
Toimitusjohtaja Stephan Winkelmann kertoi CNBC: lle, että tariffit ympäröivät epävarmuuden ovat viivästyttäneet Lamborghini -superautojen rikkaimpia ostajia.
Vaikka Valkoinen talo ilmoitti äskettäin sopimuksesta Euroopan kanssa 15 prosentin tariffilla, korkoa ei ole vielä voimassa autoissa. Lamborghini ja muut eurooppalaiset autovalmistajat maksavat edelleen 27,5%: n vientiverokantaa Lamborghinille 400 000 dollarin Lamborghinin hintaan, ja monet ostajat päättävät odottaa vakaampaa tariffia ennen ostamista, Winkelmann sanoi.
“Jotkut ihmiset odottavat, koska he haluavat varmistaa, että se on viimeinen numero, joka tulee olemaan”, Winkelman sanoi. “Toiset suhtautuvat siihen hyviä tai neuvottelemme.”
Winkelman kertoi, että lopullinen tariffikorko saavutetaan ja verolla on tietty vaikutus yhtiön liiketoimintaan. Lamborghinia ei voida tuottaa Yhdysvalloissa, koska lupaus “Made in Italiassa” on tuotemerkin ytimessä. Jopa rikkaat ovat herkkiä hinnankorotuksille, hän sanoi.
“Heillä on syitä olla miljonäärejä tai miljardöörejä, joten he tietävät mitä he tekevät ja miksi he tekevät asioita”, hän sanoi. “Meille vapaakauppa on oikea tapa. Me kaikki tiedämme, että haluamme. Mutta on todellisuutta, että meidän on käsiteltävä monimutkaisuutta, koska olemme liiketoiminnassa.… Olemme valmiita kohtaamaan kaiken.”
Tällä hetkellä yritys on melko eristetty mistä tahansa välittömästä kysynnän pudotuksesta, koska sillä on suurempi palautustilaus. Tilasi auton, joka on avoinna tänään tai vuosi sitten. Lamborghini ilmoitti jälleenmyyjille tänä kesänä, että Temerarion ja Urus -mallien hinta nousee 7%, kun taas Revuelton hinta nousee 10%.
Yritys, julkinenAudi -ryhmä ratsastaa myös uudesta malliaaltosta. Se ilmoitti yli 3 miljardin euron (3,5 miljardin dollarin) ennätystulot vuonna 2024, ja se toimittaa 10 867 ajoneuvoa. Vuodesta 2023 lähtien se on julkaissut kolme uutta mallia, kaikki plug-in-hybridit: 8-sylinterinen Temerario, joka korvaa Huracanin; 12-sylinterinen Revuelto, joka korvaa aventadorin; ja Urus SE, hybridi -maastoauto.
Tulevan neljännen mallin aikana Lamborghini ilmoitti suuren, sähköisen vaunun debyytistä joskus vuonna 2028. Mutta Winkelmann sanoi, että yritys harkitsee sen vapauttamista hybridiksi, kun EVS-kysyntä hidastuu ja päättää vuoden loppuun mennessä.
“Se ei ole vain huippuluokan ja yksinoikeudella superautoilla, vaan yleisillä markkinoilla sähköajoneuvojen hyväksyminen on eräänlainen tasoitus”, hän sanoi. “Joten kaiken kaikkiaan se viivästyy ja meidän on päätettävä. Lamborghinin kaltaiselle autolle ei ole väliä olla ensimmäinen, joka esittelee uutta tekniikkaa, mutta sillä ei ole väliä, kun se hyväksyttiin ja sillä oli tuolloin paras tekniikka.”
Viime viikolla Monterrey-autoviikon aikana Lamborghini ilmoitti uuden rajoitetun tuotanto-superautosta nimeltä Fenomeno. Tämä on ylivoimaisesti nopein ja tehokkain Rambo, 6,5 litran V-12-moottorin ansiosta, joka on varustettu kolmella sähkömoottorilla, 1 080 hevosvoimaa ja 0–60 2,4 sekunnissa.
Lamborghini tekee vain 29 Fenomenosta, “harvat” -strategian, jota Winkelmann kutsuu erittäin harvinaiseksi, ultra-suorituskyvyn versioksi parhaista asiakkaista.
Se voi myös auttaa yrityksiä: varallisuuden nousut ympäri maailmaa, muuttuen nuoremmiksi ja monimuotoisemmiksi. Lamborghinin omistajilla on keskimäärin 5 autoa autotallissaan, kun taas kalliiden Lamborghinin omistajilla on keskimäärin 10 autoa. Hän sanoi, että Lamborghinin ostajien keski -ikä on nyt alle 45 -vuotias ja Aasiassa alle 30 -vuotiaita.
“Monissa maissa asiakkaamme ovat hyvin nuoria”, hän sanoi. “Meillä on toisen sukupolven vauraus. Mutta meillä on myös hyvin nuori yrittäjyyden asiakaskunta, joka ansaitsee rahaa yksin.”
Lamborghinin tuotanto on kuitenkin edelleen pieni suhteessa globaalin varallisuuden kasvuun. Vaikka Yhdysvallat on edelleen suurimmat markkinat, Lamborghini hallitsee huolellisesti jokaisessa maassa varmistaakseen, että tuotemerkki on ainutlaatuinen ja erityinen, Winkelmann sanoi.
“Pyrimme aina varmistamaan, että emme purista markkinoita ja meillä on aina globaali näkökulma, jossa autoja myydään”, hän sanoi.
Hän sanoi, että naiset ovat myös avaintekijä. Urus toivottaa enemmän naispuolisia ostajia tuotemerkkiin, ja Lamborghini järjestää enemmän naiskeskeisiä tapahtumia, kuten “Hän ajaa Lamboa” -tapahtumaa.
“Olemme aina olleet erittäin miesbrändi ja olemme erittäin houkuttelevia miesten suunnittelulle ja suorituskyvylle”, Winkelman sanoi. “Mutta toisaalta näemme, että Urusin kanssa meillä on enemmän naisia, jotka tulevat tuotemerkkiin ja luottamus tuotemerkkiin.”