Ajan vastaisessa kilpailussa jotkut eurooppalaiset yritykset kiirehtivät viemään tavaroitaan Yhdysvaltoihin pelkäämällä tullien edelleen lisääntymistä nykyisen 90 päivän tauon lopussa.
Toiset olivat ennakoineet 10%: n lisämaksujen ja nopeutettujen konttien siirtymisen voimaan vuoden alussa.
Konttien vienti Antwerpenin sataman kautta Yhdysvaltoihin nousi 3% ensimmäisellä vuosineljänneksellä verrattuna vuoden 2024 ensimmäiseen vuosineljännekseen Antwerpen-BRUGES-sataman lehdistötiedotteen mukaan.
Lähempänä tutkimuksessa kaksi sektoria, joihin Yhdysvaltain tullit vaikuttavat eniten, vienti Yhdysvaltoihin nousi hieman.
Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Belgian sataman kautta Euroopan teräsviennit nousivat 2%ja ajoneuvojen vienti 1%verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.
Eurooppalaiset viejät näyttävät purjehtivan tuulen lähellä, kun Yhdysvaltain presidentin tietysti Yhdysvaltain presidenttiä koskevat muutokset.
“Jotkut yritykset ennakoivat näitä tullit ja ovat päättäneet viedä tuotteitaan ennen niiden asettamista”, Antwerpen-Bruges-sataman tiedottaja Lennart Verstappen kertoi Euronewsille.
“Mutta jos katsomme yleensä sataman näkökulmasta, jos tarkastelemme kaikkia erilaisia segmenttejä ja luokkia, tämä vaikutus on melko rajallinen”, hän pätee.
Portti Eurooppaan
Euroopan toiseksi suurimpana satamana Rotterdamin jälkeen Antwerpen on yksi Euroopan porteista muuhun maailmaan ja muualle.
Yhdysvallat on sen toiseksi suurin kauppakumppani Yhdistyneen kuningaskunnan jälkeen. Lähes 28 miljoonaa tonnia tavaroita käydään viime vuonna.
Flaamin satamatasolla Euroopan vienti Yhdysvaltoihin ovat autot, koneet, lääkkeet, kemikaalit, teräs- ja elintarvikkeet.
Sitä vastoin tuonti Yhdysvalloista sisältää muovit, kemikaalit, autot, elintarvikkeet ja lääkkeet.
Satamien hallinta seuraa tarkkaan tulevaa kehitystä, joka liittyy tulleihin ja geopoliittisiin jännitteisiin, jotka voivat vaikuttaa toimitusketjuihin.
“Tällä hetkellä on vähän liian aikaista sanoa, käyttääkö kiinalaiset Eurooppaa vientimarkkinoilla Yhdysvaltojen sijasta, mutta se on varmasti jotain, jota katsomme ja se on varmasti mahdollisuus. Olemme nähneet sen tapahtuvan aiemmin”, sanoo Lennart Verstappen.
Maailman kauppajärjestö puolestaan on vähentänyt maailmankaupan näkymiä. Se varoittaa, että Yhdysvaltojen ja Kiinan välinen kauppasota todennäköisesti hidastaa kauppaa ja kasvua pitkällä aikavälillä.