Suuri kaupallinen alus kelluu Bushehrin rannikolla, Iranissa, 15. tammikuuta 2025. Bushehr on Iranin ensimmäinen ydinsatama.
Amir | AFP | Getty -kuvat
Israelin ja Iranin kärjistyvä konflikti on lisännyt merkittävästi Punaisen meren ja Persianlahden läpi purjehtivien alusten vakuutuskustannuksia.
Merivakuuttajat veloittavat nyt 0,2% matkojen aluksen arvosta Persianlahteen mukaan maailman suurimman vakuutusvälittäjän Marsh McLennanin tietojen mukaan 0,125% ennen Israelin yllätyshyökkäystä Iraniin viime viikolla.
Marsh totesi myös myös Punaisen meren sodan riskivakuutuskorkojen nousua, vaikka Israelin satamiin liittyvä kansi on yli kolminkertaistunut 0,7 prosenttiin.
Ajanjaksot ovat voimassa, että useimmista johtajista on leikattu 24 tuntiin, Marsh sanoi, että 48 tuntia aiemmin.
Sekamiikkajen arviointivakuutuskustannusten uudelleenarviointi heijastaa Lähi -idän heikentyvää turvallisuusympäristöä, kun Israel ja Iran vaihtavat raikkaan ilman hyökkäyksiä viime päivinä.
Kahden vallan välinen konflikti on räjäyttänyt huolenaiheet laajemmasta konfliktista, ja monet seuranneet tiiviisti Yhdysvaltojen puuttumisen mahdollisuuksia.
“Koska tilanne on tällä hetkellä alueella, riskejä on edelleen asetettu, jotta rahti voi kulkea näiden alueiden läpi”, Marcus Baker, Marsin globaali päällikkö, lasti ja logistiikka Marshissa, kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Jotkut laivanvarustajat ovat äskettäin päättäneet välttää Hormuzin strategisesti tärkeän salmen vahvistaen teollisuuden tunteen levottomuudesta konfliktin keskellä.
Bimcon turvallisuusjohtaja Jakob Larsen, joka edustaa globaaleja laivanvarustajia, kertoi aiemmin tällä viikolla, että lisääntyvä konflikti aiheutti huolenaiheita laivanvarustajayhteisössä ja kehotti “vaatimatonta pudotusta” alueen läpi purjehtivien alusten lukumäärään.
Iranin ja Omanin välillä sijaitseva Hormuzin salmi on kapea vesiväylä, joka yhdistää Persianlahden Arabianmereen. Se tunnustetaan yhdeksi maailman tärkeimmistä öljy -kuristinpisteistä.
Öljyn kyvyttömyys kulkea Hormuzin salmen läpi, jopa väliaikaisesti, voi räjäyttää globaalit energian hinnat, nostaa toimituskustannuksia ja luoda merkittäviä tarjontaviiveitä.