Pieni Toyota bZ -maastoauto on kuvattu sähköajoneuvojen akkustrategian tiedotustilaisuuden jälkeen yhtiön esittelytilassa Tokiossa 14. joulukuuta 2021.
Beluzmehri |. AFP |
Japanilainen autovalmistaja Toyota Motor ilmoitti keskiviikkona ensimmäisestä neljännesvuosittaisen liikevoiton laskustaan noin kahteen vuoteen, koska sillä on vaikeuksia ohjata markkinoita kohti sähköautoja.
Näin Toyotan suorituskykyä verrataan London Stock Exchange Groupin (LSEG) laatimiin analyytikoiden ennusteisiin.
- tulot: 11,44 biljoonaa jeniä vastaan 11,41 biljoonaa jeniä
- liikevoitto: 1,16 biljoonaa jeniä vastaan 1,24 biljoonaa jeniä
Maailman suurimman autovalmistajan liikevoitto laski tällä vuosineljänneksellä 20 %.
Yhtiön tilikauden voitto yli puolittui 573,7 miljardiin jeniin vuoden takaisesta 1,28 biljoonasta jenistä.
Autovalmistajan toisen vuosineljänneksen myynti laski 2,3 miljoonaan yksikköön edellisvuoden 2,42 miljoonasta yksiköstä.
Silti Toyota nosti koko vuoden osinkoennusteensa 90 jeniin vuoden takaisesta 75 jenistä.
Toyota on ollut hidas ottamaan käyttöön täysin akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja, ja hallituksen puheenjohtaja Akio Toyoda on sanonut, että “pelkäsähköinen tulevaisuus” johtaisi työpaikkojen menetyksiin autoteollisuudessa.
Reutersin mukaan Akio Toyoda kertoi toimittajille: “Japanissa autoteollisuudessa työskentelee 5,5 miljoonaa ihmistä. Heidän joukossaan on ihmisiä, jotka ovat tehneet moottoriin liittyviä töitä pitkään.”
“Jos sähköajoneuvoista tulee ainoa vaihtoehto, mukaan lukien toimittajamme, nämä ihmiset jäävät työttömäksi.”
Yhtiön koko vuoden liikevoitto pysyi 4,3 biljoonassa jenissä.
Toyota on myös ollut valokeilassa tänä vuonna useiden ajoneuvojen takaisinkutsujen vuoksi, viimeisin syyskuussa.
National Highway Traffic Safety Administrationin mukaan viimeisin 42 000 ajoneuvon takaisinkutsu johtuu tehojarrutusavustimen puutteesta, mikä voi pidentää ajoneuvon pysäyttämiseen tarvittavaa etäisyyttä. Hallituksen mukaan se vaikuttaa tiettyihin vuosien 2023-2024 Corolla Cross Hybrid -ajoneuvoihin.
Kesäkuun alussa Japanin maa-, infrastruktuuri-, liikenne- ja matkailuministeriö havaitsi, että japanilaiset autonvalmistajat käyttivät vääriä tietoja tiettyjen mallien sertifioimiseen, minkä seurauksena Toyota menetti yli 15 miljardia dollaria markkina-arvosta.
Maa-, infrastruktuuri-, liikenne- ja matkailuministeriön suorittamissa laajoissa tarkastuksissa havaittiin myös sääntöjenvastaisuuksia muiden autonvalmistajien Hondan, Suzukin ja Yamahan sertifiointihakemuksissa.