Kun 28-vuotiaat Nick Chazee ja Mathilde Vougny pakkasivat tavaransa matkustaakseen ympäri maailmaa kolme vuotta sitten, he päättivät tehdä sen epätavallisella tavalla – Land Roverissaan.
Chazee, joka työskenteli teknologia-startupissa, ja Vougny Yhdistyneissä Kansakunnissa altistuivat usein työmatkoille. Mutta se ei vähentänyt heitä halu matkustaa enemmän.
“Aina kun meillä oli vapaa-aikaa, kiertelimme ympäriinsä ja matkustimme, vaikka se olisi viiden tunnin päässä kotoa”, Vougny sanoi.
Heidän intohimonsa matkustamiseen sai heidät ymmärtämään, että he halusivat tehdä sitä kokopäiväisesti.
He ajattelivat, “eikö olisi niin siistiä, jos voisimme vain jatkaa ajamista ja mennä Turkkiin ja sitten Keski-Aasiaan ja sitten aina Singaporeen… ja tehdä koko maailman”, sanoi Chazee.
Matkan rahoittaminen
Pariskunnalla kesti lähes kaksi vuotta säästää rahaa toteuttaakseen unelmiaan. Aluksi matka oli Chazeen mukaan täysin omarahoitteinen.
Vasta sen jälkeen, kun pariskunta alkoi dokumentoida matkaansa sosiaalisen median alustoilla, he saattoivat luottaa tuohon tulovirtaan matkansa rahoittamiseen.
“Tämä elämä on unelma. Se on niin hauskaa, ja se on vapautta joka päivä”, sanoi Nick Chazee
Pariskunta kuitenkin myönsi, että he eivät olleet aikoneet kaupallistaa sosiaalisen median läsnäoloaan alussa.
“Teemme jo noita videoita, mutta ne oli tarkoitettu ystäville ja perheelle, joten paineita ei ollut”, Vougny sanoi.
He suunnittelivat lopettavansa matkansa, kun rahat loppuivat, mutta “rahaa alkoi tulla, kun teimme sitä emme rahan takia… olemme onnekkaita”, Vougny kertoi CNBC Travelille.
Heidän kulut kattavat tyypillisesti dieselin ja auton ylläpidon, Wi-Fi-, Netflix- ja musiikkitilaukset, viisumin ja kuljetettavan auton lähetyskontit, yhteensä arviolta 41 000 dollaria vuodessa.
Pariskunta säästää sähkölaskuissa, vuokrassa ja välttää hotellit, mikä johtaa elämäntapaan, joka on paljon halvempi kuin ennen kuin he aloittivat matkustamisen elantonsa vuoksi.
Koska Chazeen ja Vougnyn on lähetettävä autonsa aina, kun he lentävät toiseen maahan, pariskunta yrittää säästää rahaa varaamalla lennot viime hetkellä.
Tämä varmistaa, että heidän ei koskaan tarvitse siirtää lentoa uudelleen, jos heidän toimitussuunnitelmansa putoavat, mikä säästää paljon rahaa, koska lähetyskulut muodostavat yleensä suuren osan heidän kuluistaan, keskimäärin 6 000 dollaria vuodessa.
Matkailijat, jotka varaavat lähetyksensä ja lentonsa etukäteen, ovat vaarassa joutua varaamaan lentonsa uudelleen lisäkustannuksin, jotta ne voivat vastata odottamattomaan toimitusaikatauluun, Chazee sanoi.
“Ostamme lentolipun kirjaimellisesti samana päivänä, kun haluamme lähteä, joten maksamme ehkä 10% enemmän kuin se maksoi kaksi kuukautta sitten, mutta lopulta säästimme paljon enemmän.”
Jos lähetys joskus viivästytti heidän autoaan, he jatkoivat matkaa moottoripyörällä.
“Emme kulje lentokoneella yleensä minnekään, ellei se ole automme ja moottoripyörämme välissä”, Chazee sanoi.
Parhaat kokemukset tälle pariskunnalle löytyvät matkustamalla päätieltä
Nick ja Mathilde
Päivittäisten rutiinien hallinta Land Roverissaan
Huoltoasemilla täytettävän 65 litran vesisäiliön, täysikokoisen suihkupään, kaksipolttoaineliesijärjestelmän ja 45 litran jääkaapin ansiosta ajoneuvo on suunniteltu tukemaan jokapäiväistä elämää tiellä.
Pyykki pestään kahden viikon välein joko julkisissa pesukoneissa tai kolmannen osapuolen palveluiden kautta.
“Auton asennus on täydellinen monissa paikoissa lämpöä lukuun ottamatta”, Chazee sanoi. “Käytämme tuulettimia yöllä, kun nukumme… mutta välillä on silti liian kuuma ja siksi hikoilemme. On vaikea nukkua.”
Toisaalta, kun lämpötila laski -15 °C:seen Alaskassa, “olimme sisällä T-paidoissa ja shortseissa, koska [had] diesel lämmitin… [and] kuuma suihku”, hän sanoi.
Ajettu 45 000 kilometriä vuodessa, puolet päivästä menee ajamiseen ja puolet toimintaan
Nick ja Mathilde
Kauniita hetkiä
Kolmen vuoden Land Roverilla matkustamisen aikana pariskunta on kokenut rajuja kolhuja tiellä.
Yksi tällaisista tapauksista tapahtui sen jälkeen, kun heidän Land Roverinsa oli lähetetty Australiaan, mikä maksoi noin 7 000 dollaria.
“Viisi päivää sen jälkeen, kun aloimme ajaa Australiassa, moottori hajoaa kokonaan… pahin mahdollinen kokemus”, Vougny sanoi.
10 minuutin kuluttua paikallinen pysähtyi auttamaan.
– Vietimme lopulta 21 päivää hänen kotonaan, hän auttoi meitä korjaamaan auton… teimme heille ruokaa, [and] he tekivät ruokaa meille”, hän sanoi. “Joten en edes muista sitä huonona muistona, mutta se olisi täysin huono hetki meille.”
Mekaanisten haasteiden lisäksi kaukana perheestä täytyi pitää autonsa turvallisesti ulkomailla pysäköitynä kotiin palatessa.
“Mutta jälleen kerran olemme onnekkaita verkkoyhteisömme ansiosta. Meillä on ihmisiä joka maassa, ja he ovat aina niin tervetulleita”, Vougny sanoi. “Yleensä he pitävät kodistamme todella hyvää huolta, koska jos he seuraavat matkaamme, he tuntevat myös automme erittäin hyvin, joten he välittävät siitä yhtä paljon kuin me.”
Kohokohdat tiellä
The parilla on pieni perinne – “joka kerta kun tulemme johonkin maahan, yritämme löytää paikallisen maasta kiinnittämään maan lipun autoomme”, hän sanoi.
Kun he olivat leiriytymässä Boliviassa, Vougny muisteli vuorovaikutusta vanhan miehen kanssa, joka pelkäsi heidän tulevansa varastamaan heidän laamansa.
“Ja se oli erittäin mukavaa, koska meillä on tapana pelätä vieraita ihmisiä, [yet] hän pelkäsi meitä… ja lopulta puhuimme”, hän sanoi. “Minulle nuo pienet vuorovaikutussuhteet ovat… parhaita muistojani.”
Auto kiinnittää oman huomionsa ranskalaisella rekisterikilvellä ja vasemmanpuoleisella ohjauspyörällä. “Joten kun menemme syömään, saamme yleensä vähän chattia. Tapaat ihmisiä”, hän sanoi.
Yksi heidän 160 000 kilometrin matkan kohokohdista on se, että yli 300 ihmistä maailmanlaajuisesti on kutsunut pariskunnan koteihinsa. “Tallennan kaikki heidän nimensä ja sijaintinsa, joten kun pääsemme näihin maihin, kirjoitamme heille uudelleen”, Chazee sanoi.
He luulivat, että jatkuva matkustaminen kuluttaisi heidät, mutta se ei koskaan tehnyt, Vougny sanoi.
Vaikka he päättävät matkan kahden vuoden kuluttua, suunnitelmissa on “uusi, isompi ajoneuvo ja matkustus mantereille, jotka todella haluamme tehdä uudelleen tai joita meistä tuntuu, ettemme ole nähneet tarpeeksi”, hän sanoi.
Toinen mahdollinen suunnitelma on kotitukikohdan perustaminen toivottamaan muut matkailijat tervetulleiksi tulevaisuudessa ja “antamaan takaisin… mitä saimme tällä matkalla”, Vougny sanoi.