Lähetystä odottavat ajoneuvot pysäköitiin satamaan Yokohamassa, Japanissa 27. maaliskuuta 2025.
Tomohiro Ohsumi | Getty -kuvia
Aasian autovarastot putosivat toisena peräkkäisenä päivänä, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin autoja ja tiettyjä autoosia oli järkyttynyt sijoittajia.
Japanilaiset autovalmistajat Toyota ja Honda laskivat perjantaina 4,29% ja 4,24%. Nissan omistaa kolme kasvia Meksikossa, laski 1,63%. Mazda menetti 3,99% ja Mitsubishi Electric laski 1,27%.
Kia, joka omistaa Meksikossa valmistuslaitoksen, oli 2,66% pienempi, kun taas Hyundai laski 3,53%.
Joidenkin kiinalaisten autovalmistajien varastot ovat myös pudonneet, sähköautojen valmistajan NIO laski 7,83% Hongkongissa. xpeng ja Li che Liuku 0,57% ja 0,78%.
Valkoinen talo sanoi, että uudet tariffit tulevat voimaan 2. huhtikuuta ja kohdistuvat tuoduihin henkilöautoihin ja kevyisiin kuorma -autoihin sekä tärkeimpiin autoihin, mukaan lukien moottorit ja voimansiirrot.
Analyytikkojen mukaan tariffien odotetaan nousevan tuhansien dollarien hintaa Yhdysvaltojen ulkomaisten ja paikallisesti valmistettujen ajoneuvojen ostajille.
Goldman Sachs uskoo, että tuotujen autojen hinta voi nousta 5000 dollariin 15 000 dollariin. Paikallisesti valmistetut autot voivat myös lisätä 8000 dollaria, sanoi sijoituspankin analyytikko Mark Delaney.
ANZ: n mukaan yli 90% Yhdysvaltain autojen tuonnista tulee sen viideltä kauppakumppanilta: EU: sta, Kanadasta, Meksikosta, Etelä -Koreasta ja Japanista.
Huolet “kestävästä kauppasotaa” näyttävät lisääntyneen, kun EU, Kanada ja jotkut muut kauppakumppanit ilmaisevat aikomuksensa kostaa.
Trump uhkaa asettaa “suurempia” tariffeja Kanadasta ja EU: sta, jos he taistelevat Yhdysvaltain kauppatariffeja.
Poliittiset konsultointiyritykset totesivat, että tariffien toteuttamisen haaste on myös vastuun soveltamisprosessin kehittämisprosessia autoosiin.
“Yhdysvaltain ja Mekso-Kanadan sopimuksen nojalla on mahdollisuus todistaa Yhdysvaltain sisältö ja järjestelmä, jotta 25%: n tariffi koskee vain Yhdysvaltojen muun kuin Yhdysvaltojen sisällön arvoa”, Valkoisen talon lausunto totesi.
“On syytä huomata, että 25 prosentin tariffia ei sovelleta USMCA: n kelpoisiin autoihin, ennen kuin kauppaministeri neuvottelee CBP: n kanssa.
– CNBC: n Kevin Breuninger osallistui tähän raporttiin.