United Auton työntekijöiden (UAW) presidentti Shawn Fain puhui 19. elokuuta 2024 demokraattisen kansalliskokouksen (DNC) ensimmäisenä päivänä Chicagossa, Illinoisissa.
Mandel ja | AFP | Getty -kuvat
DETROIT – Yhdistyneiden autotyöntekijöiden päälliköstä on tullut presidentti Donald Trumpin Pohjois -Amerikan tariffisuunnitelman odottamaton liittolainen.
UAW: n presidentti Shawn Fain, turhautuneena hänen halveksuntaan Trumpia kohtaan presidentinvaalikampanjan aikana, ilmaisi julkisesti hyväksynnän tariffeihin, mukaan lukien 25% autojen maksuista ja tukiosista.
“Tariffit ovat yritys lopettaa verenvuoto Yhdysvalloissa”, Fain sanoi sunnuntaina ABC News -sivustolla.
Trump ja Trump ovat tariffeja standardista autoyhtiöistä Yhdysvaltain-Mekso-Kanada -sopimuksesta (USMCA) tai USMCA 2. huhtikuuta saakka, kun Trump puhuu johtajien kanssa Yleiset moottorit,,,,,, Fordin sähkömoottori ja Tähti.
2. huhtikuuta viivästyminen tapahtui seuraavana päivänä sen jälkeen, kun Kanadan ja Meksikon tavaroiden 25 prosentin tariffit olivat samaan aikaan muiden Trump-aloittamien autotariffien kanssa ajoneuvoista ja osien ja osien osien toteuttamiseksi Pohjois-Amerikan ulkopuolella.
Fain kertoi sunnuntaina, että hän ei puhunut suoraan Trumpin kanssa, vaan “työskenteli joukkueensa kanssa”.
Fainin kommentit seurasivat unionin julkaisemaa lausuntoa, joka tuki tariffeja aiemmin tällä viikolla, sanomalla, että yrityksen tulisi käsitellä mahdollisia lisäkuluja.
Ammattiliitto tunnusti silloisen viivan presidentin Kamala Harrisin, joka sanoi, että se oli “aktiivisissa neuvotteluissa Trumpin hallinnon kanssa ennakoimiseksi vapaakaupan katastrofin lopettamiseksi”.
“Olemme iloisia siitä, että Yhdysvaltain presidentti ryhtyy positiivisiin toimiin vapaakaupan katastrofin lopettamiseksi, joka on jo sijoittanut rahaa, kuten työväenluokka”, ammattiliitto sanoi tiistaina. “Jos Yhdysvaltain yritykset valitsevat Yhdysvaltain kuluttajat tai hyökkäävät Yhdysvaltain työntekijöihin, on paljon keskusteluja, koska he eivät halua maksaa kohtuullista osuutta, yhdysvaltalaiset yritykset ovat vastuussa päätöksestä.”
Fain on yksi Trumpin ainoista korkean profiilin tariffien kannattajista autojen johtajien keskuudessa. Autonvalmistajia tukevat autoteollisuuden johtajat ja teollisuusyhdistykset kuvaavat tariffeja lisäämällä tarpeetonta kaaosta ja lisäkustannuksia.
“Presidentti Trump on puhunut paljon autoteollisuuden vahvistamisesta, tuottaen lisää tuotantoa ja innovaatioita Yhdysvalloissa, ja jos hänen hallintonsa voi saavuttaa sen, se on yksi ikonisimmista saavutuksista”, Fordin toimitusjohtaja Jim Farley sanoi viime kuussa. “
Fain oli aiemmin tuominnut Pohjois -Amerikan vapaakauppasopimuksen (joka on korvannut Trumpin USMCA: n kauppasopimukset vuodesta 2020), että tällaiset kauppasopimukset ovat aiheuttaneet maan menettämään työpaikkoja ja valmistusta.
Unionin johtajien vaalien jälkeen vuonna 2023 Fain ja Trump ovat olleet ristiriidassa ja käyneet julkisesti käyneet puhetta. Trump kehotti irtisanomistaan puheessa republikaanien kansalliskokouksessa viime vuonna.
Fain kutsuu Trumpia usein “rupiksi” ja miljardööri, joka ei välitä amerikkalaisista työntekijöistä, mutta hänen kommenttinsa Sunnuntaina hänen asemaansa on saattanut helpottaa.
“Vaalit ovat ohi. Donald Trump on presidentti ja haluamme työskennellä tämän maan ja taloudellisen virheen ongelman kanssa”, Fain sanoi. “
Ennen kuin Fain valittiin, UAW pysyi liittovaltion valvonnassa vuosien tutkinnan jälkeen ammattiliittoista, joihin liittyi kavaltaa, lahjontaa ja muita väitteitä. Tutkimus on johtanut useiden ammattiliittojen johtajien ja Fiat Chryslerin johtajien, mukaan lukien kaksi entistä koalitio presidenttiä, tuomioita.
Federal Monitor Neil Barofsky paljasti viime vuonna tutkimuksen Fainin ja muiden ammattiliittojen johtajista syyttäen heitä tutkimuksen estämisestä ja tietojen saatavuuden puuttumisesta.
Monitor Office ilmoitti tammikuussa tarjoavansa lisäpäivityksiä tutkintatoiminnastaan seuraavissa raporteissa.