Arseniy45 | ISTOCK | Getty -kuvat
Presidentti Donald Trump voi toivoa, että hänen tapansa hyppäävät renessanssiin Yhdysvaltojen valmistuksessa, mutta todellisuus ei ole niin yksinkertainen asiantuntijoiden mukaan.
Presidentti ilmoitti tullien laajuudesta keskiviikkona, mukaan lukien lähtötason 10%: n maksu linjalla kaikissa tuonnissa. Hän pyrki myös tiettyihin maihin, joissa on jyrkät tullit, esimerkiksi 34% Kiinassa, 20% Euroopan unionissa ja 46% Taiwanissa.
Trump sanoi, että “työpaikat ja tehtaat riitautetaan takaisin”.
“Veloitamme kotimaisen teollisuuspohjamme, nojaamme avoimia ulkomaisia markkinoita ja hajotamme ulkomaiset kaupat ja viime kädessä enemmän tuotantoa kotona merkitsee vahvempaa kilpailua ja alhaisempia kuluttajien hintoja”, hän sanoi tiedotustilaisuudessaan.
Yhdysvallat on menettänyt noin 6 miljoonaa työpaikkaa viimeisen neljän tai viiden vuosikymmenen aikana, kun yritykset muuttivat liiketoimintaa ulkomaille, suurelta osin liiketoiminnan tekemiseksi muualla halvemmalla, sanoo voittoa tavoittelemattoman aloitteen puheenjohtaja Harry Moser.
Hän sanoi, että tullit ovat hyvä alku ongelman voittamiseen, mutta se on paras ratkaisu voimakkaan dollarin käsittelemiseen ja työvoiman rakentamiseen.
Moser sanoi, että hän olisi mieluummin alhaisemmat maksut kuin ne, jotka Trump ilmoitti.
”Vähemmän olisi helpompi puolustaa, mutta silti tarpeeksi ajaaksesi uudelleensoittoa ja ulkomaisia suoria ulkomaisia [foreign direct investment] Kykynsä lisäksi rakentaa ja henkilöstötehtaat, hän sanoi.
Hän sanoi, että hän odottaa Trumpin ensimmäisten salvojen johtavan neuvotteluihin.
“Niin kauan kuin hän vakuuttaa muut maat, että hän jatkaa hyökkäystä ongelmaan, kunnes se on ratkaistu, ne saapuvat ja ehkä antavat heidän valuutansa nousta hiukan”, Moser sanoi. “Ehkä he alentavat tuotteidemme tulliesteitä. Ehkä he rohkaisevat yrityksiään laittamaan tehtaita tänne Yhdysvalloissa.”
Yritys odotti “jatka huolellisesti”
Siitä huolimatta on olemassa useita kysymyksiä, jotka on voitettava, jotta yritykset palauttavat takaisin Yhdysvaltoihin, mukaan lukien epävarmuus tullista ja siitä, kuinka kauan ne pysyvät paikoillaan, asiantuntijat sanovat.
“Kun otetaan huomioon tien arvaamaton luonne ja pitkät läpimenoajat teollisuuskapasiteetin rakentamiseksi, odotamme useimpien yritysten jatkuvan huolellisesti tämän ilmoituksen jälkeen”, sanoi keskiviikkona Raymond Jamesin Washingtonin politiikan analyytikko Edward Mills. “Uusi kapasiteetti voidaan lisätä aina kun mahdollista, mutta ilman turvallisuutta, jos pitkän aikavälin politiikka on vaikeampaa.”

“Tämä on investointeja, ja liikemiehenä sinun on motivoitava heitä ja rationalisoitava se”, sanoi Panos Kouvelis, toimitusketjun, toiminnan ja tekniikan professori Washingtonin yliopistossa St. Louisissa. “Jos on huomattavaa epävarmuutta, voit tehdä joitain sijoituksia, vaan konservatiivit, koska haluat nähdä, miten se pelataan.”
Kouvelin tutkimus Trumpin kohdennetusta tullista 2018 havaitsi, että heillä ei ollut suurta vaikutusta työpaikkojen nostamiseen tai palaamiseen Yhdysvaltoihin. Hän sanoi, että valmistajille oli kielteinen vaikutus, jonka piti maksaa enemmän raaka -aineista, joilla on vähentynyt kysyntä ja kapasiteetti joissain tapauksissa. Valmistuotteet olivat sekoitettu tarina kysyntä riippuen, hän sanoi.
Viimeisimmät maksut pidetään “nesteinä ja siistinä”, koska ne perustuvat presidentin toimeenpanomääräyksiin, eikä niitä tehty kongressin kautta, sanoo UCLA Andersonin johtamiskoulun erinomainen professori Christopher Tang.
Ellemme ratkaise luottamuksen kriisiä, mahdollisia sijoituksia, ilmoitetut sijoitukset eivät ole nopeasti. Se hidastuu.
Manish Kabra
Societte General’s USA: n osakemastrategian päällikkö
“Monet yritykset eivät ole varmoja siitä, kuinka suunnitella toimitusketju, kun kauppapolitiikka on epäselvää, ja myös mitä tapahtuu neljä vuotta matkan varrella”, Tang sanoi. “Joten koska nämä ovat monia, monia miljardeja dollareita sijoituksia, ne eivät voi muuttua rinteessä.”
Morgan Stanley -analyytikko Chris Snyder sanoi, että hänen mielestään tullit ovat “positiivinen katalysaattori” lakkaa, mutta hän ei odota suurta aikavälillä olevaa suurta hankkeita, jotka palaavat Yhdysvaltoihin. Tällä hetkellä hän odottaa pieniä, nopeasti kääntyviä investointeja, jotka voivat lisätä tuotantoa noin 2 prosentilla, hän sanoi.
“Kun puhumme yritysten kanssa, on paljon epävarmuutta siitä, mikä politiikka on kolmen kuukauden kuluttua”, hän sanoi.
Lisäksi kuluttajien luottamus on ottanut osuman – ja se on tekijä yrityksen päätöksessä siitä, käykö ja milloin käyvät, sanoo Manish Kabra, sosiaalisen kenraalin Yhdysvaltain osakekategian päällikkö. Konferenssilautakunnan kuukausittainen kuluttajien luottamusindeksi osui 12-vuotiaan maaliskuun maaliskuussa.
“Kun luotat kriisiin, luottamus globaaleihin yrityksiin, jotka ovat ilmoittaneet sijoituksista Yhdysvaltoihin, ne keskeyttävät”, Kabra sanoi. “Ellemme ratkaise luottamuksen kriisiä, potentiaalista sijoitusta, ilmoitettuja sijoituksia ei tapahdu nopeasti. Se hidastuu.”
Rushing -muutos voi olla “vaarallinen”
Paljon täytyy tapahtua ennen kuin tuotanto voi todella palata takaisin Yhdysvaltoihin, asiantuntijat sanoo.
“Yhdysvallat ei ole valmis vierailemaan. Meillä ei ole infrastruktuuria, meillä ei ole tarpeeksi työntekijöitä, ja meidän on myös tutkittava, kuinka moni amerikkalainen on valmis työskentelemään tehtaassa”, Tang sanoi. “Jos kiirehdät, se voi olla melko riskialtista ja vaarallista.”
Hän sanoi odottavansa, että jotkut yritykset palaavat Trumpin tullien seurauksena, mutta monille on edelleen monia esteitä. Hänen mukaansa johtajat painostavat lyhyen aikavälin tuloksia neljännesvuosittaisissa tuloksissa, ja amerikkalaisen työvoiman hallinta voi olla monimutkaista.
“Määräyksiä on niin paljon, niin monia lakeja, ja jopa kustannukset ovat melko korkeat, joten heidän kannustin palata takaisin”, Tang sanoi.
Amerikan työvoiman koulutukseen on myös oltava merkittäviä investointeja, Moser sanoi.
Trumpin tulliohjelma “epäonnistuu, ellei kansa harjoita hyvin lisääntynyttä rekrytointi- ja koulutusohjelmaa ammattitaitoisille tuotantotyöntekijöille ja insinööreille”, hän sanoi. ”Meidän on siirryttävä” korkeakoulusta kaikille “” hyvään uralle kaikille. “
Morgan Stanleyn Snyder kertoi uskovansa, että kun yritykset ovat valmiita rakentamaan seuraavan projektinsa, he nyt todennäköisemmin kääntyvät Yhdysvaltoihin
“Yhdysvallat on parhaassa asemassa saadakseen lisätehtaita kuin se on ollut viimeisen 50 vuoden aikana”, hän sanoi. Lisäksi valmistusaalto, joka on tapahtunut pandemian pysähtymisen jälkeen ja tulli antaa heille kiireellisemmän loppua, hän sanoi.
Mitä voidaan pilkata
Yritykset ovat ilmoittaneet sijoitusten arvosta 1,4 biljoonaa dollaria vaalien jälkeen, Socialte General’s Kabran mukaan. Se lisää noin 200 000 uutta työpaikkaa, hän sanoi.
Hyundai kärjistyy luettelon 21 miljardin dollarin investoinneilla Yhdysvaltain laitoksissa, mukaan lukien 5,8 miljardin dollarin laitos Louisianassa.
Autonvalmistajat ovat luultavasti vierailevien toimialojen joukossa, asiantuntijat sanoo. Trump esitteli 25 prosentin tuontituotteen ja on myös luvannut, että finanssipolitiikan osat.
Gas -voimavarojen valmistajien on punnitseva vaihtoehtojaan, koska heillä on jo erittäin virtaviivainen toimitusketju, sanoo Washingtonin yliopiston Kouvelis.
“Kaasuvoiman autoteollisuudessa on ongelmia, joilla on vaikeuksia säätää toimitusketjuja eikä tarpeeksi kannustimia tehdä niin”, hän sanoi.

Sähköajoneuvot ovat toinen historia, koska niillä on vähemmän osia, akku on tärkein asia, joten nämä yritykset siirtävät todennäköisemmin yritystä, hän sanoi.
”Kaikki ymmärtävät, että Yhdysvaltain markkinat ovat tuottavia menettää, ja kilpailijat etuna [such as Chinese companies] Enemmän tai vähemmän pidetään poissa, Kouvelis sanoi.
Snyder kertoi myös, että EV: t ovat niiden joukossa, jotka todennäköisesti tulevat Yhdysvaltoihin, mutta koska he tarvitsevat enemmän kapasiteettia. Hänen väitöskirjansa on se, että teollisuudenalat, joita on laajennettava – sen sijaan, että lähestyisivät kauppaa toisessa maassa ja muuttavat – ovat ne, jotka palaavat Yhdysvaltoihin, joihin sisältyy teollisuuslaitteita ja puolijohteita, hän sanoi.
Puolijohteet ja huumeet vapautettiin tullista, mutta ne voidaan silti ohjata myöhemmin. Asiantuntijoiden mukaan he odottavat molempien teollisuudenalojen vierailevan.
Puoli -liiton valmistajille annettiin kannustin palata sen jälkeen, kun kongressi hyväksyi 2022 CHIPS -lain, joka tarjosi taloudellista tukea ja verohyvityksiä niille, jotka rakentavat ja laajentavat tiloja kansallisesti. Tietokone- ja elektroniikkatuotteiden teollisuus näki uusimmin ilmoitetut työpaikat, jotka ilmoitettiin vuonna 2024, muutosaloitteen mukaan.
“Se on korkea -tech, edistyksellinen tekniikka ja paljon automaatiota. He eivät tarvitse niin monta työntekijää”, Tang sanoi.
Lääkeyritysten kanssa vain osa toimitusketjusta voi palata takaisin, Kouvelis sanoi.
“Kysymys on, missä levität tariffia? Levitätkö finaaliin tai kemikaaleihin? Tällä hetkellä haluat kemikaalien ja vaikuttavien aineosien poimimisen Kiinasta”, Kouvelis sanoi.
Hän sanoi kuitenkin, että formulaatio ja pakkaukset voidaan tehdä Yhdysvalloissa, jos se riittää tullien välttämiseen.
“Jos haluat heidän tuovan koko toimitusketjun, sinun on oltava erittäin aggressiivinen siihen, kuinka käytät tullia kaikkeen toimitusketjussa”, Kouvelis sanoi.
Jotkut lääkeyhtiöt, mukaan lukien Eli Lilly ja Johnson & JohnsonAlkoi laajentua Yhdysvalloissa ennen kuin Trump astui virkaan.
Hanki lippusi Pro Livelle
Liity New Yorkin pörssiin!
Epävarmat markkinat? Saada etuna CNBC Pro LiveYksinoikeudellinen johdantotapahtuma historiallisessa New Yorkin pörssissä.
Nykypäivän dynaamisessa finanssimaisemassa pääsy asiantunteviin oivalluksiin on ratkaisevan tärkeää. CNBC Pro -subscriber, Kutsumme sinut mennä kanssamme Ensimmäinen yksinoikeus, henkilökohtainen CNBC Pro Live -tapahtuma ikonisessa NYSE: ssä torstaina 12. kesäkuuta.
Liity interaktiivisiin pro -klinikoihin, joita ammattilaisemme johtavat Carter Worth ja Niles ja Dan Ives, Erityisellä Pro -puheluilla Tom Lee. Saat myös tilaisuuden verkostoitua CNBC -asiantuntijoiden, kykyjen ja muiden pro -tilaajien kanssa jännittävän cocktailitunnin aikana legendaarisessa kaupankäynnissä. Liput ovat rajoitetut!