Uusi Toyota on esillä 4. maaliskuuta 2025 Hanlees Hilltop Toyotassa Richmondissa, Kaliforniassa.
Justin Sullivan | Getty -kuvat
Äskettäin ilmoitetut Yhdysvaltain tariffit automaattisista tuonnista järkyttivät Aasian autovalmistajia painostaen yrityksiä ennen tehtäviensä suorittamista myöhemmin tällä viikolla.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ilmoitti viime keskiviikkona, että autoille asetettiin 25 prosentin tariffit, joita “ei tehty Yhdysvalloissa” ja jotka käynnistivät shokki -aallon globaalien autovalmistajien kautta.
Ilmoituksen jälkeen Toyota -osake laski 9,4% kolmessa kokouksessa, kun taas Nissan laski 9,3%. Etelä -Korea Hyundai menetti 11,2%.
Tutkimusyrityksen Frost & Sullivanin globaali asiakasjohtaja Vivek Vaidya sanoi, että japanilaiset autovalmistajat, etenkin synkkissä salmissa, ja Toyota voi kohdata vaikeimmin Yhdysvaltojen valtavan myynnin vuoksi.
CARPRO: n mukaan Aasian autovalmistajien on kuusi Yhdysvaltojen kahdeksasta parhaasta autovalmistajasta myynnin kautta vuonna 2024. Toyota sijoittui ensimmäisen vuoden aikana 1,98 miljoonalla autolla, joka lyö kotimaisen raskaansarjan Fordin ja Chevroletin.
Japanilainen Honda ja Nissan sijoittuu neljänneksi ja viidenneksi, kun taas korealaiset tuotemerkit moderni Kia vie kaksi seuraavaa nähtävyyttä. Subaru Nro 8.
Kahden yrityksen viimeaikaiset tilinpäätökset osoittavat, että ne tuottavat suurimman osan tuloistaan Pohjois -Amerikasta, mikä tarkoittaa, että kaikki tariffikuvaukset todennäköisesti korvataan helposti.
Toyota ja Nissan kertoivat CNBC: lle, että he eivät jakaneet näkemyksiään välittömästi, kun taas loput neljä eivät vastanneet kommenttipyyntöihin.
Reutersin mukaan Yhdysvallat toi vuonna 2024 474 miljardin dollarin arvosta autotuotteita, mukaan lukien 2,22 miljardin dollarin arvosta henkilöautoja.
Etelä -Korea on toiseksi suurin autojen viejä vuonna 2024, ja 1,4 miljoonaa ajoneuvoa kuljetetaan vain Meksikon 2,5 miljoonaan, kun taas Japani vienti 1,3 miljoonaa.
”Lyhyesti sanottuna Yhdysvallat on korvaamaton markkinat Aasian autovalmistajille. Tämä vaikuttaa tämän Japanin ja Etelä -Korean markkinajohtajiin. [tariff] Ilmoitus ”, Vaidya sanoi.
Vaikka autovalmistajat haluavat siirtää tuotantoa Yhdysvaltoihin tariffien välttämiseksi, se ei ole “kerran” -ehdotus ja maksaa miljardeja dollareita, sanoi AutoForecast Solutionsin toimitusjohtaja Joe McCabe.
Asset Management Group Comestin portfoliopäällikkö Richard Kaye kertoi CNBC: lle, että vaikka Toyota ja Nissanin kaltaisilla raskailla on valtavia tuotantolaitoksia Yhdysvalloissa, he eivät pysty lisäämään riittävästi tariffien korvaamiseksi.

”He voivat poistaa kaikki meksikolaiset ideat, [and] Kanadan toimitusketjun toimitus on jossain määrin naurettavaa. Heillä on korkeammat hinnat tariffien takia. Suurin kysymys heille on, haluanko niellä sen vai pyytää kuluttajaa nielemään sen? Oletettavasti he nielevät sen, mikä on erittäin vaikeaa. ”Kai sanoi.
Mutta Kayella on hiukan erilainen näkymä kuin Frost ja Sullivanin Vaidya. Hän sanoi, että Toyota on suurin pelaaja ja voi olla paras paikka käsitellä tariffeja. “Heillä ei kuitenkaan voi olla tätä vaikutusta siihen vaikuttamatta tulokseen. Se loukkaantuu”, hän lisäsi.
Hän tunnisti kohokohdan Aasian automaker -tilassa – japanilainen autovalmistaja Suzuki.
Kaye totesi, että panokset yrityksiin, jotka eivät myy autoja Yhdysvalloissa, ovat parempia kuin ikätovereidensa.
Suzuki Maanantaista lähtien ansiot olivat yli 1% maanantaista verrattuna Toyotan 16,45%: n menetykseen ja Nissan menetti lähes 21%. Hyundai ja Kia menettivät vastaavasti 7% ja 8%.
Kaye sanoi, että tariffikuvaan yritykseen on ”nolla”, koska Suzuki ei myy autoja Yhdysvalloille. “Suzuki on intialainen draama, ja se on erittäin hyvä yritys tässä tilassa.”