Boeing P-8 Poseidon Maritime Patrol -lentokoneiden tuotantolinja on kuvattu Boeingin 737-tehtaalla Rentonissa, Washingtonissa, 18. marraskuuta 2021.
Jason Redmond | Reuters
Presidentti Donald Trumpin laajat tariffit on tarkoitus nostaa kustannukset Boeing ja Airbus -lentokoneet, GE Aerospace Moottorit ja sadat muut ilmailu- ja puolustustuotteet, jotka uhkaavat teollisuutta, joka auttaa pehmentämään Yhdysvaltojen kauppatasoa yli 100 miljardilla dollarilla vuodessa.
“Se varmasti tekee asioista kalliimpia teollisuudelle”, Dak Hardwick, Boeing, GE Aerospace-, Airbus- ja kymmeniä muita ilmailu- ja puolustusyhtiöitä edustavan Aerospace Industries Associationin kansainvälisten asioiden varatoimitusjohtaja sanoi tariffit.
Teollisuusryhmä ilmoitti pyytävänsä Trumpin hallintoa pitämään säännöksiä lähes puolen vuosisadan vanhassa kauppasopimuksessa, joka mahdollistaa siviililentokoneiden tullittoman kaupan ja puolustamiseen ja kansalliseen turvallisuuteen sidotun tuonnin.
“Linja on varmasti pitkä” Valkoisen talon pyynnöistä, Hardwick sanoi.
Valkoinen talo ei kommentoinut heti, mutta Trumpin toimeksiantopäätös, joka ilmoitti tariffeista, sanoi, että kauppa- ja talouspolitiikka ympäri maailmaa ovat pahentaneet Yhdysvaltojen kokonaisvalmistuksen vähenemistä.
Puolustussektorin innovaatioiden osalta määräyksessä todettiin, että “jos Yhdysvallat haluaa ylläpitää tehokasta turvallisuuskappalea puolustaakseen kansalaisiaan ja kotimaansa sekä liittolaisiinsa ja kumppaneihinsa, sillä on oltava suuri tuotantoketjun tuotanto- ja tuotteiden tuotanto-ekosysteemi valmistaa näitä tuotteita ilman epäilyttäviä tuloja avainpanosten tuonnista.”
Ilmailu- ja avaruusteollisuus on jo pitkään ollut Yhdysvaltojen tärkein viejä. Pelkästään Boeingissa yli kaksi kolmasosaa sen lentokoneiden tilauksista tuli viimeisen vuosikymmenen aikana Yhdysvaltojen ulkopuolella olevista asiakkailta.
“Vapaa kauppa on meille erittäin tärkeää”, Boeingin toimitusjohtaja Kelly Ortberg sanoi senaatin kuulemistilaisuudessa keskiviikkona. “Olemme todella ihanteellinen vientiyritys, jossa ylitämme kansainvälisesti. Se luo meille työpaikkoja, pitkäaikaisia arvokkaita Yhdysvaltain työpaikkoja. Joten on tärkeää, että meillä on edelleen pääsy kyseisille markkinoille ja että emme pääse tilanteeseen, jossa tietyt markkinat suljevat meille.”
Boeing Kelly Ortbergin toimitusjohtaja todistaa senaatin kauppa-, tiede- ja kuljetuskomiteassa Dirksenin senaatin toimistorakennuksessa 2. huhtikuuta 2025 Washington DC: ssä.
Voita McNamee | Getty Images News | Getty -kuvat
Teollisuus on useimmiten ostanut ja myynyt lentokoneita ja osia joutumatta maksamaan tariffeja 45-vuotiaan kauppasopimuksen nojalla, jonka Trumpin uudet tariffit suistuvat. Presidentti esitteli tällä viikolla 10 prosentin maksuja ympäri maailmaa, ja tietyillä mailla ja alueilla on korkeammat tehtävät, joista jotkut kuten Eurooppa, ovat avainasemassa ilmailu- ja avaruusteollisuudessa.
Tuodut teräs ja alumiini, muut lentokoneiden keskeiset materiaalit, altistuvat erillisiin sektoritason tehtäviin, jotka Trump ilmoitti aiemmin tänä vuonna.
Tariffit maksavat tuoja, ja maksujen nousut hinnat joko on absorboitava lentokoneen tai moottorin valmistajan, edelleen fragilien toimitusketjun tai loppukuluttajan toimesta, Hardwick sanoi.
Jefferies -analyytikko Sheila Kahyaoglu sanoi torstaina huomautuksessa, että hinnoijan “minkä tahansa tuotteen 12 kuukauden kuluessa syövät [original equipment manufacturer]olettaen uuden inventaarion ostamisen. Tuon ajanjakson ulkopuolella viime kädessä ostaja ja siten kuluttaja. “
Boeing ja S&P 500
Lentokoneiden hinnoista neuvotellaan etukäteen, ja lentoyhtiöiden on usein odotettava vuosia lentokoneita, joten materiaalikustannukset voivat muuttua dramaattisesti kyseisenä ajanjaksona.
“Hardwick sanoi, että tässä ei ole rahaa autolle ja se päätyy ajotielle” kolmen kuukauden kuluttua.
Boeingin, moottorin valmistajan GE: n ja lentoyhtiöiden osakkeet romahtivat jälleen perjantaina ja lisäsivät markkinareitiä sen jälkeen, kun Trump ilmoitti tariffit keskiviikkona.
“Tämä on valmistusala, jolla Amerikka on nauttinut valtavasta kaupan ylijäämästä”, kertoi aerodynaamisen neuvoa -antavan toimitusjohtaja Richard Aboulafia. “Joten ajatus tämän teollisuuden kauppasotaa vastaan, se asuu kristallipalatsissa, joka heijastaa jättiläisjohtoja.”
Globaali toimitusketju
Tariffit ovat myös uusi rasitus ilmailu- ja avaruusteollisuudelle, jolla on edelleen hauras toimitusketju COVID: n seurauksena, joissakin osissa on vähän osia. Suurimmat tarvikkeet ovat yrittäneet palkata työntekijöitä nopeasti ja kasvattaa tuotantoa post-pandeemisen matkapuomin aikana.
Mutta lentokoneen valmistajat eivät ole vieläkään pysyneet kysynnän kanssa.
Airbus SE A321 -koneen runko nostetaan nosturilla yhtiön viimeisessä kokoonpanolinjakoulussa Mobile, Alabamassa
Luke Sharrett | Bloomberg | Getty -kuvat
Jopa “Made in the USA: n” etiketti lentokoneelle on harhaanjohtava.
Esimerkiksi Etelä -Carolinassa koottu Boeing 787 Dreamlinerin toimitusketju ulottuu Japanista Italiaan.
Sen eurooppalaisella kilpailijalla, Airbusilla, on matkapuhelin, Alabama, tehdas, mutta se on edelleen tuodun osien tariffien koukussa, siipistä runkoihin.
“Ei ole väliä kuka omistaa yrityksen. Jos esine ylittää rajan, tietueen tuoja on maksettava se”, Hardwick sanoi.
Airbus on laajentanut tehdasta ensimmäisen Alabaman kokoontuneen Airbus A321: n jälkeen, ilma-alus JetBlue Airways nimeltään “Bluesmobile”, julkaistiin yhdeksän vuotta sitten. Sen panos Yhdysvaltojen lisäämisestä sen suihkukoneiden tuotannosta, joka on edelleen suurelta osin valmistettu Euroopassa, sisältää myös Alabaman pienempien A220 -arvojen kokoonpanon asiakkaille, jotka sisältävät JetBlue ja Delta -lentolinjat.
American Airlines -työntekijät suorittavat ylläpitoa CFM-56-moottorilla Tulsa, Oklahoma
Erin Black | CNBC
Samaan aikaan toimitusketjua pitkin General Electric ja Ranskan Safran on yhteisyritys, jossa he tekevät myydyimpiä CFM-moottoreita, jotka virtaavat sekä Boeingin että Airbus-kapean rungon suihkukoneita. Jokainen yritys valmistaa tiettyjä moottorien osia, jotka lähetetään Ohion, Indianan ja Pohjois -Carolinan tehtaisiin GE: lle ja Pariisin ulkopuolelle Safranille.
Tuhannet moottorien ja muiden lentokoneiden osien tuodut varaosat, joista monet tulevat ulkomailta, voivat myös tulla kalliimmaksi.
“Kansallinen suihkukone ei ole sellaista”, Aboulafia sanoi.