Kaia Matheny (vasen) ja Nora Lamphiear (oikealla), Adrift-ravintolan omistajat Anacortesissa, Washingtonissa.
Kaia Matheny.
Anacortes, pieni Washingtonin osavaltion rannikkokaupunki, tyypillisesti turistien kanssa kesäkuukausina.
Mutta Kaia Mathenyn kaltaiset paikalliset yritysomistajat kiinnostavat vähemmän jalkaliikennettä – ja taloudellista hittiä – tänä vuonna kaupan ympärillä ja maahanmuuttopolitiikan huolenaiheita, jotka ajavat ulkomaalaisia harkitsemaan Yhdysvaltoja matkakohteena.
Matheny on Adrift-ravintolan omistaja, joka on merenkulkuteematila-pöytä-ruokapaikka Anacortesin keskustassa. Kaupunki, portti San Juanin saarille, on kahden tunnin ajomatka Vancouverista etelään.
Hän on nähnyt, että myynti laskee vähemmän Kanadan asiakkaiden keskellä, joka on yleensä Yhdysvaltojen kansainvälisten vierailijoiden suurin lähde. Kanadalaisten ilma- ja maan saapujat laskivat maaliskuussa 14% ja 32% verrattuna samaan aikaan vuonna 2024 matkailualan taloustieteen mukaan.
Jalkaliikenteen jyrkkä lasku ulkomaisten turistien keskuudessa näyttää jatkuvan kesän ajan, tiedot osoittavat. Matheny on “varovainen” siitä, mitä tämä tarkoittaa huippukauden aikana, joka tyypillisesti alkaa kesäkuussa.
Matkailu “ei ole sitä, mikä se yleensä on”, Matheny sanoi. “Me lyömme luukkuja ja teemme sen parhaalla mahdollisella tavalla.”
“Nopeasti hapan” matkanäkymät
Matkailu on iso Yhdysvaltain vienti: ulkomaiset vierailijat käyttivät täällä vuonna 2024 yli 180 miljardia dollaria, mikä on enemmän kuin kaikki maatalouden vienti, sanoi Yhdysvaltain matkayhdistyksen toimitusjohtaja Geoff Freeman.
Oxford Economicsin mukaan kansainväliset vierailut Yhdysvaltoihin laskivat maaliskuussa 12% vuoden takaisesta.
Se ei ole vain Kanada: Länsi-Euroopan, Aasian ja Etelä-Amerikan vierailut-historiallisesti Yhdysvaltain korkeimman arvon matkamarkkinat-ovat myös kaksinumeroisilla prosentteilla, Yhdysvaltain matkayhdistyksen mukaan.
Tiedot viittaavat siihen, että heikkous jatkuu kesällä.
Oxford Economics -yritykseen liittyvä matkailualan taloustieteen mukaan ilmastovaraukset ulkomaille kesämatkalle Yhdysvaltoihin tahdistuvat noin 10% viime vuoden aikana. (Nämä olivat varauksia maaliskuusta lähtien.)
Kanada ja Meksiko ovat huonompia, tiedot osoittavat. Kesävaraukset Kanadasta Yhdysvaltoihin ovat esimerkiksi yli 30%.
“Ulkomaiset vierailut Yhdysvaltoihin ovat maan suurin palvelujen vienti, ja näkymät ovat nopeasti hapanta”, Yhdysvaltain Economicsin pääekonomisti Ryan Sweet kirjoitti toukokuussa julkaistussa tutkimusilmoituksessa.
Kansainvälisen matkailun menetyksen odotetaan maksavan Yhdysvaltain taloudelle 10 miljardia dollaria tänä vuonna verrattuna vuoteen 2024, sanoi matkailualan taloustieteen presidentti Adam Sacks. Yhdysvaltain matkayhdistys kiinnostaa mahdollisen tappion vielä korkeammalla 21 miljardilla dollarilla vuonna 2025, jos nykyiset matkatrendit jatkuvat.
“Se on huolestuttavaa”, Freeman sanoi. Monet yritykset ja kohteet “luottavat erityisesti kansainväliseen vierailijaan”.

Matkailun vetäytyminen näyttää olevan “enemmän Yhdysvaltain kysymys tällä hetkellä” kuin laaja maailmanlaajuinen heikkous matkalla, koska muut alueet näkevät positiivisen matkailun kasvua, sanoi markkinatutkimusyrityksen Phocuswright Researchin vanhempi analyytikko ja perustaja Lorraine Sileo.
Kotimainen matkailu ei ole valmis poimimaan löysää-markkinat hidastuivat vuoteen 2025 ja “kostomatka” -trendi, joka oli ajautunut amerikkalaisia matkustamaan pent-up-kysynnän vuoksi COVID-19-lukitusten jälkeen, on suurelta osin pelattu, hän sanoi.
“En usko, että kaikki on tuomio ja synkkyys Yhdysvaltojen matkateollisuudelle”, Sileo sanoi. “Mutta se on kova vuosi.”
Matkustajilla on “paljon pelkoa”
Yhdysvaltain tulli- ja rajasuojaus Newark Liberty International -lentokentällä.
Nicolas Economou/Nurphoto Getty kuvien kautta
Monet tekijät tukevat kansainvälisten vierailijoiden laskua, matkaasiantuntijat sanoivat.
Yhden presidentti Donald Trump on ilmoittanut useita tariffikierroksia, herättäen pelkoja globaalista kauppasotaa ja nostanut keskimääräisiä tuontitullia korkeimmalle tasolle 1900 -luvun alusta lähtien.
Kauppasot ovat “luontaisesti taistelevia” kansainvälisen yhteisön kanssa, Sacks sanoi.
Huhtikuun alussa Kiina julkaisi riskihälytyksen Yhdysvaltoihin suuntautuville turisteille viitaten huonontuviin taloussuhteisiin ja kotimaiseen turvallisuuteen. Useat eurooppalaiset maat antoivat myös äskettäin Yhdysvaltain matkustusneuvonantaja, viitaten syihin, kuten korostettuun rajaturvallisuuteen ja mahdollisiin kysymyksiin matkaasiakirjojen ympärille.
Lisää henkilökohtaisesta rahoituksesta:
Asiantuntijat sanovat, että todellisessa henkilöllisyystodistuksessa on “kiertotapoja”
Missä nuoret aikuiset todennäköisimmin asuvat vanhempien kanssa
4 suurta tapaa säästää seuraavalle matkallesi
Trump on myös vetänyt Kanadan kansalaisten ja lainsäätäjien vihan toistuvien ehdotusten kautta, että Kanadasta tulee 51stri Yhdysvaltain osavaltio, asiantuntijat sanoivat. Samoin Grönlannille, joka on osa Tanskaa.
“Nyt on myös aika valita Kanada”, entinen pääministeri Justin Trudeau sanoi puheen aikana helmikuussa. “Se voi tarkoittaa kesäloman suunnitelmien muuttamista täällä Kanadassa ja tutkia monia kansallisia ja maakunnallisia puistoja, historiallisia kohteita ja turistikohteita, joita suurella maamme tarjoaa”, hän lisäsi.
Kanadalaisten maaliskuussa ja huhtikuussa tehdyt haut matkustamiseksi Yhdysvaltoihin laski 50 prosenttia vuodesta 2024, Beyond, Global Lyhytaikaisten vuokrausmarkkinoiden tietojen tarjoajan mukaan.

“Näimme melkein välittömän pudotuksen Kanadan hakutoiminnassa sen jälkeen, kun Tariff-uutiset puhkesivat helmikuussa”, Beyondin toimitusjohtaja Julie Brinkman kirjoitti sähköpostissa. “Vaikka kiinnostus Yhdysvaltoihin putosi, Meksikon hakujen lisääntyminen 35%: lla. Se kertoo meille, että matkustajat eivät peruuttaa matkoja – he valitsevat uusia kohteita.”
Sosiaalisen median anekdootit tukevat tätä käsitystä.
“Ylpeänä sanoa, että olemme peruuttaneet 3 yhdysvaltalaista risteilyä seuraavan kahden vuoden aikana ja olemme sen sijaan lomalla Euroopassa ja Kanadassa”, yksi Reddit -kommentoija kirjoitti äskettäin.
Asiantuntijat totesivat, että Yhdysvaltojen maahanmuuttopolitiikkaan liittyvä huolenaihe on ehkä viime kuukausina.
“Olipa oikeudenmukainen vai ei, käsitys on tarttunut siihen, että enemmän ihmisiä pidätetään, enemmän laitteita [are] Etsitkö ja laillisia matkustajia [are] Freeman sanoi karkotettuaan takaisin alkuperämaansa, “se luo paljon pelkoa.”
Liiketoiminnan voitot putoavat jyrkästi kadonneiden asiakkaiden keskellä
Kansallisesti pienet ja keskisuuret liiketoiminnan voitot ovat jo “heikentyneet voimakkaasti” matkan hidastumisen keskellä, sanoi Aaron Terrazas, palkanlaskennan ja etuuksien tarjoajan Guston taloustieteilijä.
Guston mukaan kannattavien “matkailu” -yritysten osuus laski 32 prosenttiin huhtikuussa 2025, kun se oli 41 prosenttia ja 43 prosenttia huhtikuussa 2024 ja 2023, Guston mukaan. Luokka sisältää matkanjärjestäjät, huoneisto- tai aikajakotoimistot sekä lippu- tai varaustoimistot.
Gusto totesi kannattavien “majoitus” -yritysten osuus 36%: sta, 44%: sta ja 45%: iin. Luokka sisältää pienet hotellit ja motellit, majatalot, mökit ja mökit sekä matkailuautopuistot ja leirintäalueet.
Turistit vierailevat Wall Streetin lataushärässä ala -Manhattanilla 28. maaliskuuta 2025 New Yorkissa.
Spencer Platt | Getty Images News | Getty -kuvat
Terrazas sanoi, että hitaammat asiakasliikenne – ja menetetty tulo – ovat tärkeimmät syylliset, eikä inflaatio- tai työvoimakustannusten kulujen nousu.
Kannattavuuden ja tulojen eroosio on “epätavallisen terävä ja epätavallisen äkillinen, etenkin vuoden ajan, jolloin alamme yleensä nähdä matkalla”, Terrazas sanoi. “Ei ole mitään selvää syytä, miksi kotimainen matkat romahtaisivat niin terävästi ja yhtäkkiä yhden kuukauden aikana, kun taas kansainvälisille matkoille on selvempiä selityksiä.”
Mitä kauemmin hidastuminen jatkuu, sitä suuremmat kertoimet yritykset pakotetaan tekemään kovia valintoja ja mahdollisesti leikkaamaan henkilöstöä, Terrazas sanoi.
Ulkomaiset vierailut Yhdysvaltoihin ovat maan suurin palvelujen vienti ja näkymät ovat nopeasti hapan.
Ryan makea
Yhdysvaltain taloustieteilijä Oxford Economics
Taloudelliset tappiot tulevat aikaan, jolloin Yhdysvallat ei ole palannut matkailuun luottaneiden yritysten edeltäneelle matkustasolle, Freeman sanoi. Yhdysvallat toivotti tervetulleeksi 72 miljoonaa ulkomaista vierailijaa vuonna 2024, joka oli ujo 78 miljoonasta vuonna 2019, hän sanoi.
Vaikka ulkomaalaisten osuus on alle 10% kaikista Yhdysvaltain matkailun kysynnästä, ne ovat paljon “tuottoisampia” kuluttajia, Freeman sanoi.
Freeman sanoi, että keskimääräinen ulkomaanvierailija käyttää yli 4000 dollaria henkilöä kohti käyntiä kohden, kahdeksan kertaa enemmän kuin keskimääräinen amerikkalainen turisti kuluttaa kotimaassa. Kanadan keskimääräinen ja Meksikon turisti kuluttaa 1200 dollaria käyntiä kohti.
‘Se on yhteisövaikutus’
Vähemmän ulkomaisilla matkoilla on suhteeton vaikutus tietyille alueille.
Las Vegas; Los Angeles; Miami; New York; Orlando, Florida; ja esimerkiksi San Francisco vastaa suurimmasta osasta ulkomaisia turisteja, sanoi Sweet Oxfordin taloustieteestä.
Vaikka New Yorkilla on suuri, monipuolinen talous, joka voi todennäköisesti absorboida matkailutappion menemättä taantumaan, sama todennäköisesti ei ole totta paikoissa, kuten Las Vegas tai Honolulu, hän sanoi.
Turistit ottavat valokuvia Las Vegas -nauhan lähellä.
Robyn Beck | AFP | Getty -kuvat
“Nämä taloudet ovat erittäin, erittäin herkkiä matkailuun”, sanoi Sweet. “Tämä on heidän tärkein taloudellinen kuljettaja.”
Toistaiseksi Adrift-ravintolan omistaja Matheny on nähnyt kuukausittaisen myynnin laskun 4% viime vuoteen-ei “valtava” lasku, mutta “huomattava”, hän sanoi.
Ravintolan on pitänyt leikata sen ostaminen vastaavalla määrällä, hän sanoi. Se puolestaan satuttaa paikallista taloutta Anacortesissa, koska ravintola on hankkinut suurimman osan sen ruoasta paikallisilta tiloilta ja kalastukselta – myös heidän lopputuloksensa vahingoittaminen, sanoi Matheny.
“Se on yhteisövaikutus”, hän sanoi.