6. toukokuuta 2024 SpaceX:n ja Teslan toimitusjohtaja ja X:n omistaja Elon Musk osallistui Milken Conference 2024 Global Conference -konferenssiin, joka pidettiin Beverly Hilton -hotellissa Beverly Hillsissä, Kaliforniassa, Yhdysvalloissa.
David Swanson |
ja Teslan Vain tunteja ennen odotettua robotaxi-tapahtumaa sijoittajat pääsevät pian katsomaan, mitä toimitusjohtaja Elon Musk kutsuu CyberCabiksi.
Tesla ei ole vuosikymmeneen lunastanut lupaustaan toimittaa itse ajavia autoja, jotka voivat ajaa turvallisesti kohtuullisia etäisyyksiä ilman, että ihminen on ratin takana, mutta Teslan teknologisista kyvyistä ja siitä, milloin sen robotaksi tulee markkinoille, on edelleen kysymyksiä suurella skeptisyydellä.
RoboTaxi Day tai “We, the Robots” -tapahtuman on määrä alkaa klo 19.00 PT Warner Bros. Studiosilla Burbankissa, Kaliforniassa, ja se lähetetään suorana X:llä.
CFRA:n analyytikko Garrett Nelson varoitti 4. lokakuuta tekemässään esikatselussa, että elokuvastudioiden olosuhteet suljetuissa paikoissa voivat saada Teslan robotaksit näyttämään pienemmältä kuin tavallisessa liikenteessä ja yleisillä teillä. CFRA:lla on osakkeen pitoluokitus.
Teslan osakkeet laskivat noin prosentin 238,77 dollariin torstaina. Tällä hetkellä osakkeet ovat pudonneet lähes 4 % tänä vuonna ja ovat yli 40 % alle vuonna 2021 tehdyn ennätyksen.
Viikko sitten Tesla ilmoitti toimittaneensa 462 890 ajoneuvoa kolmannella vuosineljänneksellä, ja sen vuotuinen toimitusmäärä kasvoi 1,35 miljoonaan ajoneuvoon. Tesla ilmoitti toimittaneensa 1,81 miljoonaa ajoneuvoa viime vuonna.
Yritysten, kuten Wedbushin, ARK:n ja RBC Capital Marketsin, nousevat analyytikot ilmaisivat optimismia raporteissaan yhtiön kyvystä ylläpitää pitkän aikavälin myynnin kasvua samalla kun se toimittaa korkean teknologian tuotteita, kuten pitkään viivästyneitä itseajavia autoja, humanoidirobotteja ja muita tekoälytuotteita.
Deepwater Asset Managementin Gene Munster kertoi CNBC:n “Fast Money” -kanavalle keskiviikkona, että hän osallistuu tapahtumaan ja toivoo testaavansa robottaksia.
Munster, pitkäaikainen Tesla-härkä, sanoi uskovansa, että yhtiöllä on robotaksit saatavilla joissakin kaupungeissa vuoden 2025 loppuun mennessä. Riisuttu versio ja sähköauto.
Hän sanoi, että vaikka hän odottaa osakkeiden laskevan tapahtuman jälkeen, se voi “saavuttaa uusia huippuja” seuraavan kahden vuoden aikana, kun toimitukset alkavat kiihtyä.
Teslaa pidettiin kerran edelläkävijänä itseohjautuvien autojen kehittämisessä, mutta se ei ole koskaan onnistunut toimittamaan tai osoittanut robotaxi-tekniikkaa. Yritystä pidetään nyt jälkeenjääneenä.
aakkosjärjestyksessä Amerikkalainen Waymo ja useat kiinalaiset yritykset tarjoavat tällä hetkellä kaupallisia robotaksipalveluja.
Morgan Stanleyn analyytikot kirjoittivat keskiviikkona antamassaan muistiossa, että jos Tesla voi käynnistää “Level 4” robotaxin, mikä tarkoittaa, että se voi toimia ilman kuljettajaa ratin takana käyttämällä nykyistä “laitteistoa” ja ohjelmistopakettia, mikä johtaa kustannuksiin. mailikohtainen etu verrattuna muihin.

Määräajan myöhästymisen lisäksi Teslan kuljettajaa avustavassa järjestelmässä on turvallisuusongelmia, joita myydään tällä hetkellä vakioautopilottina ja Advanced Full Self-Driving (valvottu) -vaihtoehtona.
George Masonin yliopiston professori ja Mason Center for Autonomy and Robotics -johtaja Missy Cummings sanoi, että Teslan johtajien pitäisi pystyä selittämään, kuinka he ratkaisevat “fantomijarrutus”-ongelman ADAS-varustetuissa ajoneuvoissa käytetään yllättäen myös maantiellä ajettaessa eikä ympärillä ole näkyviä esteitä.
Teslan haamujarrutusongelma on käynnissä National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA) tutkinnan kohteena. “Jos he eivät pysty ratkaisemaan haamujarrutuksen ongelmaa tason 2 autoissa, he eivät voi ratkaista ongelmaa tason 4 tai 5 autoissa”, Cummings, entinen turvallisuusneuvonantaja, sanoi CNBC:lle sisältää kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
NHTSA:n vuodesta 2021 lähtien seuraamien tietojen mukaan on sattunut 1 399 onnettomuutta, joissa Teslan kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat aktivoituneet 30 sekunnin sisällä onnettomuudesta, joista 31 on johtanut kuolemaan.
Guidehouse Insights -analyytikko Sam Abuelsamid sanoi, että Muskin tai muiden Teslan johtajien pitäisi pystyä kertomaan tarkasti, kuinka he suunnittelevat ajoneuvojensa toimimista erilaisissa sääolosuhteissa, kuten sumussa, sateessa, lumessa, valoissa tai pimeissä tunneleissa.
Hän haluaa myös Teslan johtajien ilmaisevan, ovatko he valmiita ottamaan täyden vastuun ajoneuvojen toiminnasta, mitä hän kutsuu “todelliseksi vedoksi robotaksiin ilman ihmisen ohjausta”.
Lopuksi Abusamid halusi tietää, aikooko Tesla omistaa ja käyttää robottiakseliaan vai vuokrata tai myydä niitä kuluttajille ja kalustooperaattoreille.
“Monet yritykset edistyvät itseohjautuvassa tekniikassa”, Abusamid sanoi. “Mutta he epäröivät löytää liiketoimintamallia, joka voi olla kannattava. Teslalla on paljon haasteita voitettavana, ja ihmettelen, kuinka kaikki palaset loksahtavat paikoilleen.”
katsella: Menee vielä viisi vuotta, ennen kuin näemme Teslan lanseeraavan Waymon kaltaisen ajoneuvon
