Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpilla on lehdistötilaisuus Elon Muskin kanssa Washingtonin Valkoisen talon soikea toimistossa perjantaina 30. toukokuuta 2025 Teslan toimitusjohtajan toimikauden päättymiseen erityishallinnon työntekijänä, joka vastaa Yhdysvaltain DOGE -palveluiden valvonnasta.
Tom Brenner | The Washington Post | Getty -kuvat
General Motors Corporation Yhtiö ilmoitti tiistaina, että tulevat neljännesvuositulokset sisältävät 1,6 miljardin dollarin maksun sähköajoneuvojen sijoituksista, mikä on viimeisin suurten autovalmistajien huolestuttavien EV: hen liittyvien tietojen sarjassa.
Ford Toimitusjohtaja Jim Farley kertoi viime kuun lopulla, että hän odotti, että koko sähköajoneuvojen kysyntä leikata puoleen liittovaltion verohyvitysohjelman päättymisen jälkeen. Ennuste tulee sen jälkeen, kun Chryslerin ja Jeepin, kuten Chryslerin ja Jeepin, emoyhtiö Seltetis kertoi luopuvan tavoitteestaan tuottaa vain sähköajoneuvoja Euroopassa vuoteen 2030 mennessä ja luopua kunnianhimoisista kohteista Yhdysvalloissa, etenkin Chryslerissä.
Alalla, joka jo kohtaa Trumpin hallinnon esteitä, on nyt huomattava epävarmuus, koska kuluttajat eivät voi enää hyödyntää 7500 dollarin verohyvitystä sähköajoneuvojen ostamiseen. Nämä kannustimet päättyivät syyskuun lopussa osana presidentti Trumpin allekirjoittamaa menolaskua.
Kun autovalmistajat kalibroivat sijoittajien odotuksia, yksi nimi puuttuu näkyvästi keskustelusta: Tesla.
Elon Muskin yritys on ylivoimaisesti suurin sähköautojen myyjä Yhdysvalloissa, vaikka sen markkinaosuus on vähentynyt kilpailun lisääntyessä ja tuotemerkin arvo heikentyy. Teslan osuuden Yhdysvaltojen kokonaisvaltaisista markkinoista arvioitiin 43,1% syyskuun lopusta lähtien, kun CNBC: lle moottoritiedustelupalvelulle toimittamien tietojen mukaan viime vuoden lopussa oli 49 prosenttia.
Teslan on tarkoitus ilmoittaa kolmannen vuosineljänneksen tuloksista ensi viikolla, ja Wall Street on innokas tietämään, millaista kysyntää yritys odottaa nyt, kun se ei enää tarjoa luottoja. Tesla on äskettäin julkaissut stripled, halvemmat versiot suositusta ma-ma-maastoautosta ja mallin 3 sedaanista, mikä kompensoi osan tehokkaasta hinnan noususta kannustimien menetyksestä.

Sijoituspalveluyrityksen Automotive Venturesin pääkumppani Steve Greenfield kertoi, että perinteisten autovalmistajien poistuminen kentältä voi olla hyvä uutinen Teslalle, koska sen markkinaosuus voi alkaa palata. Yrityksellä on “erittäin vahva brändin uskollisuus”, hän sanoi sähköpostissa.
“Useimmat Teslan ostajat todennäköisesti pitävät brändiä ostaessaan seuraavaa uutta autoa”, Greenfield sanoi.
Suurimmat haasteet kuitenkin kangaspuita. Hän sanoi, että kiinnostus puhtaisiin sähköajoneuvoihin “todennäköisesti kutistuu merkittävästi” viimeisellä vuosineljänneksellä, kun kuluttajat kiirehtivät ostamaan sähköajoneuvoja ennen luottojen voimassaolon päättymistä, mikä johtaa “eteenpäin kysyntään”. Greenfield sanoi, että Teslalla voi olla “kaksinkertainen viehätys”, jossa on vähemmän puhdasta sähköajoneuvojen myyntiä ja alhaisemmat voittomarginaalit vuoden loppuun mennessä myytyihin autoihin.
Tesla ei vastannut kommenttipyyntöön.
Sijoittajista tuli nousevia. Saatuaan 36% ensimmäisellä vuosineljänneksellä, osake on palannut ja on nyt yli 7% vuodessa, auttanut Musk osti syyskuussa noin miljardin dollarin arvosta Teslan osakekantaa.
Vuoden julma aloitus on sidottu Yhdysvaltojen ja eurooppalaisten kuluttajien keskuudessa Muskin sytyttävän poliittisen retoriikan suhteen, hänen työnsä presidentti Trumpille liittovaltion työvoiman ja hänen tukensa äärioikeistolaisten ryhmien, mukaan lukien vaihtoehto Saksan puolueelle.
jakaa kipu
Yhtiön kolmannen vuosineljänneksen tuloksena, jonka on tarkoitus julkaista ensi keskiviikkona, analyytikot odottavat tulojen nousevan 3,5% edellisvuodesta 26,1 miljardiin dollariin, LSEG: n mukaan. Analyytikot odottavat neljännen vuosineljänneksen liikevaihdon laskua ja koko vuoden 2025 liikevaihtoa laskettavan 3,5%, mikä merkitsisi ensimmäisen koko vuoden laskun.
Aiemmin tässä kuussa Tesla ilmoitti ajoneuvojen toimitusten lisääntyneen 7% vuoden takaisesta kolmannella vuosineljänneksellä. Tämä merkitsee parannusta kahden peräkkäisen laskun jälkeen vuoden alussa.
“Se ei ole vain muut vetävät takaisin, vaan Tesla alkaa paeta markkinoilta”, Alix Partnersin globaalien automarkkinoiden johtaja Mark Wakefield sanoi haastattelussa.
Wakefield lisäsi, että jo ennen republikaanien menolaskua, kuluttajien kysyntä koko sähköajoneuvoille “oli litistä vähän”. Auton ostajat etsivät aina “läpimurtomomenttiä”, kun sähköajoneuvoista tulee kustannuskilpailuja hybridi- tai bensiinikäyttöisillä malleilla.
Wakefield lisäsi, että “nämä markkinat tarvitsevat tuoreutta” ja että uusi, halvempi malli Y- ja malli 3 -vaihtoehdot eivät ole tarkalleen “maanjäristysten”.
Trumpin hallinto ei tee elämästä helppoa.
Puolikelasten ilmastopolitiikan ajatussäiliön Energy Innovation -yrityksen vanhempi johtaja Robbie Orvis kertoi CNBC: lle, että automakerin kirjoitusten odotettiin ja se johtui kokonaan verohyvitysten ulkopuolella olevista politiikan muutoksista.
OVIS: n mukaan Trumpin hallinto on myös “peruuttanut Kalifornian poikkeuksen omien ajoneuvostandardiensa asettamiseksi, pelastanut miljardeja dollareita rahoitusta sähköajoneuvojen latureille ja autolaitoksille retoolille sähköajoneuvojen tuottamiseksi, ja se kääntää ajoneuvojen päästöstandardit, jotka rohkaisivat sähköajoneuvojen käyttöönottoa”.
OVIS: n mukaan nämä politiikat ja tariffit ovat maksaneet Yhdysvaltain autovalmistajille miljardeja dollareita, mikä tarkoittaa, että ne eivät pysty sijoittamaan uusiin markkinasegmenteihin.
Tesla kokee saman kivun, ja se näkyy parhaiten kansainvälisillä markkinoilla.
“Kiinalaiset autovalmistajat korvaavat nopeasti Yhdysvaltain autovalmistajat ulkomaisilla markkinoilla, koska he pystyvät tarjoamaan halvempia, korkealaatuisempia uusia ajoneuvoja markkinoilla, joilla on valtava ja kasvava kysyntä ajoneuvoille, etenkin sähköajoneuvoille”, Ovis sanoi.
Tesla “Optimus Prime” Tesla Bot Humanoid -robotti esitetään vuoden 2023 World -tekoälyn konferenssissa Shanghaissa, Kiinassa, 6. heinäkuuta 2023.
Kustannuskuvia | Noor -valokuvat | Getty -kuvat
Samaan aikaan Musk yrittää edelleen siirtää sijoittajien huomion muualle.
Hän vaatii, että yrityksen tulevaisuus on robotaksissa ja humanoidiroboteissa, Teslan on vielä tehokkaasti hyödyntänyt tehokkaasti. Tesla testaa robotaksi-tuotemerkkien palvelua rajoitetulla kapasiteetilla joissain kaupungeissa, mutta on jäljessä aakkosellinen Waymo, laajentaa nopeasti kaupallista toimintaansa.
Musk kertoi maaliskuussa, että Tesla pyrki tuottamaan 5000 optimus -robottia tänä vuonna, mutta joukkueen suuret väärinkäytökset ovat asettaneet kyseisen suunnitelman kyseenalaiseksi.
Syyskuussa Musk kirjoitti
Joillekin pitkäaikaisille Tesla -härkeille ja myskifaneille tarina on tarpeeksi pakottava. Mutta toistaiseksi yritys luottaa edelleen sähköajoneuvojen myyntiin liiketoiminnan edistämiseksi. Yhdysvalloissa, vaikka Teslan markkinaosuus voi kasvaa, kokonaispiirakka – ainakin lyhyellä aikavälillä – näyttää kutistuvan.
—CNBC: n Mike Wayland osallistui tähän raporttiin
katsella: Entinen Fordin toimitusjohtaja sanoo
