Close Menu
    What's Hot

    Saatamme nähdä enemmän häiriöitä lentoliikenteessä seisokkien vuoksi

    Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua

    Harvinaiset maametallit saavat voittoa Yhdysvaltojen pyrkiessä päihittämään Kiinan dominoivan aseman

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares eroaa USA:n ongelmien vuoksi
    Autos

    Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares eroaa USA:n ongelmien vuoksi

    ThomasBy ThomasDecember 1, 2024No Comments3 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Stellantis NV:n toimitusjohtaja Carlos Tavares puhuu tiedotusvälineille Stellantis-autotehtaalla Ranskan Sochaux’ssa torstaina 3.10.2024.

    Nathan Lane |. Getty Images

    Detroit- tähti Toimitusjohtaja Carlos Tavares erosi yllättäen autonvalmistajasta johdon ja hallituksen välisten “erimielisyyksien” kasvaessa, yhtiö sanoi sunnuntaina.

    Maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja ilmoitti, että sen hallitus hyväksyi Tavaresin eron sunnuntaina. Hänen lähtönsä tulee voimaan välittömästi.

    Jeepin valmistaja Stellantis sanoi, että uuden toimitusjohtajan nimitysprosessi on “hyvin vauhdissa” ja se odottaa saavansa valinnan päätökseen ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Sitä ennen yhtiö ilmoitti muodostavansa uuden väliaikaisen johtoryhmän puheenjohtaja John Elkannin johtamana.

    “Stellantisin menestys sen perustamisesta lähtien on juurtunut täydelliseen synergiaan osakkeenomistajien, hallituksen ja toimitusjohtajan välillä. Viime viikkoina on kuitenkin noussut esiin erilaisia ​​näkökulmia, jotka ovat saaneet hallituksen ja toimitusjohtajan tekemään tämänpäiväisen päätöksen”, vanhempi Henri de Castries Stellantisin riippumaton johtaja, sanoi lehdistötiedotteessa.

    Stellantisin tiedottaja kieltäytyi paljastamasta muita eroa koskevia tietoja.

    Tavares eroaa alle kaksi kuukautta sen jälkeen, kun yhtiö ilmoitti, että hän jää eläkkeelle sopimuksensa päätyttyä vuoden 2026 alussa.

    OsakekaaviokuvakeOsakekaaviokuvake

    Piilota sisältö

    Stellantis Stock vuonna 2024

    Tavares on johtanut Stellantista sen fuusion jälkeen vuonna 2021 Fiat Chrysler Automobiles NV:n ja PSA Groupin kanssa, missä hän on toiminut hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2014.

    Autoteollisuuden veteraani on Nissanin entisen johtajan Carlos Ghosnin idea, ja häntä on viime vuosina ylistetty laajalti fuusion kärjessä, joka teki Stellantisista yhden maailman kannattavimmista autonvalmistajista.

    Mutta tänä vuonna yhtiön taloudellinen tulos jäi huomattavasti odotuksista johtuen Yhdysvaltain markkinoiden (sen pääasiallisen kassalähteen) huonosta hallinnasta, uusiin tai päivitettyihin tuotteisiin tehtyjen investointien puutteesta, historiallisen korkeista hinnoista ja äärimmäisistä kustannusleikkauksista.

    Yhtiö, joka omistaa myös Dodge-, Fiat-, Chrysler- ja Peugeot-merkit, alensi vuotuista ohjeistustaan ​​syyskuussa, kuukautta ennen kuin autonvalmistaja ilmoitti kolmannen vuosineljänneksen nettotulojen laskusta 27 prosenttia.

    Stellantis on myös tänä vuonna kamppaillut myynnin kanssa. Viimeksi yhtiö raportoi noin 20 prosentin vuosittaisesta maailmanlaajuisen ajoneuvomyynnin laskusta kolmannella neljänneksellä. Tähän sisältyi Tavaresin vuosia kestänyt vapaa pudotus Yhdysvalloissa huolimatta hänen yrityksistään korjata “ylimielisiä” virheitä.

    Vuoteen 2024 mennessä yhtiön Yhdysvalloissa noteeratut osakkeet laskevat noin 43 prosenttia.

    Tavares näkee Stellantisin keskeisenä tehtävänä kustannusleikkauksia, joihin sisältyy 8,4 miljardin euron (9 miljardin dollarin) leikkaus yhdistymisen jälkeen.

    Kustannussäästötoimenpiteitä ovat muun muassa yhtiön toimitusketjun ja toimintojen uudistaminen, henkilöstön vähentäminen Yhdysvalloissa ja työmäärän lisääminen halvemman kustannustason maissa, kuten Brasiliassa ja Meksikossa.

    Useat nykyiset ja entiset Stellantis-johtajat ovat aiemmin kertoneet CNBC:lle, että menoleikkaukset ovat menneet liian pitkälle ja aiheuttavat ongelmia Yhdysvalloissa.

    Tavares kiisti väitteen, että yhtiön massiiviset säästöponnistelut olisivat aiheuttaneet ongelmia.

    “Kun et jostain syystä pidä lupausta… saatat haluta löytää syntipukki. Budjettia on helppo leikata. Se on väärin”, Tavares sanoi heinäkuussa.

    Julkisten asiakirjojen mukaan Stellantis on lomauttanut joulukuusta 2019 vuoden 2023 loppuun 15,5 % työntekijöistään eli noin 47 500 työntekijää. Yhdysvalloissa ja Italiassa tänä vuonna tehdyt tuhansien tehtaiden työntekijöiden lomautukset ovat herättäneet raivoa molempien maiden ammattiliitoissa.

    Yhdistynyt autotyöntekijäliitto on vaatinut Tavaresia eroamaan jo kuukausia, koska sen jäseniä uhkaa irtisanomiset ja tuotannon leikkaukset. Stellantisin yhdysvaltalainen jälleenmyyjäverkosto vastusti myös Tavaresta, koska sillä ei ollut taloudellista tukea ajoneuvojen myyntiin.

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleMielenosoitukset jatkuvat Georgiassa kolmatta yötä EU-jäsenyysneuvottelujen keskeyttämisen jälkeen
    Next Article Neljäs yö mielenosoituksista eri puolilla Georgiaa EU-jäsenyysneuvottelujen keskeyttämisen jälkeen
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua

    October 20, 2025

    Ford, Tesla ja GM raportoivat tuloistaan ​​tariffien ja muiden haasteiden keskellä

    October 20, 2025

    Valtuutettu neuvonantaja ISS vastustaa Teslan toimitusjohtajan Elon Muskin 1 biljoonan dollarin korvaussuunnitelmaa

    October 18, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    Saatamme nähdä enemmän häiriöitä lentoliikenteessä seisokkien vuoksi

    Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua

    Harvinaiset maametallit saavat voittoa Yhdysvaltojen pyrkiessä päihittämään Kiinan dominoivan aseman

    Amazon Web Services -palvelukatkos kohtaa lentoyhtiöitä ja häiritsee lähtöselvitystä

    Trending Posts
    Recent
    • Saatamme nähdä enemmän häiriöitä lentoliikenteessä seisokkien vuoksi
    • Miksi sähköautot menettävät arvoaan nopeammin kuin kaasukäyttöiset autot ja miksi se saattaa muuttua
    • Harvinaiset maametallit saavat voittoa Yhdysvaltojen pyrkiessä päihittämään Kiinan dominoivan aseman
    • Amazon Web Services -palvelukatkos kohtaa lentoyhtiöitä ja häiritsee lähtöselvitystä
    • Ford, Tesla ja GM raportoivat tuloistaan ​​tariffien ja muiden haasteiden keskellä

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.