16. maaliskuuta 2025 näkymä Zeekr: n sisällä sekoitettuna sähköautojen kanssa näyttelytilassa Shanghaissa, Kiinassa.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Peking – Kiinan sähköajoneuvoyhtiö Zeekr Zeekr: n toimitusjohtaja Andy kertoi CNBC: lle ennen tiistaina julkaisua, että edistyneiden kuljettajien avustusominaisuudet julkaistaan paikallisille asiakkailleen ilmaiseksi kilpailun lämpimäksi.
Teknologia antaa autoille mahdollisuuden ajaa esiasetusta määränpäästä toiseen melkein itsenäisesti, kunhan kuljettaja asettaa kätensä ohjauspyörään ja sillä on sääntelyn hyväksynnät – useimmissa Kiinan suurissa kaupungeissa on lisääntyviä tilanteita.
Tämä on viimeisin kiinalainen sähköautobrändi, joka pystyy päivittämään kuljettajan avustustuotteitaan Tesla Kiinassa yritetään houkutella lisää omien versioiden ostajia kutsutaan “täysin autonomiseksi ajamiseksi”.
Jotkut kiinalaisten sosiaalisen median käyttäjät kertoivat maanantaina, että Tesla tarjosi kuljettajan avustajajärjestelmiä tietyille käyttäjille alun perin kritisoidessaan 64 000 yuanin (8 850 dollaria) ohjelmistoa liian kalliiksi (8 850 dollaria). Tesla ei vastannut välittömästi kommenttipyyntöön.
Yrityksen mukaan Zeekrin versio on ilmainen, alun perin julkaistu pilottiryhmälle ja julkaistaan sitten yleisölle huhtikuussa.
“Tällä hetkellä tällä kehitysjaksolla en usko, että tilauksella on järkeä”, toimitusjohtaja sanoi perjantaina haastattelussa.
Kovan kilpailun vuoksi Zeekrin on suljettava aukko markkinajohtajien kanssa ajoavussa ja tullakseen ylimmän pelaajan. “Joten meidän on kannettava joitain kuluja.”

Zeekr on listattu Yhdysvalloissa ja aikoo vapauttaa neljännesvuositulot torstaina ennen Yhdysvaltojen markkinoita. Varastot nousivat vain noin 6% edellisvuodesta.
Nvidia -sirut
Toimitusjohtaja Mainittu Zeekr: n kuljettaja-avustusjärjestelmä käyttää kahta NVIDIA Orin X -piirisarjaa ja Lidaria tai valon havaitsemista ja etäisyysyksikköä, jonka avulla ajoneuvot voivat navigoida teillä luottamatta auringonvalo-olosuhteisiin.
Hän sanoi, että järjestelmän tuleva versio käyttää NVIDIA: n edistyneempiä Thor Automotive -sirua, etäyhteyttä ja neljä lyhyempää Lidar -yksikköä.
“Lidarin käyttö voi lisätä kustannuksia, mutta se heijastaa sitä astetta, missä määrin arvostamme turvallisuutta”, Ann sanoi. Hän sanoi, että Zeekr -autojen kuljettajan avustusjärjestelmä, joka ei käytä Nvidia -siruja, ei käytetä Nvidia -siruja, kun otetaan huomioon erilaiset määräykset ja paikalliset markkinoiden kysynnän.
Zeekrin kuljettajan avustusjärjestelmää käytetään myös EV -tuotemerkissä Lynk & Co. Auto, tiedottaja ja mahdollisesti emoyhtiön Geelyn ajoneuvo. Zeekr osti virallisesti Lynk & Co. tänä vuonna.
Hintasodasta kuljettajakilpailuun
NVIDIA: n “autonominen ajoalusta” -myynti auttoi saamaan siruvalmistajan tuloja auto- ja robotiikasta ennätyksellisen 570 miljoonaan dollariin vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä.
Myös markkinoiden kysynnän heijastaminen Hesai kertoi tässä kuussa, että sen LIDAR -lähetykset ovat yli kaksinkertaistuneet neljä peräkkäistä vuotta vuodesta 2024 lähtien.
Hesaiin talousjohtaja Andrew -fani kertoi CNBC: lle viime viikolla, että yritys odottaa edistyneiden kuljettajan avustusjärjestelmien huomattavaa kasvua viime vuonna alkaen, ja huomautti alan vitsin, jonka mukaan Kiinan sähköajoneuvojen markkinat ovat siirtyneet hintasodasta kuljettajan avun sotaan.
Kahden viime vuoden aikana tekniikasta on tullut yhä enemmän Kiinan uusien energiaajoneuvojen myyntipiste, mukaan lukien ainoat akku- ja hybridiajoneuvot.
nev Gant Bitti Helmikuussa se ilmoitti työntävänsä kuljettajan apua yli 20 automalliin. Vaikka nykyiset ominaisuudet keskittyvät ensisijaisesti pysäköinti- ja moottoritie-navigointiin, yritys ilmoitti voivansa tehdä päivityksen pisteestä point-to-point-kuljettajan apua vuoden 2025 loppuun mennessä.
Nomuran tutkimuksen mukaan BYD: n kuljettajan avustaman järjestelmän perusversio käyttää Horizon Roboticsin piirisarjaa ja Nvidian Orinia, kun taas edistyneempi versio käyttää vain muita NVIDIA-siruja.
Kiinan sähköajoneuvot alkavat xpengToinen NVIDIA -asiakas on tehnyt edistyneestä kuljettajatuesta varhaisen myyntipisteen marraskuusta lähtien. Yhtiö tarjoaa yli 30 000 autoa kuukaudessa, osittain siksi, että sen uusi P7+ -auto ei vaadi lisätilauksen kuljettajan apua.
Neo Yhtiö ilmoitti, että se on tilannut kuljettajan avustusominaisuuden, mutta ei ole vielä veloittanut käyttäjiä.