Close Menu
    What's Hot

    Valtuutettu neuvonantaja ISS vastustaa Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin 1 biljoonan dollarin korvaussuunnitelmaa

    FAA nosti Boeing 737 Maxin tuotantorajan 42:een kuukaudessa

    Ison-Britannian valtiovarainministeri Rachel Reeves marraskuun talousarviosta

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » Tie eurooppalaiseen tulevaisuuteen: Bosnia ja Hertsegovina nopeuttaa valtateiden rakentamista
    Euroopassa

    Tie eurooppalaiseen tulevaisuuteen: Bosnia ja Hertsegovina nopeuttaa valtateiden rakentamista

    ThomasBy ThomasNovember 7, 2024No Comments4 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Länsi-Balkanin maa toivoo rakentavansa paitsi tien myös tiiviimpiä siteitä EU:hun toivoen tulevaisuudestaan ​​liittymistä ja vahvempia suhteita alueen yrityksiin.

    MAINOS

    Bosnia ja Hertsegovina työskentelee yhden Länsi-Balkanin suurimmista infrastruktuuriprojekteista: kuljetuskäytävä.

    Valtatie yhdistää Kroatian Ploče-sataman Bosnian pääkaupunkiin Sarajevoon ja pohjois-etelä-linjalle ryhmittyneisiin teollisuuskaupunkeihin.

    Siten Bosnia ja Hertsegovina parantaa yhteyksiään Balkanin naapureihinsa, mutta myös mahdollistaa paremmat liikenneyhteydet koko alue Euroopan markkinoiden kanssa.

    Balkanin niemimaan vuorten halki kulkeva 336 kilometriä pitkä Bosnian moottoritiehanke on valtava haaste insinööreille ja on tulossa yhä kalliimmaksi.

    Se otettiin käyttöön 23 vuotta sitten, mutta viivästykset kasautuivat. Siksi Euronews yritti saada vastauksia kahteen kysymykseen: tarvitseeko Bosnia-Hertsegovina todella tällaista mammuttiprojektia ja miksi Euroopan unioni maksaa siitä hyvän osan?

    Lähempänä Euroopan unionia

    Bosnia on pitkään halunnut EU:n jäseneksi.

    Yhä useammat eurooppalaiset yritykset avaavat tuotantopaikkoja maahan alentuneiden työvoimakustannusten vuoksi. Mutta ilman hyviä teitä tuotteiden toimittaminen eurooppalaisille asiakkaille vie aikaa.

    Bosnia ei voi rahoittaa näin suurta hanketta yksin. EU:lta on myönnetty 870 miljoonan euron avustuksia sekä halpoja lainoja Euroopan investointipankilta ja Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankilta, joista kumpikin jakaa miljardi euroa.

    Tämän liikennekäytävän varrella teollisuuspuistot lisääntyvät. Se tarkoittaa työpaikkoja, kasvua ja taloudellista hyvinvointia.

    Vaikka suunnittelu on ollut käynnissä vuosikymmeniä, vain puolet siitä on rakennettu. Mutta rakentaminen kiihtyy: tunneleita, siltoja ja tieosuuksia on noin 60 kilometriä parhaillaan rakenteilla.

    Bosnialla menee nykyään paremmin kuin 20 vuotta sitten. Maa on käynnistänyt EU:n tukemia uudistuksia infrastruktuurin ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Mutta yritykset, kuten NCMCmaailmanlaajuinen räkkivarastoja valmistava markkinajohtaja, valittavat huonoista liikenneyhteyksistä.

    “Bosnian rautainen sydän”

    Alueella on pitkät perinteet raudan jalostuksessa ja valmistuksessa. Siitä huolimatta “Bosnian rautaiseen sydämeen” on vaikea löytää työntekijöitä, koska monet bosnialaiset ovat muuttaneet EU:n korkeapalkkaisiin maihin.

    NCMC työllistää paikallisesti 120 henkilöä ja etsii lisää hitsaajia, koneinsinöörejä ja projektipäälliköitä. Ensi vuonna rekrytoidaan 40 uutta työntekijää.

    ”Yrityksemme on 100 % vientiyritys”, toimitusketjun johtaja Mensur Pilav sanoo. ”Aiomme kaksinkertaistaa tuotantolinjan ensi vuoden aikana. Nykyään meillä on 500 kuorma-autoa vuodessa, ja ensi vuonna meillä on vähintään 1 000 kuorma-autoa vuodessa.

    Metallitelineiden kuljetus rautateitse olisi 10 kertaa halvempaa. Mutta Bosnian rautatieverkko on vanhentunut. Jos tavarajunia olisi tarpeeksi, yritys vaihtaisi. Mutta koska moottoritie rakennetaan ensin, yritys pysyy toistaiseksi kuorma-autoissa.

    MAINOS

    “Periaatteessa meidän on kohdattava kaksi haastetta”, sanoo Mensur Pilav. ”Ensinnäkin läpimenoajan suhteen, koska tiet eivät ole hyviä. Ja toinen on se, että emme ole vielä osa Euroopan unionia, ja siksi meillä on ajanhukkaa Kroatian rajan ylittäessä Euroopan unioniin.

    Kuorma-auton kuljettaja Armin Mević on samaa mieltä. Hän kannattaa EU:hun liittymistä mahdollisimman pian. Hän on jo kokenut paljon, varsinkin EU:n ulkorajoilla: ”Kun se oli niin täynnä, että jouduimme odottamaan 24 tuntia Bosniasta Euroopan unioniin. Valtatie tekee työstämme paljon helpompaa. Olen iloinen, että sitä rakennetaan ja että meillä on vihdoin ainakin Bosnia ja Hertsegovinan suurimmat kaupungit yhdistettynä moottoritiehen.

    Armin ja hänen kollegansa ihmettelevät, miksi moottoritien laajennus ei edisty nopeammin. Euronews välitti tämän kysymyksen Ferdinand Koenigille, EU:n Bosnia ja Hertsegovinan-lähetystön viestintäpäällikölle Sarajevossa.

    ”EU-avustuksen hyväksymisestä voi kulua yli kaksi vuotta, ennen kuin viranomaiset ratifioivat sen täällä! Julkisen hallinnon heikkouksista johtuen tietyt menettelyt vievät kauemmin kuin voisivat”, Koenig sanoi.

    MAINOS

    “Kun tämä maa etenee pidemmälle EU-polulla, nämä elementit vahvistuvat. Ei vain infrastruktuuri vaan myös oikeusvaltio, korruption torjunta.”

    Euronews: Mitä voit tehdä varmistaaksesi, että EU-rahat eivät päädy vääriin taskuihin?

    Koenig: “Korruption torjunta on yksi tärkeimmistä asioista, joita Bosnia ja Hertsegovinan on tehtävä, jos se haluaa liittyä Euroopan unioniin, mukaan lukien ilmiantajien suojelun vahvistaminen ja korruption vastaisen lainsäädännön, kuten eturistiriitojen, täytäntöönpano. laki, joka hyväksyttiin viime vuonna.”

    Euronews: Miksi eurooppalaisten veronmaksajien rahoja pitäisi käyttää infrastruktuurin rakentamiseen Bosnia-Hertsegovinaan – joka ei (vielä) ole osa Euroopan unionia?

    MAINOS

    Koenig: ”Haluamme integroida tämän alueen Euroopan yhtenäismarkkinoihin. Tämä on ensisijainen tavoite osana Länsi-Balkanin kasvusuunnitelmaa. Mitä enemmän kasvua on täällä ja muualla alueella, sitä parempi se on meille kaikille koko mantereellamme. Tämä on siis hyvä sijoitus.”

    Euronews: Milloin tämä moottoritie on valmis?

    Koenig: “Viranomaiset asettivat tavoitteeksi 2030.”

    Paikalla on epäilyksiä siitä, onko tämä tavoite realistinen. Loppujen lopuksi Bosnia ja Hertsegovina on edelleen syvästi jakautunut maa. Kysymys on poliittisesta tahdosta.

    MAINOS

    Mutta jos maan kolme pääetnistä ryhmää, bosniakit, kroaatit ja serbit, pysyvät yhdessä, voidaan rakentaa siltoja parempaan tulevaisuuteen ja ehkä jopa valtatie Eurooppaan.

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleToyotan toisen vuosineljänneksen liikevoitto laski lähes 20 %, mikä ei jäänyt odotuksiin
    Next Article Maailman johtajat reagoivat, kun Trump varmistaa Valkoisen talon voiton
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    Puolustusala tehostaa edunvalvontatoimia EU: n parlamentissa, uudet tiedot osoittavat

    June 24, 2025

    Ukrainan toimittaja vapautettu Venäjän pidätyksestä miehitetyssä Krimissä

    June 24, 2025

    Onko Yhdysvaltain iskut “hävittäneet” Iranin kolme pääasiallista ydinlaitosta, kuten Trump väittää?

    June 24, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    Valtuutettu neuvonantaja ISS vastustaa Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin 1 biljoonan dollarin korvaussuunnitelmaa

    FAA nosti Boeing 737 Maxin tuotantorajan 42:een kuukaudessa

    Ison-Britannian valtiovarainministeri Rachel Reeves marraskuun talousarviosta

    Kreml suosittelee “Putin-Trump” tunnelia Venäjältä Alaskaan Muskille

    Trending Posts
    Recent
    • Valtuutettu neuvonantaja ISS vastustaa Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin 1 biljoonan dollarin korvaussuunnitelmaa
    • FAA nosti Boeing 737 Maxin tuotantorajan 42:een kuukaudessa
    • Ison-Britannian valtiovarainministeri Rachel Reeves marraskuun talousarviosta
    • Kreml suosittelee “Putin-Trump” tunnelia Venäjältä Alaskaan Muskille
    • Euroopan pääomasijoitusjättiläiset romahtavat, kun yhdysvaltalaisten pankkien luotonantopelot leviävät

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.