Yhdysvaltain presidentti Donald Trump puhui USMCA-nimisen Yhdysvaltain ja Kanada-Mekso-Kanadan sopimuksesta 30. tammikuuta 2020 vierailun aikana Dana Incorporatedissa, Autontoimittajavalmistajalla Warrenissa, Michiganissa.
Saul Loeb |
DETROIT – Presidentti Donald Trumpin Meksikon ja Kanadan tavaroiden tariffit ovat vaikeampaa lyödä autovalmistajia kuin autovalmistajia, mutta heidän ongelmillaan voi pian olla aaltoileva vaikutus laajempaan teollisuuteen.
Liittovaltion kaupparaporttitietojen mukaan useimmat Pohjois-Amerikan valmistamat ajoneuvot täyttävät vapaakaupan vaatimukset Yhdysvaltain ja Mekso-Kanadan sopimuksen nojalla, mutta liittovaltion kaupparaporttitietojen mukaan Trumpin neuvottelema Pohjois-Amerikan kauppasopimus on paljon vähemmän.
USMCA -vaatimustenmukaisuus on tärkeä autovalmistajille ja toimittajille. Vakioyhteensopivat tuotteet (etenkin säännöt siitä, missä osia tai materiaaleja voidaan tuottaa) pystyvät tällä hetkellä välttämään 25% Pohjois-Amerikan tariffit 2. huhtikuuta saakka, jolloin laajennettu vero tulee voimaan.
Yhtiö lobbaa Trumpin hallintoa jatkaakseen osia ja ajoneuvoja, jotka noudattavat USMCA -määräyksiä verotuksen välttämiseksi.
Tällaiset tariffit ovat kasvava haaste vähemmän tehokkaalle auto-auto-toimitusketjulle, joka kohtaa edelleen korkean koron, työvoimapulan ja alhaisen voiton haasteet. Toimittajia on paljon enemmän kuin autovalmistajia, joista monet voivat tuottaa vain joitain osia, jotka voivat aiheuttaa tuotannon häiriöitä, jos ne pakotetaan sulkemaan korkeampien kustannusten vuoksi.
Monet suurten julkisesti käyneiden toimittajien osakkeet, esim. Amerikkalainen akseli ja valmistus,,,,,, Magna International ja SopivaTariffien tapauksessa kaksinumeroinen luku on laskettu tänä vuonna. Toiset, kuten aptiv ja LEAR -yritys Suunnilleen tasainen.
Toimittajavarasto
“Toimitusketjussa ei selvästikään ole kannattavuutta tariffien absorboimiseksi”, MEMA OEM -toimittajayhdistyksen presidentti Collin Shaw kertoi CNBC: lle. “
USMCA -standardi
Vuonna 2024 noin 63% Meksikosta Yhdysvaltoihin tuotuista osista on valituksia USMCA -standardeista. Verrattuna 92,1%: iin moottoriajoneuvoista.
Kanadan autojen valmistajien yhdistyksen mukaan 74,6% moottoriajoneuvojen osista ja 96,9% Kanadan ajoneuvoista tuodaan USMCA: n puitteissa ilman tariffeja vuonna 2024. Tähän sisältyy 170 kanadalaista osaa toimittajaa, jotka käyttävät tiloja 26 osavaltiossa.
Ajoneuvot ja osat ovat päteviä tuontituotteiden hinnan perusteella Yhdysvaltain kansainväliseltä kauppakomissiolta. Jos vaatimustenvastaiset tavarat, jotka eivät noudata USMCA: n kaltaisia kauppasuunnitelmia, jos niitä myydään hallitukselle, niitä voidaan myydä muualla tai muista syistä.
USMCA: ksi tulee 75% ajoneuvojen sisällöstä Yhdysvalloista, Kanadasta tai Meksikosta, ja sillä on muita vaatimuksia, kuten 40% ydinosista ja 70% teräksestä ja alumiinista on alumiinia.
“Luulen, että jos saamme automaattisia tariffeja teollisuuden sulkemiseksi, niin monet liiketoimintamme edut etsivät hätätilan tuomioistuimessa”, kertoi APMA: n johtavan Kanadan autoteollisuuden puolustaja Flavio Volpe. “Kaikki ovat hermostuneita.”
Shaw’n organisaatio, joka edustaa yli 800 Automotive -toimittajaa Pohjois -Amerikassa, sanoi, että toimitusketju on “joustava”, mutta myös “haavoittuvuus”, joka vaikeuttaa suuria politiikan siirtymiä nopeasti ratkaisemiseen.
“Se, mitä sanoin
Tuotantotyöntekijä tarkasti osia mahdollisista laatuongelmista 7. lokakuuta 2020 Aludyne, autontoimittaja Huronissa, Michiganissa, Yhdysvalloissa.
ALYDYNE |
Kaiken kaikkiaan Shaw kertoi, että uusien kasvien rakentaminen voi viedä vuosia. Uuden kasvin salliminen voi kestää kuusi – 12 kuukautta. Laitoksen rakentaminen voi kestää vielä 12–18 kuukautta ennen työkaluja ja lisätuotantoa.
Se, onko koko auto tai kuorma -auto, ajoneuvon kärsiville osille, mutta monet pääosista (kuten moottorit ja vaihdelaatikoista) kootaan paikallisesti auttamaan sopeutumaan lopputuotteeseen. Samaa ei voida sanoa osille, kuten lankavaljaat, akut ja muut pienemmät komponentit.
Esimerkiksi BMW sanoi, että sen Meksikossa tuotetut ajoneuvot eivät noudata USMCA: ta lähinnä siksi, että ajoneuvon moottorit tuodaan Euroopasta. Moottoreilla ja voimansiirroilla on taipumus ylittää rajat yhä enemmän, vaan jakaa ne sen sijaan yhden pääkomponentin osiin.
“Se on monimutkainen sopimus”, sanoi Chicagon keskuspankin Automotive Policy Advisor Kristin Dziczek Detroitin vuotuisessa autokonferenssissa viime kuussa. “Joten täällä on erilaisia komponenttien ja osien ja ajoneuvojen luokkia ja erilaisia kynnysarvoja, jotka heidän on asetettava USMCA: n hankinta, jotta kaupat tekevät Yhdysvaltojen nolla -tariffien sisällä.
Autot ja meksikolaiset osille on tapahtunut huomattava lasku, koska Trumpin USMCA tuli voimaan ja korvasi vuoden 2020 Pohjois -Amerikan vapaakauppasopimuksen, mikä tarkoittaa, että enemmän tariffeja voidaan maksaa. Tuvuttomat ajoneuvot laskivat 99,7%: sta vuonna 2019 92,1%: iin vuonna 2024, kun taas ajoneuvojen osat laskivat 75%: sta vuonna 2019 62,5%: iin vuonna 2024.
Kanadan kaupan mukaiset ilmaiset autoosat ovat laskeneet 83,1 prosentista vuonna 2019 noin 75 prosenttiin vuonna 2024. Kanadasta tuodut tullivapaat ajoneuvot olivat hiukan alle 98,8% vuonna 2019 kuin viime vuonna.
“Teollisuuskysymykset”
Autotoimittajat ovat sitkeästi sanoneet, että he eivät voi lisätä 25% vaatimustenvastaisiin USMCA-osiin, joita voitaisiin verottaa teräksestä ja alumiinista ja muista materiaaleista.
Swamy Kotagiri on Kanada-pohjaisen Magnan toimitusjohtaja, joka on autovalmistajien merkittävä globaali toimittaja ja tarjoaa myös jonkin verran sopimusvalmistusta autovalmistajille. Hän kuvasi ehdotetut tariffit “teollisuudelle ehdottomana vahinkoa”.
“Se on teollisuusongelma. Olen erittäin vakuuttunut siitä, että kukaan ei voi ratkaista sitä”, autoteollisuuden veteraani Kotagiri kertoi CNBC: lle haastattelussa viime kuussa. “Keskustelun ja keskustelun koon vuoksi toimittajien on ehdottoman mahdotonta ottaa tätä tilannetta.”

Aiemmin tässä kuussa MEMA: n suorittamassa 139 toimittajan tutkimuksessa havaittiin, että useimpiin osien valmistajiin vaikuttivat teräs- ja alumiinitariffit, joista 97 prosenttia ilmaisi huolensa pienemmiltä ”hienovaraisemmista” toimittajista johtuvista tariffeista.
Tällaiset toimittajat tekevät yleensä pienempiä osia, mutta voivat helposti aiheuttaa häiriöitä toimitusketjussa, jos se vaikuttaa niiden tuotantoon. Tällaisten toimittajien merkitys on näkyvä koronaviruspandemian aikana, koska osien häiriöiden takia globaalit toimitusketjut ovat usein häiriintyneet.
Ranskan alueella sijaitsevat automaattitoimittajat Forvia -yrityksen johtajat kertoivat aiemmin tässä kuussa, että yritys ja sen asiakkaat, mukaan lukien autovalmistajat, ovat suunnitelleet tariffien erilaisia varautumissuunnitelmia.
“Koko toimitusketju ei voi niellä 25 prosenttia”, Forvia -toimitusjohtaja Martin Fischer sanoi mediatapahtumassa. “Jos tariffit kestävät pitkään, autot tekevät kuluttajista kalliimpia. Teollisuus ei voi kuljettaa tappioita ja 25 prosentin tappiota.”