Teslan toimitusjohtaja Elon Musk puhui toimittajille Valkoisen talon soikea toimistossa Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kanssa 30. toukokuuta 2025 Washington DC: ssä.
Kevin Diettsch | Getty -kuvat
olla olemassa TeslaRepublikaanien puolueen johtamien poliittisten muutosten vuoksi ajoneuvojen myynti on hidasta, voitot ovat vähäisiä, ja sääntelyn hyvityksen myynnistä odotetaan kuivuvan.
Aikaisemmin toimitusjohtaja Elon Muskin futuristinen sitoutuminen on vakuuttanut sijoittajat ylittämään ylin ja alalinjan numeroiden.
Ei nyt.
Tämän viikon uuden melko synkän tuloraportin jälkeen Musk kertoi puhelimessa analyytikoille, että Teslan sähköautot muuttuvat pian kuljettamattomiksi, ansaitsemalla rahaa omistajille nukkumisen aikana. Hän sanoi myös, että Teslan Robotaxi -palvelut aloittivat äskettäin testauksen Austinissa, Texasissa rajoitetuilla ominaisuuksilla, ja laajenevat muihin valtioihin tavoitteena saavuttaa puolet Yhdysvaltain väestöstä vuoden loppuun mennessä “olettaen, että meillä on sääntelyn hyväksyntä”.
Sillä ei ole väliä.
Teslan osakkeet laskivat torstaina 8%, kun sijoittajat keskittyivät yrityksen välittömiin haasteisiin, mukaan lukien halvemmat EV-kilpailijat, etenkin Kiinassa, vahva poliittinen vastustus Muskille, joka vahingoitti Teslan tuotemerkkivaurioita Yhdysvalloissa ja Euroopassa.
EV-valmistajien toisen vuosineljänneksen autojen myynti laski 16% edellisvuodesta, heikompi myynti cSäännöt pidettiin Euroopassa ja Kaliforniassa. Musk sanoi, että EV: n ja presidentti Donald Trumpin tariffien päättymisen vuoksi voi olla “kovia paikkoja”.
Osake palasi hiukan perjantaina, mikä on 3,5%, mutta päättyi silti viikon ja on nyt laskenut 22%, mikä on teknologia jättiläisten pahin suorituskyky. NASDAQ nousi 1% tällä viikolla ja nousi yli 9% vuonna 2025, päättyen ennätykseen perjantaina.
“Katso, rakastamme robotteja ja robotteja”, Canaccord Genuity -analyytikot kirjoittivat huomautuksessa tulolaportin jälkeen, mikä viittaa Teslan osakekannan ostamiseen. “Ajan myötä Teslalla on kyky hyötyä näiden tulevien lakkoilijoiden mahdollisuuksista.”
Mutta analyytikot sanoivat, että he keskittyivät voitto- ja tappiolausekkeeseen kirjoittaen: “Mutta pidämme myös kasvusta nyt ja nyt. Tarvitsemme voitto- ja tappiodynamiikkaa.”
Jefferies -analyytikot kuvasivat tulopäivityksen “vähän tylsäksi”. Goldman Sachs sanoi, että Teslan robotaxi -pyrkimykset ovat “edelleen pieniä” rajoitetuilla teknisillä datapisteillä.
Tesla ei vastannut kommenttipyyntöön.

Musk, joka aiemmin kutsui itseään “patologisesti optimistiseksi”, on pystynyt heittämään osakkeenomistajia ja lähettämään varastoja lupauksilla itse ajavista autoista, humanoidiroboteista ja edullisemmista sähköajoneuvoista.
Mutta puuttuvan itsensä asettaman määräajan jälkeen autonomisen ajamisen aikana Wall Street tarkkailee Teslan jälkeen kirje Yhdysvaltojen Apollo ja Baidu Waymo of Kiinassa.
Teslan osakkeenomistajakansilla yritys sanoi, että toinen vuosineljännes merkitsi “siirtymistä sähköajoneuvon ja uusiutuvan energian teollisuuden johtamisesta AI: n, robotiikan ja siihen liittyvien palvelujen johtajaksi”. Yhtiö ei tarjoa uutta kasvu- tai voitto -ohjeita tulevalle vuodelle.
Sääntelyesteet
Business Insider kertoi perjantaina, että Tesla kertoi henkilökunnalle, että nopein robottipalvelu voitaisiin käynnistää San Franciscon lahden alueella tänä viikonloppuna.
CNBC vahvisti, että Tesla ei ole vielä hakenut lisenssiä, jota tarvitaan kuljettamattomien ajojen käyttämiseen Kaliforniassa. Yhtiö vaatii ensin valtuutuksen valtion moottoriajoneuvoilta ja Kalifornian julkisen yleishyödyllisen komission (CPUC).
CPUC kertoi CNBC: lle perjantaina, että nykyisten lisenssien nojalla Tesla voi käyttää vain ihmisen käyttäviä franchising-ajoneuvopalveluita sen sijaan, että kuljettaisi matkustajia robotissa.
Waymo -kuljettajattomat autot odottavat liikennevaloja Santa Monicassa, Kaliforniassa 30. toukokuuta 2025.
Daniel Cole | Reuters
Tulopuhelun aikana Musk ja muut Teslan johtajat väittivät, että yritys hyväksyi sääntelyn hyväksynnät, jotka käynnistyivät Nevadassa, Arizonassa, Floridassa ja muilla markkinoilla San Franciscon lisäksi, mutta ei antanut yksityiskohtaisia tietoja tarvittavista.
Yhtiö kertoi Austinin sisällä, että sen robottipalvelu on ajanyt 7000 mailia, ja Tesla on rajoittanut robottinsa teille nopeusrajoituksella 40 mailia tunnissa. Austinin palveluun sisältyy pieni Y-tyyppinen ajoneuvo, joka on varustettu yrityksen viimeisimmällä autonomisella ajojärjestelmällä.
Tesla -robotit luottavat asiakaspalvelukeskusten työntekijöiden etävalvontaan sekä entisen matkustajan istuimen ihmisten turvallisuuden esimiehiin, jotka voivat tarvittaessa puuttua asiaan.
Vertaa sitä siihen, mitä Tesla -tulokset sanoivat toisella vuosineljänneksellä tuona päivänä.
“Waymo-kuljettajat ovat nyt itse ajavia yli 100 mailia julkisilla teillä, ja joukkue on testannut tänä vuonna 10 kaupungissa, mukaan lukien New York ja Philadelphia”, Alphabet sanoi. Samaan aikaan Waymosta on tullut riittävän tärkeä, että aakkoset lisäävät luokkia muihin BET -tulojen kuvauksiin viimeisimmässä neljännesvuosittaisessa arkistoinnissaan.
“Muiden vetojen tulot syntyvät pääasiassa autonomisten kuljetuspalvelujen, terveydenhuoltoon liittyvien palvelujen ja Internet-palveluiden myynnissä”, asiakirja sanoi. Muut vedot ovat suhteellisen pieniä, ja tulot ovat 373 miljoonaa dollaria vuosineljänneksellä.
Sijoittajien skeptisyydestä riippumatta Musk on nouseva kuin koskaan.
Perjantaina maailman rikkain mies, joka on lähetetty hänen sosiaaliseen verkostoonsa X, että hän uskoo, että Tesla on yhtenä päivänä 20 biljoonaa dollaria. Aiemmin tällä viikolla pidetyssä tulopuhelussa hän sanoi, että AI: n autojen ja robottien suhteen “Tesla on toistaiseksi paljon parempi kuin Google” ja “parempi kuin kukaan todellisessa maailmassa”.
katsella: Teslan kova neljännes
