Tämä valokuva näyttää auton etuosan uudessa Citroen C5 Aircrossin tuotantolinjassa Stellantis-autonvalmistajan tehtaalla Chartres-de-bretagnessa, lähellä Länsi-Ranskaa Rennes, 3. heinäkuuta 2025.
Damien Meyer | AFP | Getty -kuvat
Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin tariffien eurooppalaisista auton tuonnista odotettiin aina kovasti – mutta äskettäinen kaupankäynnin päivitysten ja alueen parhaiden autovalmistajien yritysten ansiot voivat nyt esitellä vaikutuksia.
Pyrkiessään suojelemaan ja vahvistamaan Yhdysvaltain autoteollisuutta, Trump asetti huhtikuun alussa 25 prosentin tariffit ulkomaisiin ajoneuvoihin ja auton osiin.
Autoteollisuussektoria pidetään laajasti akuutti alttiina maksuille, etenkin kun otetaan huomioon toimitusketjujen korkea globalisaatio ja voimakas riippuvuus valmistustoimista Pohjois -Amerikassa.
Yhdysvaltain presidentti nosti myös teräs- ja alumiinin tuonnin tariffit 50 prosenttiin useimmissa maissa. Teräs ja alumiini ovat välttämättömiä materiaaleja kestäville tuotteille, kuten autoille ja jääkaapeille.
Yhdysvaltain tariffit EU: n automaattisesta tuonnista, auton osista ja teräksestä ja alumiinista.
Trump uhkasi äskettäin nostaa EU: n automaattisen tuonnin tehtäviä 30 prosenttiin 1. elokuuta, mikä nostaa painostusta 27-kansakunnan kauppayhtiölle. Euroopan komissio, EU: n johtaja, on sittemmin pohtinut sen vastausta.
Maanantaina pidetyssä yllätyspäivityksessä Jeep Maker Tähti sanoi, että Trumpin tariffit olivat maksaneet yritykselle satoja miljoonia dollareita.
Kotitalouksien nimet, mukaan lukien Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler ja Peugeot, omistaa monikansallinen ryhmittymä, sanoi, että se odottaa saavansa noin 300 miljoonan euron (351,1 miljoonaa dollaria) alkuperäisen osuman, joka aiheutui vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Auto -jättiläinen Stellatis odottaa nettotappion 2,3 miljardia euroa (2,68 miljardia dollaria) vuoden ensimmäisellä puoliskolla.
Seltantis-talousjohtaja Doug Ostermann kertoi myös, että Reutersin mukaan Yhdysvaltain tariffien koko vuoden vaikutus voi nousta 1-1,5 miljardiin euroon. Yhtiön vuoden 2025 ensimmäisen kuukauden taloudelliset tulokset julkaistaan 29. heinäkuuta.
Ruotsin Volvo-autot, joita pidetään yhtenä altistuneimmista eurooppalaisista autonvalmistajista Yhdysvaltain tariffeille, ilmoitti äskettäin toisen vuosineljänneksen liikevoittojen voimakkaasta vuodesta edellisen vuoden vähenemisestä.
Yhtiö kertoi viime viikolla, että toisen vuosineljänneksen liikevoitto, lukuun ottamatta vertailukelpoisuutta vaikuttavia tuotteita, laski 2,9 miljardiin Ruotsin kruunuun (302,3 miljoonaan dollariin), mikä oli 8 miljardia viime vuoden samaan aikaan.
Volvo-auton osakkeet vuodesta toiseen.
Vastauksena Trumpin tariffeihin Volvo Carsin toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoi torstaina CNBC: n “Eurooppa Early Edition” -tapahtumassa, että yritys aikoo lisätä myydyimmät XC60-urheilulaitoksen ajoneuvon autotehtaan tuotantolinjaan Etelä-Carolinassa.
Muualla ranskalainen autonvalmistaja Rengas Keskiviikkona laski vuoden 2025 ohjaustaan ja ilmoitti Duncan Minton nimittämisestä väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi.
Renaultin osakkeet vuodesta toiseen.
Renault on viime kuukausina menestynyt paremmin kuin monet eurooppalaisista ikätovereistaan, ja uusien lanseerausten lisääntyminen lisää myyntiä avainmarkkinoilla.
Autonvalmistaja, jota ei suoraan läsnä Yhdysvaltain markkinoilla, on aiemmin valittu yrityksenä, joka on suhteellisen eristetty Trumpin tariffien aiheuttamista kaupan häiriöistä.
Silti Renault on edelleen kohdannut kiinalaisten autonvalmistajien mykistetyn eurooppalaisen kysynnän ja kasvavan kilpailun painostusta.
Tuonti osuutena Yhdysvaltain autojen myynnistä suurille eurooppalaisille yrityksille.
Useat eurooppalaiset autojättiläiset ovat edelleen ilmoittaneet yritystuloksista. Heidän joukossaan Saksan VolkswagenEuroopan ylimmän autonvalmistajan on tarkoitus ilmoittaa puolivuotiset tulokset perjantaina.
– CNBC: n David Martin & Erin Doherty osallistuivat tähän raporttiin.