SpaceX ja Teslan toimitusjohtaja Elon Musk osallistuivat VIVA: n tekniseen konferenssiin Versailles -näyttelykeskuksessa Pariisissa 16. kesäkuuta 2023.
Gonzalo Fuentes | Reuters
Elon Muskin Tesla Kansallinen moottoritieliikenteen turvallisuushallinto kohtaa liittovaltion tutkinnan sen jälkeen, kun Yhdysvaltain autojen turvallisuushallinto totesi, että yritys ei ilmoittanut onnettomuudesta tarpeen mukaan.
Viraston vikatutkimustoimisto “yksilöi monet Teslan tapausraportit”, jotka sisälsivät “onnettomuuden, joka tapahtui useita kuukausia tai enemmän ennen raportointipäivää”, NHTSA: n verkkosivustolle torstaina julkaistujen asiakirjojen mukaan.
NHTSA: n tulkinnan mukaan viivästynyt raportti voi johtua “Teslan tiedonkeruuongelmista, jotka perustuvat Teslan tiedonkeruun kysymykseen, raportti on nyt kiinteä”.
Autonvalmistajien on ilmoitettava törmäyksistä Yhdysvaltojen julkisesti saatavilla olevista teistä, joihin sisältyy osittaisten tai täysin itsenäisten ajojärjestelmien käyttö autoissaan viiden päivän kuluessa yrityksen tietoisuudesta kaikista onnettomuuksista.
Virasto suorittaa nyt ”tarkistuskyselyn” selvittääkseen, täyttääkö Tesla raportointivaatimuksiinsa ja “arvioi viivästysten ilmoittamisen syitä, tällaisten viivästysten laajuutta ja Tesla -lieventämistä koskevassa lieventämisessä.”
NHTSA toimittaa myös turvallisuusviranomaisille tutkiessaan, onko Tesla jättänyt huomiotta raportit niistä liittyvistä törmäyksistä ja siitä, onko sen raportit mukaan lukien kaikki vaadittavat ja käytettävissä olevat tiedot “.
Tesla -varastot tuskin muuttuivat torstaina.
Yhtiö myy sähköajoneuvoja tai edistyneitä täysin autonomisia ajo -valvontavaihtoehtoja (tunnetaan myös nimellä FSD), jotka on varustettu Yhdysvalloissa tavanomaisilla autonomisilla ajojärjestelmillä, jotka edellyttävät, että pyöräkuljettajat ovat valmiita ajamaan tai jarruttamaan milloin tahansa.
Tesladeaths.comin uutisraportit, poliisitiedot ja liittovaltion tiedot, jotka seuraavat Teslaan liittyviä törmäyksiä, havaitsivat, että ainakin 59 kuolemaa aiheutti Tesla Autopilot tai FSD tekijänä.
Uusi NHTSA-tutkimus tulee, kun Teslan toimitusjohtaja Musk yrittää vakuuttaa sijoittajat siitä, että yrityksestä voi tulla itse ajavien autojen maailmanlaajuinen johtaja ja että sen autonomiset ajojärjestelmät ovat riittävän turvallisia robottilaivastolla julkisilla teillä Yhdysvalloissa
Miehittämä Tesla Robotaxi -palvelu lanseerattiin kesäkuussa Austinissa, Texasissa, ja yritys avaa uuden miehitetyn autopalvelun Kalifornian San Franciscon lahden alueella. Ratsastajat voivat varata matkoja yrityksen Tesla Robotaxi -sovelluksen kautta.
Tesla ei ole vielä aloittanut kuljettamattomia ajeluja, jotka voivat olla suoraan verrattavissa aakkosomistuksessa olevaan Waymoon, Baidun Apollo Go- ja muihin itse ajaviin autokilpailijoihin.
Yhtiöllä on vähentynyt myynti ja voitto, joka johtuu osittain kuluttajien vastustamisesta Muskin tulehduksellisesta poliittisesta retoriikasta, joka johti hallituksen tehokkuusosaston vähentämään liittovaltion menoja ja sen työtä valittujen presidentti Donald Trumpin ja hänen työhönsä.
Silti monet Wall Streetin analyytikot ja osakkeenomistajat ovat edelleen optimistisia Muskin visioon.
“Uskomme, että Tesla on aloittanut Robotaxi -operaatiot, mikä asettaa sen tielle suurten markkinoiden ratkaisemiseksi (arvioimme, että Yhdysvaltain robotiikkamarkkinat ovat 7 miljardia dollaria vuonna 2030, kuten äskettäisessä AV Deep Dive -raportissamme keskusteltiin)”, Goldman Sachs Autos Industry Analyst kirjoitti keskiviikkona.
Musk ja Tesla eivät saaneet sijoittajia tuntemaan robotaxiin liittyviä tuloja tai ajoneuvojen teknistä suorituskykyä ajoneuvolaivastossa, joten “keskustelu siitä, kuinka nopeasti robotaxi kasvaa”.