Jeep-ajoneuvot toimitetaan jälleenmyyjille Chicagossa, Illinoisissa 20. kesäkuuta 2024.
Scott Olson |. Getty Images
Detroit- StrantisYhdysvalloissa uusien autojen myynti jatkoi vuoden mittaista romahdusta kolmannella vuosineljänneksellä huolimatta toimitusjohtaja Carlos Tavaresin yrityksistä korjata niin sanottuja ylimielisiä virheitä.
Transatlanttinen autonvalmistaja ilmoitti keskiviikkona myyneensä Yhdysvalloissa 305 294 ajoneuvoa heinä-syyskuussa, mikä on 19,8 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä ja 11,5 prosenttia tämän vuoden ensimmäisestä kolmesta kuukaudesta.
Stellantisilla odotetaan olevan kolmannen vuosineljänneksen heikoin myyntitulos suurten autonvalmistajien joukossa. Autoteollisuuden ennustaja Cox Automotive odottaa autonvalmistajan myynnin laskevan noin 21 prosenttia.
Cox ja toinen ennustaja Edmunds odottavat kolmannen vuosineljänneksen koko toimialan myynnin laskevan noin 2 % vuoden takaisesta.
Silti Stellantis sanoi, että sen ponnistelut myynnin lisäämiseksi ja menneiden virheiden korjaamiseksi alkavat tuottaa tulosta. Autovalmistajan mukaan sen markkinaosuus kasvoi 7,2 prosentista 8 prosenttiin kolmannella vuosineljänneksellä ja että Yhdysvaltojen ajoneuvovarastot laskivat 11,6 prosenttia.
“Jatkamme tarvittavien toimenpiteiden toteuttamista kasvattaaksemme myyntiä ja valmistaaksemme jälleenmyyjäverkostoamme ja kuluttajia mallivuoden 2025 saapumiseen”, Stellantisin Yhdysvaltain vähittäismyyntijohtaja Matt Thompson sanoi tiedotteessa.
Fiat-segmenttiä lukuun ottamatta kaikkien Stellantis-merkkien myynti laski kolmannella vuosineljänneksellä, kun Chryslerin ja Dodgen myynti laski yli 40 %. Sen Ram-kuorma-automerkki on laskenut noin 19 % viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta, kun taas Jeep on noin 6 % vähemmän kuin viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta.
Stellantis, General Motors ja Ford Stocks vuonna 2024.
Stellantisin kolmannen vuosineljänneksen myynti on tämän viikon uusin ongelma autonvalmistajalle, sillä se leikkasi voittomarginaaliennustettaan vuodelle 2024 ja veti pois suositut pistokehybridit, sähköiset Jeep-mallit paloriskien vuoksi.
Yhtiön osakkeet ovat tänä vuonna pudonneet 41 % New Yorkin pörssissä. Osake saavutti uuden 52 viikon alimman tiistaina ja päätti 13,71 dollarissa, mikä on 2,4 % laskua päivän aikana.
Kesäkuussa järjestetyssä sijoittajatilaisuudessa Tavares sanoi, että yhtiö korjaa “ylimieliset” virheet, jotka hän ja yhtiö tekivät autonvalmistajan toiminnassa Yhdysvalloissa, jotka johtivat myynnin laskuun, turvonneisiin varastoihin ja sijoittajien huoleen.
Hän sanoi, että ongelmaan vaikutti kolmen tekijän yhdistelmä: ajoneuvojen varastojen myyminen riittävän nopeasti, erityisesti kahdessa nimettömässä tehtaassa, ja “markkinoiden monimutkaisuus”.
Stellantisin (entinen Fiat Chrysler) myynti Yhdysvalloissa on laskenut vuosittain sen jälkeen, kun se saavutti äskettäin 2,2 miljoonan kappaleen huippunsa vuonna 2018. 13 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Stellantisin suorituskyky verrattuna Yhdysvaltojen uusien kevyiden ajoneuvojen kokonaismyyntimarkkinoihin kasvoi viime vuonna 13 % liittovaltion tietojen mukaan.
Fiat Chryslerin ja ranskalaisen PSA Groupin PSA:n yhdistymisestä tammikuussa 2021 lähtien Tavares on ollut voittohakuisessa ja kustannusleikkaustehtävässä.
Hän asetti voitot ja ajoneuvojen hinnoittelun etusijalle markkinaosuuden edelle, ja hän sai ankaraa kritiikkiä United Auto Workersilta ja Stellantisin yhdysvaltalaisilta franchising-jälleenmyyjiltä.