Tämä raportti on tämän viikon CNBC: n Ison -Britannian pörssiuutiskirjeestä. Joka keskiviikko Ian King tuo sinulle asiantuntevia näkemyksiä Yhdistyneen kuningaskunnan tärkeimmistä liiketoimintatarinoista ja muista keskeisistä kehityksistä, joita et halua missata. Kuten mitä näet? Voit tilata tässä.
Lähetys
Noin 31 vuotta niiden yksityisen jälkeen Yhdistyneen kuningaskunnan rautatiet ovat menossa takaisin julkiseen omistukseen.
Maan rautatiet, asemat, tunnelit ja signaalit uudistettiin tehokkaasti vuonna 2002, mutta se oli nykyisen työvoiman hallinnon politiikka, kun ne valittiin viime vuonna, junien itse toiminnan palauttamiseksi takaisin valtioon.
Vain liikkuvavarasto – valmentajat, veturit ja tavaravaunut – ja suurin osa rautatieliikenteen operaattoreista on pysyä yksityisissä käsissä yhdellä tärkeällä poikkeuksella, johon tulemme.
Näin ollen tämän vuoden toukokuussa rautatiefranchising, joka vastaa junien juoksemisesta Lontoon Waterloolle – uudelleensuunnitteluun – Uudelleensuojatulle lounaaseen rautatielle – palautettiin valtion omistukseen.
Riittävästi tietyn ikäisten brilleille, jotka muistavat vanhan British Railin rappeutuneen junan ja kauhistuttavan palvelun ennen yksityistämistä, ensimmäinen kansallistettu palvelu sisälsi rautatievaihtobussin.
Remationalisointiprosessi jatkuu, kun myöhemmin tässä kuussa Lontoon ja Essexin välistä junia kulkeva C2C otetaan osavaltion omistukseen suuremmalla Anglialla, joka ylläpitää junia Itä -Englannissa seuraavina kuukausina.
Neljän operaattorin-Lontoon koillisrautatie (LNER), Pohjois-, Kaakkois-ja Transpennine Expressin-jo valtion omistamana hallitus on luvannut, että kaikki jäljellä olevat yksityisesti suoritetut rautatiefranssit uudistetaan tämän parlamentin loppuun mennessä.
Se aikoo myös integroida juna- ja seuraamisen uuteen kokonaisuuteen, suuriin brittiläisiin rautateisiin, jotka lopettavat yksityistämisen yhteydessä tapahtuneiden verkko- ja junaoperaatioiden erottelun.
King’s Cross -asemalla nähty lner -juna.
SOPA -kuvat | Lightrocket | Getty -kuvat
Mutta se ei ole aivan tarinan loppu.
Vaikka keskustelu on edelleen raivoissaan siitä, oliko rautateiden yksityistäminen menestys – pluspuolella, se johti matkustajamäärien ja paremman liikkuvan varaston valtavaan kasvuun; Kääntöpuolella se johti huomattavasti korkeampiin hintoihin-yksi positiivinen, johon suurin osa alan asiantuntijoista on yhtä mieltä, on ns. “Open Access” -operaattorien syntyminen.
Ne kilpailevat nyt kansallistuneiden franchising -operaattoreiden kanssa, jotka tekevät sopimuksia hallituksen kanssa palvelujen järjestämisestä. Toisin kuin franchising -operaattorit, avoimen pääsyn operaattorit ottavat kaiken lipun ja muiden tulojen riskin, jotka eivät ole odotuksia.
Heidän läsnäolonsa on tuntunut innokkaimmin East Coast Main -linjalla, joka yhdistää Edinburghin Lontoon ja palvelee Yorkshiren, East Midlandsin ja Koillis -Englannin koillisosaan.
Avoimen pääsyn operaattorit, kuten LUMO- ja Hull -junat, hyvitetään standardien nostamisessa ja hintojen vähentämisessä. Merkittävää on, että itärannikon päälinja on ainoa osa Ison-Britannian rautatieverkkoa, jossa matkustajaluku on toipunut esilandemian tasolle.
Näistä saavutuksista huolimatta avoin pääsy ei ole yleisesti suosittu. Ison -Britannian voimakkaat rautatieyhteydet vihaavat sitä, ja niin, että sitä on jo kauan epäillään, tekevät virkamiehiä liikenneosastolla (DFT). Se on keskittynyt entistä paremmin, koska viimeisen vuoden aikana yritykset ovat tehneet ennätykselliset hakemukset käyttämään junia avoimen pääsyn alla.
Tämä kehotti uuden liikennesihteerin Heidi Alexanderin kirjoittamaan tammikuussa Rail and Road -toimiston (ORR) puheenjohtaja Declan Collierille, alan sääntelijälle, varoittaen häntä omaksumaan tiukemman lähestymistavan avoimen pääsyn hakemuksiin.
Hän käski häntä ottamaan huomioon, olisiko rautatieverkossa riittävä kapasiteetti uusille palveluille ja herättivät huolenaiheita siitä, että avoimen pääsyn operaattorit eivät vastaa radan pääsyn kokonaiskustannuksia. Hän käski myös olla tietoinen siitä, riistäisikö uudet operaattorit nykyisistä operaattoreista tuloja.
Tämä herätti huolta siitä, että Alexander voisi yksinkertaisesti tehdä rautatieyhdistysten tarjouksia ja pyrkii suojelemaan LNER: n kaltaisia valtion ylläpitäjiä kilpailun räjähdykseltä. Nämä huolet lisääntyivät, kun kesäkuun lopussa Richard Goodman, yksi DFT: n vanhemmista virkamiehistä, kirjoitti Collierille vahvistaakseen Alexanderin viestiä.
“DFT -analyysi viittaa siihen, että jokaisen nykyisen avoimen avoimen pääsyn sovelluksen vuotuisen abstraktion summa olisi enintään 229 miljoonaa puntaa (24/25 hinnat), eikä se ole vastuussa vuorovaikutuksessa olevista palveluista johtuvista tulojen vaikutuksista”, hän kirjoitti.
“Tämä edustaa merkittävää lisäkustannusta veronmaksajille ja vaikuttaisi olennaisesti valtiosihteerin käytettävissä oleviin varoihin.”
Jotkut näkivät tämän kirjeen yrityksenä saada ORR: n hyväksymästä uusia hakemuksia.
Jos se oli tarkoitus, taktiikka näyttää toimivan.
Viime viikolla ORR hylkäsi kolme yritystä, jotka etsivät Track Access -sopimuksia Network Rail -sovelluksen kanssa West Coast Main Line -palvelun ylläpitämiseksi, joka yhdistää Glasgow’n Lontooseen ja palvelee suuria kaupunkeja, kuten Birmingham, Liverpool ja Manchester.
Päätöksen selittämisessä Orrin Stephanie Tobyn sanoi: “Oli selvää, että kapasiteetti ei ollut riittävästi hyväksyä minkä tahansa palvelun ilman vakavia kielteisiä vaikutuksia matkustajien kokeilun junan suorituskyvyn tasoon länsirannikon päälinjalla.”
Niiden joukossa, joiden hakemus oli estetty
Uutiset pettyivät myös nykyisen verkon tällä hetkellä vajaakäyttöisen maan osissa. Hyvä esimerkki on Shropshire, jossa oli voimakas tuki uuden operaattorin, Wrexhamin, Shropshiren ja Midlands Railway -suunnitelmien suunnitelmille, jotka omistavat ranskalaisen liikkuvavarastojen valmistajan Alstom, joka ajaa viisi junaa päivässä Shropshiren ja Lontoon välillä.
Kaikki tämä on herättänyt pelkoja siitä, että Aleksanteri ja rautatieministeri Peter Hendy, teollisuuden elämäntapa, ovat päättäneet tappaa avoimen pääsyn – jonka operaattorit olisivat liian kalliita uudistaa – kokonaan.
Kuljetusministeriön mukaan tämä on totta.
“Tuemme avoimen pääsyn palveluita, joissa ne rohkaisevat kasvua, parantavat yhteyksiä ja tarjoamme enemmän valintaa matkustajille”, DFT: n tiedottaja kertoi CNBC: lle. “Avoimen pääsyn ei pitäisi kuitenkaan tulla kustannuksella veronmaksajalle tai negatiivisesti vaikutusta suorituskykyyn.”
Maantieteellinen kuilu
Keskustelu avoimesta pääsystä voi johtaa kiehtovaan yhteenottoon hallituksessa.
Aleksanteri, kun taas Wiltshiressä sijaitseva Swindonin kansanedustaja on viettänyt koko uransa Lontoossa sekä paikallisessa että kansallisessa politiikassa. Myös Hendy on viettänyt uransa pääkaupungissa, työskentelemällä pääasiassa valtion omistamassa liikenteessä Lontoossa ja sen edeltäjän Lontoon liikenteessä. Sellaisenaan pääkaupungin liikennejärjestelmä on ilmoittanut heidän ajattelunsa rautateille, mikä on hyvin erilainen kuin muun maan.
Muilla hallituksen vanhemmilla henkilöillä, kuten kotisihteeri Yvette Cooperilla ja koulutussihteeri Bridget Phillipsonilla, voi olla vaihtoehtoinen näkemys. Pari edustaa vaalipiirejä Yorkshiressä ja Koillisessa, ja tietää, kuinka suositut avoimen pääsyn operaattorit ovat äänestäjiensä joukossa kilpailun ylläpitämiseksi ja hintojen alentamiseksi.
He saattavat myös luottaa liittokansleri Rachel Reevesin tukemiseen, jonka vaalipiiri on Leedsissä – Yorkshiren suurin kaupunki, joka ei vielä nauttinut avoimen pääsyn operaattorin tarjoamasta suorasta palvelusta.
Parlamentin jäsenten, jotka edustavat istuimia, joissa asuu liikkuvia osakevalmistajia, kuten Alstomi, Siemens ja Hitachi – jotka tukevat tuhansia ammattitaitoisia valmistustyöt – voidaan myös odottaa tukevan avointa pääsyä.
Alstom ja Siemens ovat molemmat äskettäin varoittaneet ministerien epäonnistumisesta allekirjoittaa uusien tilausten lukumäärän, kun taas Hitachi voitti Lumon 500 miljoonan punnan sopimuksen 14 uutta junasta viime vuoden joulukuussa.
Joka tapauksessa Alexanderilla ja Hendyllä tulisi olla muita painopisteitä. Esimerkiksi on epäselvää, milloin suuret brittiläiset rautatiet käynnistyvät muodollisesti tai kuka on sen toimitusjohtaja.
Siellä on myös Running Sore, joka on HS2, projekti, joka on alun perin tarkoitettu rakentamaan uusi nopea kisko Lontoon ja kaupunkien välille Midlandsissa ja Pohjois-Englannissa, mutta joka nyt ajaa vain Birminghamiin ja on molemmat vuosia aikataulun takana ja miljardeja puntia budjetin yli.
Samaan aikaan, kun rautatiet olivat lähellä päivittäisiä juoksevia kustannuksiaan ennen pandemiaa, veronmaksajien tuet ovat sittemmin pallotettu.
Vuosina 2022-23, viimeisin vuosi, jonka lukuja on saatavana, valtion tuki rautateille oli 21,1 miljardia puntaa, mikä oli 64,5% enemmän kuin ennen pandemiaa, kun taas matkustajien tuotot laskivat vain 9,2 miljardia puntaa, mikä laski 31% pre-pandemian tasolla.
Kodin työskentelyn kasvu tarkoittaa, että lähiliikenteen lukumäärät eivät todennäköisesti toipua pandeemian edeltävälle tasolle. Tämä tarkoittaa, että jos matkustajamäärät on koskaan rakennettava, rautateiden on tehtävä enemmän vapaa -ajan matkustajien houkuttelemiseksi. Se on tehtävä, jolle avoimen pääsyn operaattorit ovat kokemuksiaan innovaatioista hinnoista ja palveluista, sopivat ihanteellisesti.
– Ian King
CNBC: n parhaimmat televisiot
Shein ilmoitti tiedostojen Hongkong IPO: lle tarjouksen houkutella Lontoon
CNBC: n Karen Gilchrist painaa nopean muodin jättiläisen Sheinin ilmoittaman Hongkongin IPO: n arkistointia ja pyrkimyksiä painostaa Yhdistyneen kuningaskunnan sääntelijöitä hyväksymään Lontoon listaus.
McLarenin toimitusjohtaja Netflix Effectissä
CNBC: n Tania Bryer tarttui McLarenin toimitusjohtajan Zak Brownin kanssa Lontoossa – missä joukkue otti Trafalgar -aukion McLaren Racing Live Fan -tapahtumansa kanssa – kysyäkseen häneltä urheilun kasvua viime vuosina sekä television ja elokuvien kattavuuden vaikutuksista.
Yhden vuoden Keir: Katsoen taaksepäin Yhdistyneen kuningaskunnan hallituksen ensimmäisiä 12 kuukautta
Kun Yhdistynyt kuningaskunta merkitsee yhden vuoden kuluttua siitä, kun Labor tuli valtaan, CNBC: n Silvia Amaro ja Ritika Gupta tarkastelevat viikon markkinoiden muutoksia, jotka johtuvat liittokansleri Rachel Reevesin tulevaisuuden ympärille, samoin kuin sen, mitä viimeiset 12 kuukautta on tuonut pääministeri Keir Starmerin hallitukselle.
– Holly Ellyatt
Tarve tietää
Markkinoilla
Ison -Britannian FTSE 100 on haudannut hienosti viime viikolla, nouseen noin 0,65% väliaikaisesti, noin 0,35% ennätyksellisestä korkeudesta kesäkuussa.
Jos unohdat sen, Lontoon IPO: n varainhankinta on vähentynyt ainakin kolmen vuosikymmenen matalaan tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla-herättäen uusia kysymyksiä Yhdistyneen kuningaskunnan houkuttelemisesta globaalin pääoman keskuksena.
Financial Times Cench Exchange 100 -indeksin tulos viimeisen vuoden aikana.
Hänen pääministerin viime viikolla Ison -Britannian valtiovarainministerin voimakkaan tukemisen havaittu puute kärsi sekä Ison -Britannian valuutta- että valtion joukkovelkakirjamarkkinoista. Se Brittiläinen punta on tällä hetkellä kauppaa noin 1,35 dollaria dollariin, alle 1,37 dollaria – missä se oli ennen 2. kesäkuuta.
Samoin kullatut sato Tällä hetkellä 4,63 prosentin kaupankäynti on vielä palannut takaisin ennen parlamentin showdownia.