Republikaanien presidenttiehdokas ja entinen Yhdysvaltain presidentti Donald Trump puhuu Arkansasin kuvernöörin Sarah Huckabee Thorntonin isännöimässä kampanjan kaupungintalon kokouksessa Flintissä, Michiganissa, Yhdysvalloissa, 17. syyskuuta 2024 Des johti.
Brian Snyder |
DETROIT – Ulkomaisten autonvalmistajien, mukaan lukien Kiinan ja Saksan, osakekurssit laskivat jyrkästi keskiviikkona, koska huoli siitä, että Yhdysvallat nostaa tuontiautojen tulleja valitun presidentin Donald Trumpin aikana.
Euroopassa vaihdetut osakkeet BMW ja Mercedes-Benz laski noin 6,5 prosenttia Porsche laski 4,9 prosenttia Volkswagen laski 4,3 %. Yhdysvalloissa listattujen kiinalaisten autonvalmistajien osakkeet, kuten riksa ja Nioh Myös 3,3 % ja 5,3 % laskivat. OTC-osakkeet BYDYhtiö, joka ei ole julkisesti listattu Yhdysvalloissa, mutta jota voi ostaa välittäjien kautta, laski 4,5 %.
Trump on toistuvasti sanonut nostavansa tulleja monille tuotteille, mukaan lukien uudet autot ja kuorma-autot Kiinasta, Euroopasta ja Meksikosta, joihin monet autonvalmistajat, mukaan lukien eurooppalaiset, ovat perustaneet tuotantokeskuksia.
Japanilaisten autonvalmistajien osakkeilla käytiin kauppaa Yhdysvalloissa. Toyota moottori ja honda autoja Keskiviikkona ne nousivat alle 0,5 % ja laskivat 8 %. Molemmat yhtiöt ilmoittivat myös alhaisemmasta neljännesvuosituloksesta aiemmin päivällä.
Trump antoi kampanjan aikana lukuisia lausuntoja tulleista, mukaan lukien yli 200 prosentin tullit tai verot Meksikosta tuoduille ajoneuvoille. Hän uhkasi myös lisätä eurooppalaisten autojen tuontia, kuten teki ensimmäisen kautensa aikana.
Saksan autonvalmistajien osakkeet
Hondan varatoimitusjohtaja Shinji Aoyama varoitti, että yhtiön käyttökustannukset nousevat, jos tariffit nousevat. Hän sanoi, että Honda valmistaa noin 200 000 ajoneuvoa vuodessa Meksikossa, joista noin 160 000 toimitetaan Yhdysvaltoihin.
“Sillä on suuri vaikutus”, hän sanoi ja keskusteli yhtiön viimeisimmästä taloudellisesta kehityksestä. “Se ei ole vain Honda… jokainen yritys on saman tilanteen edessä. Lyhyesti sanottuna, en usko, että tariffeja oteta käyttöön lähiaikoina.”
Aoyama lisäsi myöhemmin: “Ehkä menemme muihin tuotantopaikkoihin, joihin Yhdysvaltain tullit eivät vaikuta.”
Useimmilla suurilla autonvalmistajilla on tehtaita Yhdysvalloissa, mutta ne ovat edelleen vahvasti riippuvaisia muista maista, mukaan lukien Meksikosta, tulevasta tuonnista vastatakseen Yhdysvaltojen kuluttajien kysyntään.
General Motors, Ford Motor Company ja Chryslerin emoyhtiö tähti Myös Meksikossa on tehtaita. Sama koskee Toyotaa ja Hondaa, moderni-Kia, Mazda, Volkswagen ja muut.
Aiemmin neuvotellun Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimuksen ja sen korvanneen Yhdysvaltojen ja Meksikon ja Kanadan välisen sopimuksen (USMCA) mukaisesti autonvalmistajat pitävät Meksikoa yhä useammin halvempana paikana valmistaa autoja kuin Yhdysvallat tai Kanada.
Sekä Trump että demokraatit ovat sanoneet uskovansa Trumpin ensimmäisellä kaudellaan neuvottelemaa kauppasopimusta tarvitsevansa tarkistaa kiinalaisten valmistajien mahdollisten suunnitelmien, kuten esim. BYD Rakenna autotehdas Meksikoon ja vie autoja Yhdysvaltoihin
“He ajattelivat rakentavansa oman auton [in Mexico] “He ylittävät rajojamme ja myyvät ne, me otamme ne, mutta emme aio verottaa heitä”, Trump sanoi tiistai-iltana kerron sinulle juuri nyt — aion veloittaa heiltä 200 dollarin tariffin, mikä tarkoittaa, että niitä ei voida myydä Yhdysvalloissa.
Wall Streetin analyytikot ovat spekuloineet, että tällaiset tariffit voivat olla liioiteltuja, koska Trump aikoi asettaa jopa 25 prosentin tulleja yhdysvaltalaisille tuontiautoille ensimmäisellä kaudellaan, mutta suunnitelma ei toteutunut.
“Selvyyden vuoksi emme odota Trumpin hallinnon asettavan todennäköisesti uusia aggressiivisia tariffeja (eli 100%+), mutta sijoittajien haasteena on retoriikka, etenkin kun USMCA neuvotellaan uudelleen vuonna 2026. Kaupan epävarmuus voi aiheuttaa paineita autoille. näimme vuodesta 2018 vuoden 2020 alkuun (Yhdysvaltojen ja Kiinan välisen kauppasodan ja NAFTA-neuvottelujen huipulla) osakkeet yleisesti ottaen heikommin”, Wolff sanoi. Analyytikko Emmanuel Rosner sanoi sijoittajamuistiossa keskiviikkona.
Bank of American John Murphylla oli samanlaisia ajatuksia: “Odotamme tiukempaa asennetta kauppaan ja tulleihin, vaikka uskommekin, että politiikan muutokset ovat vaatimattomampia kuin ilmoitukset liiketoiminnan häiriöiden minimoimiseksi.”
– CNBC Michael Bloom osallistunut tähän raporttiin.