Tesla lanseerasi “Cybercabin” 10. lokakuuta 2024 Burbankissa, Kaliforniassa.
Lähde: Tesla
Tesla Sähköautoyhtiön osakkeet sulkivat lähes 9 % perjantaina, kun yhtiön kauan odotettu robotaksikampanja ei onnistunut vaikuttamaan sijoittajiin.
Torstai-iltana yhtiön “We, Robots” -tapahtumassa toimitusjohtaja Elon Musk paljasti yrityksen Cybercab-itse ajavan konseptin – matalan hopeanvärisen kaksipaikkaisen auton ilman ohjauspyörää tai polkimia, ja mainosti yrityksen tavoitteita rakentaa itse ajava auto.
Musk sanoi, että yhtiö toivoo valmistavansa Cybercabin vuoteen 2027 mennessä, mutta ei kertonut yksityiskohtia auton valmistuspaikasta. Hän sanoi, että kuluttajat voivat ostaa Tesla Cybercabin alle 30 000 dollarilla.
Hän sanoi myös, että Teslan odotetaan asentavan ja käyttävän “valvomatonta FSD:tä” Model 3- ja Model Y -sähköajoneuvoissa Texasissa ja Kaliforniassa ensi vuonna. FSD, joka tulee sanoista Full Self-Driving, on Teslan edistynyt kuljettajaa avustava järjestelmä, ja “valvottu” versio on nyt saatavilla Teslan sähköajoneuvoihin.

Tekniikka vaatii edelleen ihmiskuljettajan ottavan pyörän, joka on valmis väistämään tai jarruttamaan hetkessä.
Teslan osakkeen päätöskurssi perjantaina oli 217,80 dollaria, ja se on laskenut 12 % vuodesta tähän mennessä ja 17 % viimeisen 12 kuukauden aikana.
“Vauhti hiipuu ennen tapahtumaa”
Cybercabin lisäksi Musk ilmoitti myös suunnitelmistaan tuottaa itseajava sähköinen Robovan, joka voi kuljettaa jopa 20 henkilöä tai jota käytetään tavaroiden kuljettamiseen. Hän sanoi, että se “ratkaisee suuren tiheyden ongelmat”, kuten urheilujoukkueen kuljettamisen.
Tapahtuman jälkeen Jefferiesin analyytikot julkaisivat muistiinpanon “Meihin ei ollut vaikuttunut”.
Barclaysin analyytikot sanoivat, että paljastukset eivät korostaneet Teslan lähiajan mahdollisuuksia, vaan asettivat etusijalle Muskin vision täysin autonomisesta tulevaisuudesta.
“Kuten odotettiin, ja kuten Teslan aiemmat tuotelanseeraukset, tapahtuma oli kevyt yksityiskohdissa, mutta korosti visiota, joka tukee Teslan kehitystä tekoälyn/autonomisen ajamisen alalla. [autonomous vehicles]”, Barclaysin analyytikot kirjoittivat.
He lisäsivät, että yleisöllä ei ollut “mitään viimeaikaisia päivityksiä FSD:n edistymisestä tai tietoja järjestelmän parannuksista”.
“Useimmat transaktiosuuntautuneet yritykset eivät tule pettymään robottaksin debyyttiin”, Piper Sandlerin analyytikot kirjoittivat muistiinpanossa.

“Emme yllättyisi, jos osake myytyisi lähiviikkoina, kun tapahtumaa edeltävä vauhti hiipuu”, analyytikot kirjoittivat.
Samaan aikaan Morgan Stanleyn analyytikot sanoivat, että Musk ei pystynyt osoittamaan tapahtumassa, että Tesla on tekoälyyritys. Analyytikot huomauttivat, että Musk ei antanut mitään yksityiskohtia Teslan FSD-järjestelmän parannuksista, eikä hän paljastanut huhuttuja suunnitelmia tehdä yhteistyötä Teslan ja Muskin tekoälyyrityksen xAI:n kanssa.
Morgan Stanleyn analyytikot kirjoittivat, että tapahtuma oli “yleensä pettymys monilla alueilla: tiedon puute FSD:n/teknologian muutosprosenteista, kyytien jakamisen taloudesta ja markkinoilletulostrategioista”.
“Olimme kaiken kaikkiaan pettyneitä esityksen sisältöön ja yksityiskohtiin”, he lisäsivät “Siksi odotamme Teslan kohtaavan paineita tapahtuman jälkeen.”
Tapauksen jälkeen on selvää, että Tesla on vielä vuosien päässä itsestään ajavien autojen kalustosta yleisillä teillä, ja sääntelijöiden on punnittava lukuisia huolia ajoneuvoihin upotetuista turvaominaisuuksista.
Forresterin analyytikko Paull Miller kertoi CNBC:lle sähköpostissa, että 30 000 dollarin Cybercab ei lanseeraa lähiaikoina.
“Teslan olisi äärimmäisen vaikeaa tarjota uutta ajoneuvoa tähän hintaan tänä aikana”, Miller sanoi. “Skaalaetujen ansiosta yritys voisi lopulta laskea kustannuksia lähemmäs 30 000 dollaria. Ilman ulkopuolisia tukia tai “Tesla menettää rahaa. jokaisessa ajoneuvossa, joten tuotteen lanseeraaminen lähes tätä hintaa tällä vuosikymmenellä ei vaikuta järkevältä.”
aakkosjärjestyksessä Waymo on tarjonnut robotaksipalveluita yleisölle kesäkuusta lähtien ja on yksi harvoista yrityksistä, joka on tuonut menestyksekkäästi markkinoille itseajavia autoja yleisillä teillä.