Close Menu
    What's Hot

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen

    Lentomatkailu voisi olla katalysaattori sulkemiseen, sanoo TD Cowenin Tom Fitzgerald.

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » Tässä kolme syytä, miksi taput eivät ole vielä ajaneet inflaatiota korkeammalle
    Talous

    Tässä kolme syytä, miksi taput eivät ole vielä ajaneet inflaatiota korkeammalle

    ThomasBy ThomasJune 12, 2025No Comments3 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Ostajat selaavat Wincon jäädytettyjä ruokakoteloita.

    Joe Jaszewski | Idaho Statesman | Tribune News Service | Getty -kuvat

    Huolimatta päinvastaisesta pelosta, presidentti Donald Trumpin tapoja ei ole vielä esiintynyt missään perinteisessä inflaatiota mittaavissa datapisteissä.

    Itse asiassa tällä viikolla erilliset lukemat kuluttaja- ja tuottajahinnat olivat täysin hyvänlaatuisia, koska työvoimatoimistosta tehdyt indeksit ilmoittivat, että hinnat nousivat toukokuussa vain 0,1%.

    Inflaatio pelko on ohi, eikö niin?

    Päinvastoin, tulevina kuukausina hinnankorotusten odotetaan johtavan Trumpin halu varmistaa, että Yhdysvallat saa oikeudenmukaisen ravistuksen maailmanlaajuisten kauppakumppaneidensa kanssa. Toistaiseksi tiedot eivät kuitenkaan ole nousseet hintoihin korkeammat, lukuun ottamatta muutamia alueita, jotka ovat erityisen herkkiä korkeammille tuontikustannuksille.

    Ainakin kolme tekijää on toistaiseksi salaliitossa pitämään inflaatio hallinnassa:

    • Yritykset lopulta tuovat tavaroita ennen tullilmoitusta 2. huhtikuuta.
    • Aika, jonka väitteet pääsevät reaaliseen talouteen.
    • Hinnoitteluyritysten puute kohtaa, kun kuluttajat kiristävät vyöjä.

    “Uskomme, että tullien rajoitettu vaikutus toukokuussa heijastavat lain ennen tullia, samoin kuin tuonnin hintojen tullin viivästynyt katsaus”, sanoi Nomuran vanhempi taloustieteilijä Aichi Amemiya. “Pidämme mielipiteemme, että tullien vaikutukset todennäköisesti toteutuvat tulevina kuukausina.”

    Tukkukaupan hinta nousi toukokuussa vain 0,1% ennusteen aikana

    Tämän viikon tiedot osoittivat eristyneitä todisteita tullipaineesta.

    Säilytettyjen hedelmien ja vihannesten, jotka usein tuodaan, hinnat nousivat 1,9% kuukaudessa. Paahdettu kahvi kasvoi 1,2% ja tupakka kasvoi 0,8%. Myös kestävät tavarat tai pitkäaikaiset tavarat, kuten suuret laitteet (enemmän kuin 4,3%) ja tietokoneet ja niihin liittyvät kohteet (1,1%).

    “Tämä laitehintojen voitto heijastaa sitä, mitä tapahtui tuontiverojen 2018-20 aikana, kun tuontipesukoneiden kustannukset nousivat”, sanoi RSM: n pääekonomisti Joseph Brusuelas hänen päivittäisissä markkinoilmoituksissaan.

    Yksi suurimmista testeistä, mutta onko hinnankorotukset kestäväksi, jota monet taloustieteilijät pelkäävät vai väliaikaisesti, prisma, jota yleensä nähdään, voi suurelta osin riippuvaisia ​​kuluttajista, jotka lisäävät lähes 70% kaikesta taloudellisesta toiminnasta.

    Federal Reserve -yrityksen aikaisemmin tässä kuussa annettujen taloudellisten toimien määräajoin raportti osoitti tulevaisuuden hinnankorotuksen todennäköisyyden, kun he totesivat, että jotkut yritykset epäröivät käydä läpi korkeammat kustannukset.

    “Olemme olleet pitkään asemassa, että tariffit eivät olisi inflaatiota ja ne aiheuttivat todennäköisemmin taloudellista heikkoutta ja lopulta deflaatiota”, sanoi Wilmington Trustin pääekonomisti Luke Tiley. “Kuluttajien heikkoutta on paljon.”

    Itse asiassa se oli pääosin mitä tapahtui vuonna 1930 haitallisten Smoot-Hawley-tietullien aikana, mikä monien taloustieteilijöiden mielestä auttoi laukaisemaan suuren masennuksen.

    Tilley kertoi näkevänsä merkkejä siitä, että kuluttajat ovat jo vähentäneet lomaa ja virkistämistä, mikä on mahdollinen osoitus siitä, että yrityksillä ei ehkä ole niin paljon hinnoittelua kuin ne, kun inflaatio alkoi kasvaa vuonna 2021.

    Fed -virkamiehet jäävät kuitenkin sivulle, kun he odottavat kesällä nähdäkseen, kuinka tulli vaikuttaa hintoihin. Markkinat odottavat suurelta osin Fedin odottavan syyskuuhun saakka vähentämiskorkojen jatkamista, vaikka inflaatio laskee ja työllisyyskuvassa on merkkejä halkeamista.

    “Tällä kertaa, jos inflaatio osoittautuu ohimeneväksi, keskuspankki voi alentaa poliittista korkoa myöhemmin tänä vuonna”, Brusuelas sanoi. “Mutta jos kuluttajat ajavat omia inflaatio -odotuksiaan korkeammalle lyhyen aikavälin dislokaatioiden vuoksi elintarvikkeiden hinnassa kotona tai muissa tavaroissa, kestää jonkin aikaa, ennen kuin Fed alentaa hintoja.”

    Älä missaa näitä näkemyksiä CNBC PRO: lta

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleTaistelu kansalaisjärjestöjen rahoituksen yli kuumenee jälleen Brysselissä, kun parlamentin jäsenet etsivät tutkimusta
    Next Article Trump allekirjoittaa päätöslauselman Kalifornian sähköajoneuvosuunnitelman peruuttamiseksi
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    October 16, 2025

    Wells Fargo, Pfizerin toimitusjohtajat varoittavat, että Yhdysvallat voi hävitä Kiinalle ilman innovaatioita

    October 15, 2025

    Tullit työntävät hinnat korkeammalle ja kuluttajat tuntevat osuman, Fed’s Beige -kirjanäyttelyt

    October 15, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen

    Lentomatkailu voisi olla katalysaattori sulkemiseen, sanoo TD Cowenin Tom Fitzgerald.

    Sveitsi leikkaa BKT-ennustetta, koska Trumpin tullit painavat taloutta

    Trending Posts
    Recent
    • S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa
    • Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen
    • Lentomatkailu voisi olla katalysaattori sulkemiseen, sanoo TD Cowenin Tom Fitzgerald.
    • Sveitsi leikkaa BKT-ennustetta, koska Trumpin tullit painavat taloutta
    • NIO:n osakkeet putoavat sen jälkeen, kun GIC syyttää yritystä tulojen paisuttamisesta

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.