Maanantaina 3. maaliskuuta 2025, Chevrolet Silverado -kuorma -auto Chevrolet -jälleenmyyjässä Vallejoissa, Kaliforniassa.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Wall Streetin analyytikoiden mukaan presidentti Donald Trumpin kiireellinen tarve uusille tuodu -autoille voi nostaa hintoja Yhdysvaltojen ja paikallisesti valmistettujen autojen ostajille.
Trump kertoi keskiviikkona, että hän saavuttaa 25 prosentin tariffit tuoduissa henkilöautoissa ja kevyissä kuorma -autoissa, samoin kuin suuret autoosat, mukaan lukien moottorit, vaihdelaatikkot ja voimansiirtokomponentit.
Useiden analyytikkojen arvioiden mukaan kuluttajien maksama maan hinta voi nousta 4 000 dollarilla 15 000 dollarilla riippuen siitä, kuinka monta autoa tuodaan.
Tariffit alkavat keskiyöllä 3. huhtikuuta, ja Trump sanoi, että se on “pysyvä”.
On joitain huomautuksia: Pohjois-Amerikan kauppasopimukseksi kutsuttuja automaattisia maahantuojia kohtaavat vain ajoneuvojensa tariffit “ei-Yhdysvaltojen sisältöön”. Ennen kuin Trumpin hallinto luo prosessin hajanaisten tariffien soveltamiseksi, niitä autoosia, jotka vastaavat USMCA: ta, eivät ole tariffeja.
Vaikka Trumpin tariffiolista on ollut epävarmuuden lähde Wall Streetillä, monet analyytikot varoittavat nopeasti, että hänen viimeisimmällä askeleellaan voi olla merkittävä vaikutus autoteollisuuteen.
Paljonko hinta nousee?
He ryntäsivät saadakseen sijoittajien asiakkaat arvioimaan tarkan vaikutuksen torstaina.
Bernsteinin analyytikko Daniel Roeska kirjoitti, että Trumpin muutos “edustaa vakavia vahinkoja globaaleille automalleille”, joiden arviolta rajoittamaton tariffikuvaus on noin 6700 dollaria ajoneuvoa kohti.
Loop Capitalin Rick Paterson varoitti kuluttajia “tarran sokista”, kun tuontiajoneuvot nousivat 25%, ja jopa jotkut paikalliset valmistajat nostivat hintoja korkeampien sateenvarjojen alla.
Guggenheimin Ronald Jewsikow arvioi, että ajoneuvojen kustannukset ovat välillä 6 000–7 000 dollaria yksikköä kohti, ja lisää: “Todellisten hintojen nousu on tariffien korvaamiseksi tarvittavien kuluttajien todellinen hinta.”
Goldman Sachsin analyytikko Mark Delaney uskoo, että tuonti autojen 25%: n tariffi voisi nostaa hinnan 5000–15 000 dollaria. Hän sanoi, että paikallisesti valmistetut ajoneuvot nousevat myös, kun lisääntyneiden osien hinta lisää ajoneuvon nostamiskustannuksia 8000 dollarilla.
Bank of America uskoo, että kukin auto on kasvanut vähintään 4500 dollarilla.
Analyytikot uskovat, että vaikutus eri autovalmistajiin on suhteettomia. Bernsteinin Roeska ja Barclaysin Dan Levy valitsivat molemmat Elon Muskin Tesla Kotimaan tuotannon vuoksi tämä on mahdollisesti haitallinen tariffeille.
Musk on Trumpin suurin kampanjan avunantaja ja hallituksen asetusaloitteen johtaja hallinnossaan. Trump ja muut hänen hallinnossaan ovat kiittäneet autovalmistajia julkisesti, kun Tesla jakaa tähän mennessä kaksoishahmot.
Musk kertoi keskiviikkoiltana, että Tesla ei vältä kokonaan uusia tariffeja.
“Selvyyden vuoksi tämä vaikuttaa Tesla -autojen osien hintaan muista maista. Kustannusten vaikutukset eivät ole triviaalia”, hän kirjoitti X: llä.