Stellantis NV:n toimitusjohtaja Carlos Tavares puhuu tiedotusvälineille Stellantis-autotehtaalla Ranskan Sochaux’ssa torstaina 3.10.2024.
Nathan Lane |. Getty Images
Detroit- tähti Toimitusjohtaja Carlos Tavares erosi yllättäen autonvalmistajasta johdon ja hallituksen välisten “erimielisyyksien” kasvaessa, yhtiö sanoi sunnuntaina.
Maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja ilmoitti, että sen hallitus hyväksyi Tavaresin eron sunnuntaina. Hänen lähtönsä tulee voimaan välittömästi.
Jeepin valmistaja Stellantis sanoi, että uuden toimitusjohtajan nimitysprosessi on “hyvin vauhdissa” ja se odottaa saavansa valinnan päätökseen ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Sitä ennen yhtiö ilmoitti muodostavansa uuden väliaikaisen johtoryhmän puheenjohtaja John Elkannin johtamana.
“Stellantisin menestys sen perustamisesta lähtien on juurtunut täydelliseen synergiaan osakkeenomistajien, hallituksen ja toimitusjohtajan välillä. Viime viikkoina on kuitenkin noussut esiin erilaisia näkökulmia, jotka ovat saaneet hallituksen ja toimitusjohtajan tekemään tämänpäiväisen päätöksen”, vanhempi Henri de Castries Stellantisin riippumaton johtaja, sanoi lehdistötiedotteessa.
Stellantisin tiedottaja kieltäytyi paljastamasta muita eroa koskevia tietoja.
Tavares eroaa alle kaksi kuukautta sen jälkeen, kun yhtiö ilmoitti, että hän jää eläkkeelle sopimuksensa päätyttyä vuoden 2026 alussa.
Stellantis Stock vuonna 2024
Tavares on johtanut Stellantista sen fuusion jälkeen vuonna 2021 Fiat Chrysler Automobiles NV:n ja PSA Groupin kanssa, missä hän on toiminut hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2014.
Autoteollisuuden veteraani on Nissanin entisen johtajan Carlos Ghosnin idea, ja häntä on viime vuosina ylistetty laajalti fuusion kärjessä, joka teki Stellantisista yhden maailman kannattavimmista autonvalmistajista.
Mutta tänä vuonna yhtiön taloudellinen tulos jäi huomattavasti odotuksista johtuen Yhdysvaltain markkinoiden (sen pääasiallisen kassalähteen) huonosta hallinnasta, uusiin tai päivitettyihin tuotteisiin tehtyjen investointien puutteesta, historiallisen korkeista hinnoista ja äärimmäisistä kustannusleikkauksista.
Yhtiö, joka omistaa myös Dodge-, Fiat-, Chrysler- ja Peugeot-merkit, alensi vuotuista ohjeistustaan syyskuussa, kuukautta ennen kuin autonvalmistaja ilmoitti kolmannen vuosineljänneksen nettotulojen laskusta 27 prosenttia.
Stellantis on myös tänä vuonna kamppaillut myynnin kanssa. Viimeksi yhtiö raportoi noin 20 prosentin vuosittaisesta maailmanlaajuisen ajoneuvomyynnin laskusta kolmannella neljänneksellä. Tähän sisältyi Tavaresin vuosia kestänyt vapaa pudotus Yhdysvalloissa huolimatta hänen yrityksistään korjata “ylimielisiä” virheitä.
Vuoteen 2024 mennessä yhtiön Yhdysvalloissa noteeratut osakkeet laskevat noin 43 prosenttia.
Tavares näkee Stellantisin keskeisenä tehtävänä kustannusleikkauksia, joihin sisältyy 8,4 miljardin euron (9 miljardin dollarin) leikkaus yhdistymisen jälkeen.
Kustannussäästötoimenpiteitä ovat muun muassa yhtiön toimitusketjun ja toimintojen uudistaminen, henkilöstön vähentäminen Yhdysvalloissa ja työmäärän lisääminen halvemman kustannustason maissa, kuten Brasiliassa ja Meksikossa.
Useat nykyiset ja entiset Stellantis-johtajat ovat aiemmin kertoneet CNBC:lle, että menoleikkaukset ovat menneet liian pitkälle ja aiheuttavat ongelmia Yhdysvalloissa.
Tavares kiisti väitteen, että yhtiön massiiviset säästöponnistelut olisivat aiheuttaneet ongelmia.
“Kun et jostain syystä pidä lupausta… saatat haluta löytää syntipukki. Budjettia on helppo leikata. Se on väärin”, Tavares sanoi heinäkuussa.
Julkisten asiakirjojen mukaan Stellantis on lomauttanut joulukuusta 2019 vuoden 2023 loppuun 15,5 % työntekijöistään eli noin 47 500 työntekijää. Yhdysvalloissa ja Italiassa tänä vuonna tehdyt tuhansien tehtaiden työntekijöiden lomautukset ovat herättäneet raivoa molempien maiden ammattiliitoissa.
Yhdistynyt autotyöntekijäliitto on vaatinut Tavaresia eroamaan jo kuukausia, koska sen jäseniä uhkaa irtisanomiset ja tuotannon leikkaukset. Stellantisin yhdysvaltalainen jälleenmyyjäverkosto vastusti myös Tavaresta, koska sillä ei ollut taloudellista tukea ajoneuvojen myyntiin.