Teslan sähköajoneuvot olivat 11. maaliskuuta 2025 latausasemalla Alhambrassa, Kaliforniassa.
Frederick J. Brown | AFP | Getty -kuvat
Presidentti Donald Trumpin ensimmäisenä päivänä hän allekirjoitti toimeksiannon “sähköajoneuvojen valtuutuksen” poistamiseksi ja tukien tukemiseksi tukemiseksi. Siitä lähtien hänen hallinto on ryhtynyt toimiin tämän tekemiseen, kun taas autovalmistajat ovat keksineet vaikutuksen heidän loppultaansa.
Viime kuukauden lopulla ympäristönsuojeluvirasto ehdotti vuoden 2009 maamerkkien löytön peruuttamista varmistaakseen, että kasvihuonekaasu on uhka kansanterveydelle. Tämä tarkoittaa, että autovalmistajien ei enää vaadita mittaamaan, hallitsemaan tai ilmoittamaan kasvihuonekaasupäästöjä.
Oikeusjuttu tulee sen jälkeen, kun Trumpin vero- ja menolaki hyväksyi äskettäin, jonka mukaan uusien sähköajoneuvojen 7500 dollarin verohyvitys päättyy 30. syyskuuta käytettyihin sähköajoneuvoihin, joista autovalmistajat hyötyvät.
Uusi lainsäädäntö lopettaa myös Yhdysvaltain sähköajoneuvojen valmistajien tarjoamisen (esim. Tesla ja Rivilainen Luota avainlaan tulonlähteenä. Tyypillisesti bensiiniautoja myyviä perinteisiä autovalmistajia ostavat sähköautojen valmistajilta sääntelyhyvityksiä kompensoidakseen päästöjä heidän takalevyistään. Mutta uuden lain mukaan autovalmistajilla ei enää ole mitään syytä ostaa sääntelyhyvityksiä, mikä merkitsee kaasu-kansirobotien voittoa ja tappioita sähköautojen valmistajille.
Tämän jatkuvasti muuttuvan EV-maiseman vuoksi Yhdysvaltain autovalmistajat arvioivat tuotevalikoimansa ja laskee dollarin vaikutuksen. Tässä on yhteenveto siitä, mitä Yhdysvaltain autovalmistajat sanovat viimeisimmässä tulospyyntössään pehmeistä säännöksistä.
Tesla
Toimitusjohtaja Elon Musk kertoi Teslan 23. heinäkuuta pidetyssä tulopuhelussa, että Tesla on “outolla siirtymäkauden aikana”, kun se käsittelee Yhdysvaltain EV -kannustimia
“Tarkoittaako tämä, että meille voi olla muutamia kovia paikkoja? Kyllä, meille voi olla kovia paikkoja”, hän kertoi analyytikolle.
CFO Vaibhav Taneja sanoi, että Tesla keskittyy rakentamaan ja toimittamaan mahdollisimman monta ajoneuvoa Yhdysvalloissa ennen kuin verohyvitys päättyy syksyllä. Tanja kertoi, että tämän uuden painopisteen vuoksi Teslan halvemmassa mallin kaltevuuden esiintyvyys on odotettua hitaampaa seuraavalla vuosineljänneksellä.
Taneja lisäsi, että vaikka Tesla ei ole koskaan kiertänyt säännellyn hyvityksen myynnin muille autovalmistajille, tulot ovat alhaisemmat näiden muutosten vuoksi.
Yleiset moottorit
Talousjohtaja Paul Jacobson kertoi yhtiön 22. heinäkuuta pidetyssä tuloissa Yleiset moottorit Ennusteen odotetaan kohtaavan vastatuulen johtuen sähköajoneuvojen kannattavuudesta johtuen hallituksen kannustimien poistamisesta.
Hän sanoi, että hän odottaa kiirehtivän sähköajoneuvoja ennen verohyvityksen voimassaolon päättymistä, mutta kysyntä on sittemmin vähentynyt. Hän sanoi kuitenkin odottavansa, että lainsäädännössä muutokset vaikuttavat vähiten autovalmistajien 2025 tuloksiin.
Vaikka autovalmistajat mainitsevat salkunsa, sähköajoneuvot muodostavat suhteellisen pieni prosenttiosuus GM: n kokonaismyynnistä, 46 300 toisella vuosineljänneksellä, kun taas ajoneuvojen kokonaismyynti oli 974 000.
Jacobson kertoi viime kuussa, että GM: llä on “luontainen etu” Teslaan nähden, koska se on suurempi joustavuus sopeutua muuttuvaan sähköajoneuvojen kysyntään maakaasu- ja sähkötuotteiden monimuotoisuuden kautta.
Fordin sähkömoottori
Ford Toimitusjohtaja Jim Farley kertoi 30. heinäkuuta pidetyssä analyytikoiden kanssa pidetyssä puhelussa, että sen oli muutettava EV -menojaan ja pääoman jakamista “suurelta osin” pehmeämpien määräysten takia, mukaan lukien tiettyjen tuotteiden käynnistämisen ja peruuttaminen.
Hän sanoi, että nykypäivän sähköajoneuvojen markkinoiden todellisuuden vuoksi Ford keskittyy tarjoamaan täydellistä hybridivoimaa kokoonpanossaan.
“Mielestämme se on paljon parempi kuin täysin sähköinen ristikkäin 60 000 dollarista 70 000 dollariin. Mielestämme se on todella sitä, mitä asiakkaat haluavat pitkällä aikavälillä”, hän sanoi Fordin hybridi-strategiasta.
Talousjohtaja Sherry House lisäsi, että verohyvitysten katoamisen jälkeen Ford voi vetää osan sähköajoneuvojensa tuotannosta Yhdysvalloista muille alueille, kuten vakavampi nojaaminen Eurooppaan tai saapuessaan polttomoottorituotteisiin.
Rivilainen
Tilanpäätös Claire McDonough kertoi tiistaina neuvottelupuhelun analyytikoille, että Rivian ei odota tuloja muilta sääntelyverohyvityiltä vuodelle 2025. Seurauksena on, että sähköauton valmistaja on vähentänyt ulkomuotojaan sääntelyhyvitysmyynnistä 160 miljoonaan dollariin loppuvuodesta 2025 alkaen 300 miljoonan dollarin Outlook -ohjelmasta.
Toimitusjohtaja Robert Scaring lisäsi, että sääntelyluottomuutokset merkitsivat Rivianin positiivisen positiivisen käteisvarojen vähenemistä.
Mutta hän sanoi, että nämä muutokset voivat tarkoittaa myös vähemmän pitkäaikaista kilpailua sähköajoneuvosektorilla, koska perinteiset valmistajat sijoittavat vähemmän kannustimia sähköistämisinvestointeihin.
“Kun tarkastelemme kaikkia näitä asioita yhdessä, tietysti on joitain heittoja ja joitain”, Scaringe sanoi.