
Presidentti Donald Trumpin päätös keskeyttää verotukiffit globaaleista kauppakumppaneista voi lievittää markkinoilla olevia pahimpia pelkoja, mutta markkinoiden osakkeiden ja joukkovelkakirjojen jatkuva volatiliteetti vastaa toimitusketjun epävarmuutta WHIP -olosuhteissa globaalissa kaupassa.
Mutta ainakin toistaiseksi jotkut tilaukset ympäri maailmaa ovat lisääntyneet.
Kiinan tariffit, Yhdysvaltojen suurin kauppakumppani, ovat edelleen voimassa, nyt 145%. Muissa Aasian ja Euroopan maissa, jotka ovat tärkeitä valmistuskumppaneita, nestetilanne on kuitenkin saanut maahantuojat harkitsemaan päätöstään päivä sitten.
“Olemme alkaneet nähdä suuren määrän varauksia, jotka ovat peräisin valtameren peruutuksista viime viikolla, ja kun 9. huhtikuuta tariffipäivä on lähempänä tariffipäiväämme, näemme enemmän peruutuksia”, sanoi Global Supply Chainsin varatoimitusjohtaja Paul Brashier. “Mutta Kiinan lisäksi voimme varata näiden alueiden tilaukset uudelleen viimeaikaisissa ilmoituksissa tariffien keskeyttämisestä.”
EU: n mukaan se hyväksyy Yhdysvaltain tavaroiden vastatoimenpiteet 90 päivän ajan Trumpin päätöksen jälkeen.
Bremerhaven, Bremen, 1. huhtikuuta 2025: BLG Autoterminal Bremerhaven -tiloihin pysäköity auto. t
Kuvaliitto | Kuvaliitto | Getty -kuvat
Eurooppalaisen/Pohjois -Amerikan kaupan palveleva Atlantic Container Line -yrityksen toimitusjohtaja Andrew Abbott sanoi, että tariffien takia rahti “hallussaan” tariffien keskeyttämisrajoitusten vuoksi.
“Odotamme lastin nousevan tämän tauon aikana”, Abbott sanoi. “Näemme kaikenlaisia tilauksia, mukaan lukien rakennusvälineet, moottorit, kuorma -autojen osat, ruokailuvälineet, nosturit, maatalousvarusteet ja viininjuomat. Alukset täyttävät.”
Muut logistiikan tarjoajat kertoivat CNBC: lle, että he näkivät samanlaisen kiireen.
Abbott sanoi, että yritykset, jotka nyt hyllyvät tavarat, tuntevat saavansa palkintoja nyt.
“Jopa brittiläiset Autobotit varasivat toukokuun matkan”, Abbott sanoi.
Silti “erittäin varovainen” hetki globaalissa kaupassa
Tässä maailmassa kauppapäätökset riippuvat päivittäisten nimikkeiden mikrohallinnosta, ja epävarmuus on edelleen korkea. Kuljetusjohtajat pysyvät reunalla, loistava esimerkki Meksikosta. Tariffipolitiikan rooli joissain Meksikossa ja Kanadassa ei ole muuttunut.
“Ihmisillä on epävarmuus, epävarmuus voi aiheuttaa pelkoa. Ihmiset alkavat lähettää joitain tuontia ja joitain vientiä Yhdysvaltoihin, kuten muut tuotteet, mutta loput ovat edelleen pitoon.”
Cohen kertoi, että vähittäiskaupan vienti Meksikosta Yhdysvaltoihin lykättiin. “Myynti ei ole kasvanut”, hän sanoi.
Päivittäinen tariffikokoelma on nyt 345,5 miljoonaa dollaria, joka tuo tavaroita Meksikosta, toteaa 2024 Yhdysvaltain tullitiedot, jotka ImportGenius on kerännyt ja analysoima ja uusien tariffien hakeminen. Päivittäiset tariffimaksut Kanadan tuontiverosta samassa indikaattorissa osoittavat 282 miljoonaa CAD.
“Nykyinen tilanne, uusi normaali toimitusketju on epävarmuus”, Brashier sanoi.
Cohen on esimerkkinä autoteollisuus ja ilmailualan teollisuus. “Mitä näemme, että teollisuus pitää vain vähän, he vain odottavat uutisia vain siirtyäkseen eteenpäin”, Cohen sanoi.
Esimerkiksi Volkswagen lopetti ajoneuvojen kuljettamisen Meksikosta.
Kiinan investoinnit Meksikon valmistusteollisuuteen ovat tulleet Biden- ja Trump -hallintojen tarkasteluun, ja Cohen sanoi, että Kiinan vienti Meksikoon pysyy dilemmassa.
“Kiinalaiset yritykset pitävät kaiken uudelleen”, Cohen sanoi. “He odottavat nähdäkseen, mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa. Kiinalaiset yritykset tekevät vain liiketoimintaa Meksikon kanssa eikä lisää mitään.”

Kaupan epävarmuus lähempänä kotia olisi voinut vahvistaa vaikutusta talouksiin rajavaltioissa, kuten New Mexico.
“Vuonna 2024 meillä on ennätyksellinen vuosi houkutella uusia yrityksiä, sijoituksia ja työtä”, sanoi raja -alan yhdistyksen (BIA) presidentti Jerry Pacheco. ”Lisäksi vuonna 2024 New Mexico’n vienti maailmaan kasvoi 140%. Vuonna 2024 vienti Meksikoon kasvoi 101%.
Pacheco kertoi, että BIA: n edustama Santa Teresa -teollisuuspohja on nyt noin 69% New Mexico: n kokonaisviennistä maailmaan.
“Tariffitilanne voi lopettaa tämä vauhti”, hän sanoi. “Meksikosta on jo autokomponenttien valmistajia, jotka vetävät ylimääräistä tarjontaa toimitusketjujensa turvaamiseksi ja mahdollisten tariffien välttämiseksi.”
Kehittyvällä kaupan sotatilanteella on ”syvällinen vaikutus koko toimitusketjussa”, Cohen sanoi. “Joten meidän on oltava erittäin varovaisia ja sitten ajateltava kahdesti ennen liikkumista eteenpäin.”