoineet voimakkaasti toimitusjohtajan valintoihin. 28. toukokuuta, kun Filosa ilmoitti toimitusjohtajansa, Yhdysvaltain noteerattujen osakkeiden osakkeet laskivat 3,2%. Sittemmin osake on ollut noin 10% johtuen suuresta määrästä ulkoisia tekijöitä.
Päivittäinen osakekannan lasku oli tosiasiallisesti Marcánin osakekurssi laski 3,9% sen jälkeen, kun hän teki Chryslerin ja Fiatin 6. toukokuuta 2014 sen jälkeen kun hän teki “Fiat Chrysler Automobile” tai FCA.
Marchionne, taitavasta puheestaan tunnettu filosofinen pääaine, keskustelee haasteista autovalmistajille ja jatkuvasti muuttuvalle autoteollisuudelle, mukaan lukien yritykset, jotka eivät harjoita kannattamattomia-Filosan ja Stellatisin on jatkettava niiden puuttumista.
“Kerron teille tänä aamuna, että FCA -kulttuurimme reagoi paremmin tarkoitukseen ja haasteisiin.” “Ja suunnitelmillamme on tarkoitus, koska kun kaikki sanotaan ja kaikki tehdään, keskinkertaisuus ei ole matkan arvoinen.”