Ajoneuvot, jotka nähdään Fordin autokaupassa Montebellossa, Kaliforniassa, 1. huhtikuuta 2025.
Frederick J. Brown | AFP | Getty -kuvat
DETROIT – Presidentti Donald Trumpin 25 prosentin tariffi tuoduilla Yhdysvaltain ajoneuvoilla on jo voimassa, mutta uuden veron vaikutukset sijoittajiin ja globaalilla autoteollisuudella on rooli tulevina kuukausina, ellei vuosia.
Kaikissa ajoneuvoissa, joita ei ole yhdistetty Yhdysvalloissa, S&P: n maailmanlaajuinen liikkuvuus ilmoittaa 25%: n tariffin, mikä on 46% noin 16 miljoonasta ajoneuvosta viime vuonna. Valkoinen talo kertoi myös aikovansa asettaa tariffeja tietyille autoosille, kuten moottoreille ja vaihdelaatikoille, mutta nämä osat tulevat voimaan viimeistään kuin 3. toukokuuta.
Wall Street -analyytikot ja sijoittajat ovat olleet karhuja tariffeihin, joiden jotkut uskovat voivan vähentää yritysten tuloja ja asettaa autoteollisuuden taantumaan.
”25 prosentilla autojen tuonnista, jotka kestävät yli neljä -kuusi viikkoa [automakers] “Sillä on oltava merkittävä vaikutus lopputulokseen”, Bernsteinin analyytikko Daniel Roeska sanoi äskettäisessä sijoittajille.
TD Cowenin Itay Michaeli kuvaili sijoittajien tariffeja “lähellä pahimpia tuloksia viimeaikaisten odotusten kanssa”, kun taas Barclaysin Dan Levy sanoi “ehdottomasti ei” voittajaa “, vain suhteellisia voittajia”.
Trump myönsi, että se voi alun perin aiheuttaa “kipua” tariffeille, mutta presidentti sanoi, että hänen mielestään toimet vahvistavat Yhdysvaltojen työtä pitkällä aikavälillä ja tuovat yli 100 miljardia dollaria uudenvuoden tuloja Yhdysvaltoihin

Autonvalmistajat lobbaavat ajoneuvoja ja osia, jotka täyttävät Trumpin Yhdysvaltain ja Mekso-Kanadan kauppasopimuksen, joka on vapautettu tariffeista, mutta toistaiseksi ajoneuvoille ei ole poikkeuksia.
Wall Street -analyytikot varoittavat, että varoitukset voivat päätyä pysäyttämättömiin autoosiin, mutta autovarastot voivat pysyä haihtuvina.
Kun tariffien vaikutukset kasvavat edelleen, sijoittajien tulisi olla tietoisia siitä, mitkä yritysten odotetaan olevan suurimmassa riskissä, mihin ajoneuvoihin vaikuttaa, ja kuinka paljon veroja odotetaan vaikuttavan tuloihin.
Rakennettu Yhdysvalloissa ei tarkoita, että teemme sen
Lyhyesti sanottuna, ajoneuvoa ei osteta kokonaan ja kotimaassa.
Jopa Yhdysvalloissa tuotetut ajoneuvot (mikä tarkoittaa, että lopullinen edustajakokous pidetään maassa) tuhannet osien uusille autoille ja kuorma -autoille ovat peräisin maailmanlaajuisista toimitusketjuista.
“Korostamme, että Yhdysvaltain automakerin käsite on osa Yhdysvallasta, ja se on kuvitteellinen tarina, jota ei ole, ja konseptin toteuttaminen vie vuosia”, Dan Analyytikko Dan Analyytikko Dan Analyytikko Dan Analyytikko Dan Analyytikko sanoi sijoittajien keskiviikkona raportissa.
Esimerkiksi, Fordin sähkömoottori Suunnitteluvertailu- ja konsultointiyritys Caresoft kertoi, että F-150 on koottu erityisesti Yhdysvalloissa, mutta sillä on noin 2700 suurta laskutettavissa olevaa osaa, jotka sulkevat pois monia pieniä kappaleita. Nämä osat ovat peräisin vähintään 24 eri maasta, Caresoft sanoi.
Ford 150 Pickup -kuorma -auto on myytävänä jälleenmyyjällä Austinissa, Texasissa 24. maaliskuuta 2025.
Brandon Bell | Getty -kuvat
Viime kädessä autojen osien tariffien käyttöönotto on avainasemassa ja voi antaa helpotusta autovalmistajille toimitusketjuverkonsa perusteella.
Tällä hetkellä USMCA: n kauppasopimuksen mukaisia osia ei tarrotettu, mutta vasta kauppa- ja tullihihnaa ja rajavalmistusjohtaja, joka perusti menettelytapoja maksujen maksamiseksi Yhdysvaltojen ulkopuolelle.
Valkoisen talon mukaan USMCA: n alla olevat autovalmistajat ovat myös olleet tilaisuus rinnastaa sisältömme vähentämällä tariffilaskelmia.
Autonvalmistajat kärsivät eniten
S&P Global Mobility Report Volvo, Mazda, julkinen ja Moderni sähkömoottorit (mukaan lukien Genesis ja Kia -tuotemerkit) ovat suurin riski ajoneuvon näkökulmasta, kuten vuonna 2024, vähintään 60% Yhdysvaltain myynnistä tuodaan Yhdysvaltojen ulkopuolelta
Ford, Yleiset moottorit,,,,,, Toyota Motors,,,,,, Honda -moottori ja Chrysler -vanhemmat Tähti S&P: n globaalin liikkuvuuden mukaan eniten ajoneuvoja tuotetaan Yhdysvalloissa. Viiden autovalmistajan osuus on 67% Yhdysvaltain matkustajavaloajoneuvojen tuotannosta vuonna 2024.
Mutta Bernstein arvioi, että 57% tuodujen yhdysvaltalaisten omaisuusautojen arvon sisällöstä, mikä tarkoittaa yrityksiä, kuten Fordin, ensimmäisen Yhdysvaltain auto- ja kuorma-autojen tuottajan, vastaavat tariffit edelleen merkittävästi.
Detroitin autovalmistajien joukossa Bernstein raportoi, että GM: llä on korkeimmat tariffit, ja sen Pohjois -Amerikan liikevaihto on yli 80%, 48%: n tuontivara ja alle 40% Yhdysvaltain osien sisällöstä kotimaisessa rakentamisessa.
Autovarasto
Bernstein arvioi, että GM: n korot ja verot voivat laskea 79%, osakekohtainen tulos laski 81%ja vapaa kassavirta laski 4,1 miljardia dollaria tariffien takia.
Vertailun vuoksi Bernsteinin arvio Fordista oli 16,5%, 23%: n laskusta EPS: ssä ja 36%: n laski vapaassa kassavirrassa.
Bernstein arvioi, että stranisiin vaikutti minimaalisesti, ja sen osuus Yhdysvaltain maailmanlaajuisista liikevaihdosta on vain 40% ja 56% paikallisosien sisällöstä, mikä johtaa noin miljardin dollarin käyttökatevaikutuksiin, mikä on 8,75% vähentynyt nettotulojen ja vapaan kassavirran, joka on noin 540 miljoonaa dollaria.
Osien mahdolliset tariffit eivät sisälly Yhdysvaltain sähköajoneuvojen johtajaksi Tesla ja EV -startupit Riviauto ja Raittiinen ryhmä Paikannus on paljon parempi. Kaikilla Yhdysvalloissa myymillä ajoneuvoilla on lopulliset kokoontumiset maassa.
“Tesla on selkeä rakenteellinen voittaja: paikallinen, vahva markkinaosuus, joka liittyy paremmin kauppariskeihin”, sanoi Bernsteinin Roeska.
Auton myynti Yhdysvalloissa
Yhdysvaltain autokauppa ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli paljon korkeammat kuin teollisuuden odotukset, kun kuluttajat parvivat ostamaan uusia ajoneuvoja ennen tariffien voimaantuloa, mikä monet odottivat johtavan ajoneuvojen hintoihin.
“Tuotujen ajoneuvojen kustannusten noustessa Yhdysvaltain autovalmistuksen kustannukset nousevat ja autojen kuluttajien kustannukset nousevat”, S&P Global Mobility totesi viime viikolla pidetyssä tariffiraportissa.
S&P ennustaa, että jos tariffit pysyvät voimassa, Yhdysvaltain kevyen ajoneuvojen myynti voi siirtyä 14,5 miljoonaan 15 miljoonaan vuodessa tulevina vuosina. Vertailun vuoksi noin 16 miljoonaa autoa myytiin vuonna 2024.
Wall Streetin ja teollisuusanalyytikkojen mukaan lähtötason halvemmat ajoneuvot todennäköisesti hinnoitellaan tai näkevät hinnankorotuksen riskin. Tämä johtuu siitä, että autovalmistajat yrittävät usein tuottaa tällaista autoa, ja Yhdysvalloissa alhaisemmilla mailla on pienet voittomarginaalit
Esimerkiksi GM toi yli 400 000 lähtötason ristin Etelä-Korean viime vuonna Buick- ja Chevrolet-tuotemerkeille. Yhtiö on maininnut ajoneuvot autovalmistajien kannattavuuden huipuksi matalan voittoa tavoittelemattomien, lähtötason ajoneuvojen keskuudessa.
Muita kannettavia lähtötason tai edullisempia ajoneuvoja ovat Toyota Rav4 ja Honda CR-V Kanadasta, samoin kuin Ford Maverick, Ford Maverick, Ford Bronco Sport ja Chevrolet Equinox Meksikossa.
Bank of America arvioi, että jos autovalmistajat läpäisevät kaikki kuluttajiin vaikuttavat tariffit, uusien ajoneuvojen keskimääräinen hinta (tällä hetkellä keskimäärin noin 48 000 dollaria) voi nousta 10 000 dollarilla.
Autovalmistajat ovat suurelta osin hiljaa ajoneuvojen hintojen määrästä, jotka aikovat nousta uusien autotariffien takia, sekä osien, alumiinin ja teräksen lisäveroja, jos ne nostavat hintoja ollenkaan.
“Jatkamme kaikkien tilanteiden arviointia”, sanoi Hyundai Pohjois -Amerikan toimitusjohtaja Randy Parker. “Mutta mitä haluan sanoa asiakkaille, on se, että kuten kaikki elämässä, huomenna ei koskaan taata. Jos olet kiinnostunut ostamaan auton, nyt on hyvä aika ostaa auto, koska tänään, emme ole, emme ole [risen] hinta. “