Tesla Motors nähtiin 11. kesäkuuta 2025 Krakovassa, Puolassa.
Vanhemmuus | Vanhemmuus | Getty -kuvat
Yhdysvaltain sähköauton valmistaja Tesla Eurooppa menetti kesäkuussa kuudennen suoran markkinaosuuden kuukautensa laajemmassa alueellisessa polkumyynnissä uusien autojen myynnissä Euroopan autovalmistajien yhdistyksen (ACEA) tietojen mukaan.
Industry Hall Group ACEA: n torstaina julkaisemien tietojen mukaan Teslan markkinaosuus EU: ssa, Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Euroopan vapaakauppayhdistyksessä laskivat viime vuonna 3,4 prosentista 2,8 prosenttiin kesäkuussa.
Samaan aikaan Teslan uudet autorekisteröinnit laskivat kesäkuussa 34 781 yksikköön, 22,9%: n pudotus samasta kuukaudesta vuonna 2024.
Luvut vahvistavat yhtiön alaspäin suuntautuvan alueellisen suuntauksen, joka kohtaa edelleen tulehduksellista retoriikkaa toimitusjohtaja Elon Muskilta ja kilpailusta ja mainevahinkoista sen suhteisiin Trumpin hallintoon.
“Näemme, että Teslan myynti kamppailee edelleen kaikkialla Euroopassa. Vaikka myynnin jatkaminen kasvu kasvaa paljon hitaammin”, EV Data Analytics -yrityksen perustaja New Automotive kertoi CNBC: lle sähköpostitse.
Tesla ei ole vain uusien autojen rekisteröintien laskun kesäkuussa. Viime kuussa neljä Euroopan myydyimmistä autovalmistajista myi vähemmän.
rekisteröidä julkinen ja Jeep -valmistaja Tähti Vuotta edellisen vuoden lasku oli 6,1% ja 12,3%, kun taas Rengas Hyundai julkaisi myös myynnin lasku.

Euroopan autojättiläiset ovat äskettäin kamppailleet vastaamaan useisiin alan haasteisiin, mukaan lukien kiinalaisten autobrändien ja 25% Yhdysvaltain tuonti tariffeista, ja he antoivat äskettäin hälytyksen.
Auton myynti Euroopassa laski 1,24 miljoonaan autoon kesäkuussa, mikä heijasti 5,1%: n laskua edellisvuodesta, ACEA-tiedot osoittivat.
Kiihkeä kilpailu
Keskiviikkona Jato Dynamicsin erilliset tiedot osoittivat, että kiinalaisten autobrändien markkinaosuus melkein kaksinkertaistui vuoden ensimmäisellä puoliskolla uuteen ennätykseen 5,1%.
BYD, Leapmotor ja Xpeng tunnistetaan kiinalaisiksi autovalmistajiksi, jotka ajavat tätä nopeasti kasvavaa kasvua.
“Päivitetty Tesla -malli Y ei ole toistaiseksi onnistunut tarjoamaan brändille odotettua myynnin kasvua”, Jato Dynamicsin globaali analyytikko Felipe Munoz sanoi lausunnossaan.
“Samanaikaisesti Biedin ja Volkswagen -ryhmän välinen kilpailu vaikeuttaa Teslan ylläpitämistä johtajuudestaan.”
Pian Teslan Euroopan taistelun jälkeen Musk varoitti keskiviikkona, että yrityksellä “voi olla joitain kovia neljäsosaa”, koska sillä on korkeammat tariffikustannukset ja Yhdysvaltain liittovaltion sähköajoneuvojen verohyvitysten voimassaolon päättyminen
New Automotive’s Nelmes sanoi, että Tesla kohtaa “merkittävän vastatuuleen”, kun taas Yhdysvallat säätelee tulotappionsa.
“En ole epäilystäkään siitä, että yritys selviää – mutta se näyttää todennäköisemmin niche -tuotemerkki suuremmilla EV -markkinoilla”, Nelms sanoi.
Hän lisäsi: “Yrityksen suurin toivo on tehdä alun perin paras, mikä on käyttää uutta tekniikkaa hitaasti liikkuvien ihmisten, sähköistämisen tai itse ajavan autotekniikan tai mahdollisesti muun muassa muiden asioiden kautta.”
– CNBC: n Lora Kolodny osallistui tähän raporttiin.