
LAFAYETTE, Ind. – Presidentti Donald Trump on sanonut haluavansa vahvistaa valmistustyöt ja muut tekniset työllisyys Yhdysvalloissa. Mutta ilmailuteollisuudessa ammattitaitoisten työntekijöiden löytäminen lentokoneiden ja moottorien valmistamiseksi – ja näiden työpaikkojen ylläpitäminen tulevina vuosina – on ollut taistelu.
Sertifioidun lentokoneiden mekaanikon keski -ikä Yhdysvalloissa on 54 ja 40% heistä on yli 60 -vuotiaita, ilmailuteknikkokoulutusneuvoston ja konsultointiyrityksen Oliver Wymanin yhteisen 2024 -raportin mukaan, joka mainitsee liittovaltion ilmailuhallinnon tiedot. Raportin mukaan Yhdysvallat on lyhyt 25 000 lentokoneen teknikkoa vuoteen 2028 mennessä.
“Monet heistä palkattiin 80 -luvun ja 90 -luvun alkupuolella. Alat vain tehdä matematiikkaa ja aloitat sanoa jossain vaiheessa he jäävät eläkkeelle”, sanoi American Airlines Operatiivinen johtaja David Seymour, joka valvoo kuljettajan yli 6000 päivittäistä lentoa.
Renkilleen lisäämiseksi lentoyhtiöiden ja lentokoneiden suuret valmistajat ja heidän tuhannet komponentit yrittävät saada enemmän nuorempia ihmisiä kentästä.
“Menetti paljon kykyjä”
Teknikot työskentelevät moottorin parissa GE Aerospace’s Engine -kaupassa Lafayettessa, Indiana.
Leslie Josephs/CNBC
Teollisuus joutui jo eläke -aaltoon, kun Covid osui, ja yritykset leikkasivat tai tarjosivat ostoksia kokeneille työntekijöille – niiltä, jotka rakentavat lentokoneita niille, jotka ylläpitävät niitä jatkamaan lentämistä.
“Ihmiset unohtavat, että ilmailu- ja avaruusteollisuus oli melko vakavassa rampissa tuolloin esisovea. Ja sitten rehellisesti sanottuna, tietysti yön yli menimme ramppista nollaan kysyntään ajan myötä. Ja niin menetimme paljon kykyjä”, sanoi Christian Meisner, GE AerospaceHenkilöstöjohtaja.
GE, yhdessä ranskalaisen yhteisyrityskumppaninsa Safranin kanssa, tekee bestsellereistä moottorit, jotka vallitsevat Boeing ja Airbus-myydyimpien suihkukoneet, ja se on palkannut vuokrausta, vaikka se on myös riippuvainen pienempien toimittajien verkosta, jotka ovat myös palanneet nopeuteen pandemian jälkeen.
Meisner kertoi, että yrityksellä on vahva säilytysaste ja että jotkut työntekijät ansaitsevat FAA -lisenssinsä työskennellä lentokoneiden moottoreissa tai lentokoneet. GE: n moottorilaitoksessa Lafayettessa, Indianassa, noin tunnin Indianapolisin ulkopuolella, peruspalkan keskimäärin välillä on 80 000–90 000 dollaria vuodessa pätevyyden ja kokemuksen perusteella, yritys sanoi.
Työntekijä GE Aerospace’s Lafayette, Ind. Moottorilaitos
Leslie Josephs/CNBC
Ilma -aluksen teknikkojen tai mekaniikan mediaanipalkka oli 79 140 dollaria vuodessa Yhdysvalloissa vuonna 2024 verrattuna valtakunnallisiin mediaanituloihin 49 500 dollaria, työvoimatoimiston mukaan. Virasto projisoi 13 400 työpaikkaa kentällä vuosittain seuraavan vuosikymmenen aikana.
American’s Seymour kertoi, että uusilla palkkakorotuksilla teknikot voivat ansaita 130 000 dollaria vuodessa palkka -asteikonsa kärjessä yhdeksän vuoden aikana.
Vaikka monet asiantuntijat eivät odota ulkomaille lähetettyjä työpaikkoja, kuten vaatteiden valmistus palaamaan Yhdysvaltoihin, arvokkaat sektorit yleensä maksavat paljon enemmän ja pitävät todennäköisemmin kiinni. Mutta palkkaaminen voi silti olla vaikeaa alalla, jota pidetään poliittisesti tärkeänä ja symbolisena maan taloudellisessa vallassa.
Tuleva työntekijöiden puute ei ole vain niille, jotka korjaavat lentokoneita ja moottoreita. Lennonjohtajien puute on myös tukahduttanut lentoyhtiöiden kasvua ja herättänyt huolta turvallisuudesta viime vuosina. Trumpin hallinto on sanonut, että se nostaa palkkoja ja nousee palkkaamaan yrittääkseen kääntää vuosien mittaiset puutteet.
Valmistus on noin 9% meistä työllisyydestä, mutta “meillä kaikilla on vähän fetissiä valmistuksella, koska keskitymme siihen enemmän ja kuin muihin sektoreihin”, kertoi Harvardin yliopiston kaupunkipolitiikan professori Gordon Hanson.
Opiskelijat Aviation High Schoolissa Queensissa, NY
Leslie Josephs/CNBC
Yhdysvaltain työttömyysaste toukokuussa oli tasainen 4,2%.
Yksi valmistustyöhön liittyvä ongelma, Hanson sanoi, on, että työntekijät eivät ole kovin maantieteellisesti liikkuvia, ja jos tehtaat avataan uudelleen tai palkkaavat nousevia, se voi vaikeuttaa työntekijöiden houkuttelemista muista paikoista.
“Pyydät paikallisia työmarkkinoita toimittamaan työntekijöitä”, Hanson lisäsi.
Palkat lentoyhtiöiden lentokoneet korjaaville teknikoille sekä suurille valmistajille Boeingovat nousseet viime vuosina, ja ammattitaitoiset työntekijät ovat edelleen pulaa ja matka- ja lentokoneiden kysyntää vankka. Mutta jotkut työntekijät sanoivat, että se ei riitä.
“Meidän on korotettava palkkoja”, sanoi ilmailuaseman yhdistyksen pääjohtaja Sarah MacLeod. Suurin osa yrityksistä, joiden kanssa yhdistys toimii, on pienyrityksiä.
Hän varoitti, että “koko maailma tuntee tämän työvoiman pulan. Et jo voi saada talosi rakentamaan. Et voi jo tehdä XYZ: tä. Luulen ja rukoilen, että ilmailu voi todella johtaa sen palautumiseen.”
Tulevaisuuteen
Opiskelijat työskentelevät lentokoneiden moottorilla Aviation High Schoolissa Queensissa.
Leslie Josephs/CNBC
FAA -lisenssien saaminen voi viedä vuosia, mutta palkkio voi olla korkea. Jotkut opiskelijat harkitsevat perinteisten neljän vuoden korkeakoulututkintojen luopumista suoraan lukiosta päästäkseen teollisuuteen.
“Ajattelen mennä yliopistoon, mutta se on se, mikä todella tulee ensin. Jos he antavat minulle mahdollisuuden mennä lentoyhtiöille, haluaisin tehdä sen”, sanoi Sam Mucciardi, vanhempi Aviation High Schoolissa Queensissa, New Yorkissa.
Julkinen koulu tarjoaa noin 2000 oppilaalle mahdollisuuden pysyä viidennen vuoden ajan ansaitakseen FAA -lisenssit koulutuksella koulussa.
“Pysyn myöhään koulun jälkeen joka päivä työskennellä lentokoneissa ja luultavasti hiukan liikaa … mutta nautin siitä silti todella”, Mucciardi sanoi. “Siihen panin kaiken sydämeni.”
Koulu, joka on opettanut opiskelijoita ylläpitämään lentokoneita 1930 -luvulta lähtien, on viime vuosina enemmän kysyntää lentoyhtiöiltä.
“Meidän kaltaisen ohjelman jälkeen menisit yleensä alueellisiin lentoyhtiöihin, kuten pyrkimykset, lähettiläät”, sanoi Aviation High Schoolin rehtori Steven Jackson. “Viime aikoina valtavan teknikon tarpeiden takia on ollut enemmän opiskelijoita, jotka ovat menossa suoraan amerikkalaiseen, Delta, Unitediin, mutta sinulla on koko valikoima.” Hän sanoi, että koulu sai tänä vuonna noin 5000 hakemusta opiskelijoilta.
Opiskelija Aviation High Schoolissa Queensissa, NY
Leslie Josephs/CNBC
Koulun oppilaat oppivat kampuksella Queens -Sunnyside -osassa, mutta myös muissa John F. Kennedyn kansainvälisen lentokentän tiloissa.
Seymour sanoi, että amerikkalainen on aiemmin ryhtynyt lukioihin, mutta on nyt menossa vielä nuoremmaksi ja työskentelee joidenkin nuorempien korkeuksien kanssa lisätäkseen tietoisuutta urapolusta.
“Se on päässyt lukioihin ja osoittaa, että ura ilmailu- ja avaruudessa insinöörinä tai rehellisesti sanottuna tuotantokerroksessa ei ole isovanhempiesi valmistus. Se on huipputekniikka”, GE: n Meisner sanoi. “Puhut laserohjatuista koneista, tarkkuuskoneiden toiminnoista, eksoottisista pinnoitteista ja metalleista.”
Krystal Godinez, joka on asunut Lafayette -alueella noin 14 vuotta, valmistui viime kesänä GE: n ensimmäisestä oppisopimusohjelman luokasta laitoksessa noin kahden vuoden kuluttua. Hän sanoi, että hän on aiemmin työskennellyt autoteollisuudessa.
“Minusta tuntuu, mitä teen täällä … on ehdottomasti merkitystä. Se on kuin kaikki nämä ylimääräiset vaiheet, varmista, että kaikki on oikein”, hän sanoi. “Olemme siellä pitämään ihmiset turvassa siellä ja saamaan heidät tuntemaan olonsa turvalliseksi.”
Amerikkalaisen Seymour oli optimistinen siitä, että nuoremmat ihmiset muuttavat sävelmäänsä.
“Oli aika, jolloin ihmiset sanoivat” Haluan tietokoneen, haluan tekniikan “, hän sanoi. “On ihmisiä, jotka haluavat kätensä likaantumaan.”
– CNBC: n Erin Black osallistui tähän artikkeliin.