Oslo -taksien Tesla -malli Y (L) ja NIO ET5 Electric Ajoneuvon NIO Inc: ltä, kiinalaiselta monikansalliselta sähköautovalmistajalta, ajavat Norjan pääkaupungin Oslon läpi 27. syyskuuta 2024.
Jonathan Nackstrand | AFP | Getty -kuvat
TeslaUusien autojen myynti Norjassa nousi voimakkaasti 213% toukokuussa vuosi sitten, virallisten rekisteröintitietojen mukaan, ja se oli laskusuuntaus kaikkialla Euroopassa.
Norjan Tesla -autojen myynti hyppäsi viime kuussa 2 600: een, Norjan tien liiton (OFV) tiedot osoittivat maanantaina, kun se vuotta aiemmin oli 832 saman ajanjakson aikana. Kasvua johti pääasiassa yrityksen uudistetun mallin Y -kompakti urheiluvälineen myynti.
Yhdysvaltain sähköajoneuvojen (EV) valmistajan eurooppalainen myynti on äskettäin kärsinyt terävästä laskusta mainevahinkojen keskellä, suurelta osin toimitusjohtajan Elon Muskin sytyttävän retoriikan ja poliittisen toiminnan vuoksi.
Teollisuusryhmät ilmoittivat maanantaina huomattavasti alhaisemman toukokuun uusien Tesla -ajoneuvojen myyntiä Espanjassa, Portugalissa, Tanskassa ja Ruotsissa.
Norjalaisen EV -yhdistyksen (NEVA) pääsihteeri Christina Bu, joka edustaa maan sähköautojen omistajia, sanoi, että Tesla -malli Y näytti olevan suosittu valtakunnallisesti huomauttaen, että automakerin viimeaikaiset hintakampanjat.
“Tesla-malli Y on myynyt hyvin ja on suosittu Norjassa, todennäköisesti siksi, että se on hyvä vastine rahalle ja koska se vastaa norjalaisten tarpeita suurelle matkalaukkulle, korkealle maadoitukselle, nelivetolle ja hinauslaitteelle”, Bu kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Äskettäisessä yli 15 000 EV -kuljettajan NEVA -tutkimuksessa BU totesi kuitenkin, että suurin osa vastaajista sanoi, että politiikka vaikuttaa heidän autobrändin valintaan.
“Jopa 43 prosenttia ilmoitti, että he eivät osta Teslaa poliittisista syistä. Siksi voimme vain spekuloida, kuinka paljon Tesla olisi myynyt ilman Muskin tukea Maga -liikkeelle ja Trumpin hallinnolle”, Bu sanoi.
Viime viikolla Euroopan autovalmistajien yhdistys tai ACEA ilmoitti Tesla -ajoneuvojen yleisen eurooppalaisen myynnin 49%: n vähentyneen huhtikuussa viitaten lisääntyvään kilpailuun ja tuotemerkkivaurioihin.
Musk käytti lähes 300 miljoonaa dollaria kampanjaan Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin uudelleenvalintaa varten, ja hän on myös johtanut Trumpin hallinnon aloitteen liittovaltion virastojen vähentämiseksi. Mielenosoitukset puhkesivat Teslan jälleenmyyjissä kaikkialla Euroopassa.
Miksi Norja on EV -johtaja?
Rico Luman, Hollannin pankkien liikenteen ja logistiikan vanhempi ekonomisti, kuvasi Teslan viimeisintä kuukausittaista autojen myyntitietoja Norjassa “melko merkittävinä”, huomauttaen, että viimeisen kuukauden Alankomaiden luvut osoittivat myös kuukauden toiseen palautumisen.
“Norjassa EV-incentivejä on edelleen runsaasti saatavilla, mikä tekee melkein ei-brainerista ostaa BEV, jos mahdollista. Tämä on yleinen etu, mutta tämä on myös vaikuttanut tähän nousuun”, Luman kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Norja on jo kauan tunnustettu kestävän kuljetuksen maailmanlaajuiseksi johtajaksi, ja tällä hetkellä on tullut maailman ensimmäinen maa, joka poistaa tehokkaasti bensiini- ja dieseliautot uusilta automarkkinoilta.
Lainvalvojat ja analyytikot ovat omistaneet maan siirtymisen polttomoottorin (ICE) ajoneuvoista pitkäaikaiseen ja johdonmukaiseen politiikkaan, jonka tarkoituksena on tukea EV: n imeytymistä.
Joitakin Norjan EV -kannustimia ovat arvonlisäveron poikkeus, tien alennukset ja pysäköintiverot sekä pääsy linja -autoihin. Hallitus on myös voimakkaasti sijoittanut julkiseen latausinfrastruktuuriin, ja monet norjalaiset kotitaloudet voivat veloittaa autojaan kotona.
Tesla-malli Y, joka on esillä Tesla-pop-up-myymälän sisällä lähellä Shibuya Crossing. Huhtikuussa 2025 Tesla avasi pop-up-myymälän Shibuyassa, Tokiossa, joka sijaitsee strategisesti vain minuutin kävelymatkan päässä Shibuyan asemalta.
SOPA -kuvat | Lightrocket | Getty -kuvat
ING: n Luman katsoi Teslan palautumisen Norjan uuden autojen myynnissä yrityksen uudistettuun ma -maastoautoon, mikä viittaa siihen, että ensimmäinen toimituserä näyttää tapahtuvan toukokuussa, ja kesäkuussa tulee enemmän.
“Tämä osoittaa myös, että asiakkaat pakottivat takaisin uusia Tesla -käskyjä odottaa uutta painosta selittäen osan takaiskuista vuoden ensimmäisinä kuukausina”, hän lisäsi.
Kova kilpailu
Tesla taistelee edelleen perinteisten autovalmistajien ja kiinalaisten pelaajien kasvavan kilpailun kanssa. Esimerkiksi automaattisen jättiläisen BYD: n todettiin äskettäin myyvänsä puhtaampia sähköautoja Euroopassa kuin Tesla ensimmäistä kertaa.
Morningstarin osake -analyytikko Rella Suskin kertoi, että kiinalaisten autobrändien markkinaosuuden ja akun EV EV: n käyttöönottoasteen välillä näyttää olevan vahva korrelaatio.
“Itse asiassa Norjassa on korkein akun sähköajoneuvojen adoptioaste sekä suurin osa kiinalaisista ajoneuvoista, lukuun ottamatta Venäjää. Tämä voisi korreloida alueen Teslan noutojen kanssa, koska voimme nähdä, että sähköautojen markkinoiden kysyntä on selkeä”, Suskin kertoi CNBC: n ylenmääräisellä sähköpostilla.
– CNBC: n Arjun Kharpal osallistui tähän raporttiin.