Keväällä he tulevat kirsikkakukkiin. Syksyllä lehdet.
Nyt enemmän matkustajia varaa talvimatkoja Japaniin, koska maan maine maailmanluokan hiihtokohteena jatkaa vierailijoiden houkuttelemista Aasian ja Tyynenmeren alueella ja sen ulkopuolella.
Japanin ulkomaiset vierailijat nousivat 33% viime talvena pandeemian edeltävästä tasosta. Japanin kansallisen matkailujärjestön mukaan noin 10,5 miljoonaa kävijää saapui joulukuusta 2024 helmikuuhun 2025, kun se oli 7,9 miljoonaa saman ajanjakson aikana vuonna 2018.
Monet parveilevat Nisekon ja Hakuban jauhemaisia rinteitä, jotka yhdessä muiden hiihtoalueiden kanssa, kuten Yamagata ja Yuzawa, saivat ennätyksellisen määrän kansainvälisiä turisteja viime talvena, viisumin torstaina julkaistun raportin mukaan.
Viisumin mukaan Japanin hiihtokohteiden vierailijat ylittivät pandeemisen tason talvella 2023. Se ei pysähtynyt siihen – kansainväliset saapumiset nousivat vielä 50% viimeisen hiihtokauden aikana, se sanoi.
Noin 30% vierailijoista oli Australiasta, 20% Yhdysvalloista ja 15% Kaakkois -Aasiasta, Visa: n mukaan.
Kansainväliset vierailijat ajavat myös menoja, ja viisumin raportin mukaan keskimääräiset päivittäiset menot ovat enemmän kuin kolminkertaisia paikallisten hiihtäjien kuluja.
Kotimaan kysynnän lasku
Silti monet Japanin hiihtokaupungit kamppailevat. Ne, joilla ei ole kansainvälisiä väkijoukkoja
Hiihtäjien ja lumilautailijoiden lukumäärä Japanissa laski 18,6 miljoonasta vuonna 1993 4,6 miljoonaan vuonna 2023, kun Japanin ikäinen väestö laski ja nuoremmat sukupolvet löysivät muita tapoja viettää vapaa -aikansa, ja Japanin tuottavuuskeskuksen tiedot viittasivat paikalliset tiedotusvälineet.
Myös Japanin hiihtokeskusten lukumäärä on pudonnut – 1 669: stä vuonna 1985 449: een vuonna 2021 – maan suurimman englantilaisen sanomalehden The Japan Timesin mukaan. Tähän sisältyy kerran kuuma Niigata-prefektuuri, jota pidetään pitkään yhtenä Japanin tärkeimmistä hiihtopaikoista.
Kanadalainen Harvey Glick on ottanut lumilautailumatkoja Japanissa lähes kahden vuosikymmenen ajan. Hän sanoi, että hylätyt hiihtokeskukset – ja ne, jotka “vain roikkuvat” – voidaan nähdä Honshun ja Hokkaidon maaseudulla.
“Olen nähnyt viimeisen 20 vuoden aikana uskomattoman muutoksen”, hän sanoi. Pyrkimykset ovat nyt keskittyneet “ulkomaisten, kansainvälisten hiihto- tai lumilautailun matkustajan ympärille, koska he viettävät enemmän kuin kotimaiset, ja he todella yrittävät luoda tämän luksusbrändin Japanin – sellaisia kuin Sveitsi”.
Hiihtäjä Niseko Tokyu Grand Hirafu -hiihtokeskuksessa Kutchanissa, Hokkaidon prefektuurissa, Japani, 20. tammikuuta 2023. Nisekoa pidetään menestystarina teollisuudelle, joka käsittelee vuosikymmenien mittaisia laskua kotimaisilta hiihtäjiltä.
Noriko Hayashi | Bloomberg | Getty -kuvat
Hänen mukaansa tämä ei ole mitään ilmeisempää kuin Nisekossa ja Hakubassa, joissa on ylellisiä lomakohteita, joissa on englanninkielisiä työntekijöitä ja rinteitä, jotka saavat aikaan hehkuvia suusana-arvosteluja.
Singaporen asukas Aman Narain kertoi, että ystävien suositus sai hänet varaamaan matkan Hokkaidon Club Med Tomamuun perheensä ensimmäisestä hiihtomatkasta Japaniin.
“Japani ja Club Med tekevät täydellisen duon oppiaksesi hiihtämään pehmeällä, anteeksiantavalla lumella ja uskomattomalla kokoonpanolla, etenkin lapsille”, Narain sanoi.
Lomakeskuksen hintaan sisältyivät hissikulkut ja hiihtotuntit sekä laitteiden vuokraus “, mikä oli pääainetta”, hän sanoi.
Narain vieraili tammikuussa uuden vuoden Lunar -loman aikana ja arvioi, että lähdettäessä 80% muista hotellivierasta oli Kiinasta.
Japani on nyt Manner -kiinalaisten matkailijoiden huippukohde, “Visa: n raportin mukaan Yhdysvaltojen syrjäyttäminen, joka on ylittänyt luettelon viime vuonna”.
Etelä -afrikkalainen Cindy de Oude, Kuka meni ensimmäisen kerran Nisekossa 22 vuotta sitten, sanoi, että hän ja hänen perheensä ovat olleet säännöllisiä vierailijoita viimeisen vuosikymmenen ajan.
“Hongkongin asiakaskunnalla on tapahtunut räjähdys COVID: n jälkeen”, hän sanoi.
Hinnat ovat nousseet, hän sanoi, samoin kuin hotellien ja ravintoloiden kaliiperi. “Ravintolakeskuksesta on tullut melko kalliita. Nykyään sinun on ennakkovarattava majoitus ja ravintolat enintään vuosi etukäteen.”
Mutta yksi asia ei ole muuttunut, hän sanoi: “Lumi pysyy fantastisena.”
Sekava tunteet
Viisumin tiedot osoittivat, että lähes puolet Aasian ja Tyynenmeren konsultointi- ja analytiikan johtajan Prateek Sanghin Prateek Sanghin mukaan melkein puolet Japanissa meni Nisekossa. Hokkaidon suositun hiihtokeskuksen alueella oli myös yli puolet ulkomaisista menoista talvihiihtokauden aikana, hän sanoi.
Mutta Naganon Hakuba – jota joskus kutsutaan “toiseksi Niseko” – on myös saavuttanut maata, Sangi sanoi.
“Hakuba on nopeimmin kasvava merentakaisten korttien kuluttamisella vuodesta toiseen, ja sen osuus ulkomaisista vierailuista on noin 35%”, hän sanoi.
Tästä syystä Glick sanoo nyt, että hän välttää nyt Nisekon ja Hakuban kokonaan.
“En pidä siitä uudesta hahmosta ja kulttuurista, joka on kehittynyt siellä”, hän sanoi. “Minusta se on melko häiritsevää, koska mielestäni he estävät paljon keskimääräistä … tai jopa korkean tulotason ihmisiä, koska hinnat ovat katon läpi.”
Vastaukset Reddit -viestiin, joka valittaa väkijoukkoista Nisekossa, kuten 31. maaliskuuta 2025 nähtiin.
Monet verkossa ilmaisivat valituksen myös lomakohteiden suosiosta. Reddit-juliste tammikuussa valitti Nisekosta, joka kirjoitti: “Hirafu Gondolasin jättiläislinjat (odotettu), jolla ei ole mitään tyyppisiä jonoviivoja tai portteja paikallaan?! Vain vapaasti kaikki ihmiset, joissa ihmiset kirjaimellisesti työntävät tiensä eteen.”
Vastauksena toinen kommentoija kirjoitti: “Japanissa on noin 500 muuta hiihtokeskusta. Monet heistä ovat käytännössä tyhjiä.”
Tässä Glick sanoi, että hän menee nyt lumilautailuun.
“Etsin joitain pienempiä vuoria, joilla on enemmän japanilaisia tunteita”, hän sanoi. “Et näe muita ulkomaalaisia.”
Sijoitusvirta
Japanin hiihdon kansainvälinen kiinnostus lisää investointien virtausta, kun ulkomaalaiset kaappaavat koteja ja kaatavat rahaa lomakeskuksen kehitykseen.
Vuonna 2023 Singaporessa sijaitseva kärsivällisyys Capital Group ilmoitti 1,42 miljardin dollarin megakerrosta Myoko Kogenissa, joka on suositun hiihtokohteen Niigata-prefektuurissa. Yhtiö neuvottelee rahastonsa avaamiseksi uusille sijoittajille, Reuters kertoi maaliskuun lopulla.
Mutta kaikki eivät suosittele ajatusta “kolmannesta” Nisekosta Japanissa.
Paikalliset ovat huolissaan siitä, että lomakohteen tuottamat työpaikat ja matkailun dollarit eivät välttämättä riitä kiinteistöjen ja elintarvikkeiden hintojen piikkien kompensoimiseksi sekä Japanin pitkäaikaisten kulttuuristen tapojen heikkenemiseen Reutersin mukaan. Helmikuussa lähetetty nykyinen virusvideo näyttää japanilaisen miehen, joka kohtaa australialaisen turistin tupakoinnista hiihtorannan pohjassa.
“Monet Japanin hiihtäjät kamppailevat myös hiukan, koska he näkevät näiden kaupunkien olevan jotain muuta kuin japanilainen hiihtokeskus.” sanoi Glick.
Toistaiseksi hän sanoi, että hän pitää kiinni riippumattomista lomakohteista, joissa englanti ei ole niin laajalti puhuttu.
Plus, “Koko päivän nostokortti on kuin 35 dollaria dollaria.”
– CNBC: n Bella Stoddart osallistui tähän raporttiin.