Jasondoiy | E+ | Getty Images
Keskellä taantuman pelkoja, hallituksen sulkua ja epävarmuutta tariffeista, kuluttajat eroavat kulutuksessaan yhä enemmän.
Varakkaammat amerikkalaiset käyttävät ostovoimaansa, kun taas pienemmän tulotason amerikkalaiset alkavat vetäytyä – yleisesti kuvataan “K-muotoiseksi” taloudeksi. Perjantain kuluttajahintaindeksiraportti saattaa valaista enemmän paineita suuressa osassa maata.
Useiden tavaroiden ja palvelujen hinnanmuutoksia mittaava CPI-raportti viivästyi hallituksen alun perin yhdeksän päivää aiemmin julkistettavan toiminnanseisokkien vuoksi. Vaikka raportti ei sisällä mitään sulkemiseen liittyviä tietoja, se tarjoaa tietoa inflaation tilasta ennen 1. marraskuuta asetettua määräaikaa, jolloin sosiaaliturvaviranomainen laskee vuosittaiset elinkustannusmuutokset.
Pieni- ja keskituloiset kuluttajat ovat kärsineet eniten päivittäisten välttämättömyystarvikkeiden, kuten ruoan ja kaasun, kustannusten noususta. Samaan aikaan varakkaammat sijoittajat ovat hyötyneet osakemarkkinoiden rallista ja asuntojen arvon noususta. Uusimmat tiedot osoitteesta JPMorganin Elinkustannustutkimuksen mukaan tuloluokka oli suuri tekijä amerikkalaisten erilaisissa näkemyksissä talouden nykytilasta.
Tässä haaroittuminen alkaa valtaa:
Ruokaa ja juomaa
Coca-Cola, nähdään usein kuluttajien taloudellisen terveyden lähteenä, ovat nähneet toimintansa eroja.
Enemmän korkeatuloisille kuluttajille suunnatut kalliimmat tuotteet, kuten Topo Chicon kivennäisvesi ja Fairlife-proteiinipirtelöt, ajavat yhtiön myynnin kasvua, toimitusjohtaja James Quincey kertoi CNBC:n “Squawk on the Street” -ohjelmassa tiistaina.
Samanaikaisesti Coke näkee korkeamman kysynnän sekä dollarikaupoille, jotka palvelevat pienituloisia alennusmetsästäjiä, että korkeatasoisille myymälöille, jotka on suunnattu rikkaille kuluttajille, kuten pikaruokaravintoloihin ja teemapuistoihin.
McDonald’s Toimitusjohtaja Chris Kempczinski kertoi CNBC:n “Squawk Boxille” syyskuun alussa, että hampurilaisketjun arvovalikoiman laajentaminen oli vastaus jakautuneeseen kuluttajamaisemaan tai siihen, mitä hän kutsui “kaksikerroksiseksi taloudeksi”.
Vaikka Kempczinski sanoi, että yhtiö näkee korkeatuloisten kuluttajien menestyvän hyvin, sen pieni- ja keskituloiset vieraat ovat “eri tarina”.
“Matalin tulotason liikenne on laskenut kahdella numerolla, ja tämä johtuu siitä, että ihmiset joko jättävät aterian väliin… tai he valitsevat vain syömisen kotona”, hän sanoi viime kuussa.
Samanlainen dynamiikka näkyy Chipotletalousjohtaja Adam Rymerin mukaan.
“On tiettyjä kuluttajaryhmiä, ehdottomasti pienituloisten puolella, jotka tuntevat painetta juuri nyt. Tämä on asia, joka meidän on otettava huomioon, kun katsomme hintaa eteenpäin”, Rymer sanoi Reutersille heinäkuussa.
Autot ja lentoliput
Viime kuussa uuden ajoneuvon keskihinta ylitti 50 000 dollaria ensimmäistä kertaa koskaan Cox Automotiven Kelley Blue Bookin mukaan.
Ennätyskorkea hinnoittelu johtuu autolainojen laiminlyönnistä ja takaisinostoista, erityisesti niille, joiden FICO-pisteet ovat alle 620.
“Tämän päivän automarkkinoita ohjaavat varakkaammat kotitaloudet, joilla on pääsy pääomaan, hyvät lainakorot ja jotka tukevat markkinoiden korkeampaa luokkaa”, Cox Automotiven johtajanalyytikko Erin Keating sanoi lausunnossaan viime viikolla.
Ja vaikka lentoyhtiöt ovat testanneet premium-tarjouksia vuosia, halvemmat liput ovat nousseet viime kuukausina.
Delta Air Lines sanoi aiemmin tässä kuussa, että sen premium-tarjonnasta saatavan tuoton odotetaan ylittävän linja-auton ohjaamon ensi vuonna, ja toimitusjohtaja Ed Bastian sanoi, ettei hän näe merkkejä hidastumisesta tilavampien ja kalliimpien istuimien osalta.
Vieraanvaraisuus
Silti, vaikka on merkkejä “K-muotoisesta” taloudesta, jotkut väittävät, että se ei ole tullut jäädäkseen.
Hilton Toimitusjohtaja Christopher Nassetta kertoi CNBC:lle viime kuussa, että hän näkee haaroittumisen, mutta hän ei odota kuvion kestävän paljon pidempään, osittain koska hän näkee inflaation ja korkojen laskevan.
“Oma uskoni on, että kun katsomme neljättä vuosineljännestä ja erityisesti ensi vuotta, tulemme näkemään erittäin suuren muutoksen tuossa dynamiikassa, mikä tarkoittaa, että en usko, että sinulla on jatkossakin tätä kahtiajakoa”, Nassetta sanoi. “Se ei tarkoita sitä, että uskoisin, että huippuosa huononee tai huononee, luulen vain, että keski- ja alapää siirtyy ylöspäin.”
Keskiviikkona hotelliketju ilmoitti kohtuuhintaisten merkkien, kuten Hampton by Hilton ja Homewood Suites by Hilton, tulojen laskusta.
Samaan aikaan Nassetta kertoi sijoittajille tulospuhelussa, että luksustarjonnasta saadut tulot menestyivät erittäin hyvin ja ovat edelleen Hiltonin painopisteenä jatkossa.
— CNBC:n Amelia Lucas, Michael Wayland, Alex Harring, Luke Fountain ja Leslie Josephs osallistuivat tähän raporttiin.
