Close Menu
    What's Hot

    Yhdysvaltain budjettialijäämä pienempi vuonna 2025; tariffit, velkojen maksut sekä rekisterissä

    United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • About Us
    • Privacy Policy
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Laina Oppaasi
    • Home
    • Matkustelu
    • Talous
    • Auto
    • Uutiset
    • Euroopassa
    Laina Oppaasi
    Home » S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa
    Talous

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    ThomasBy ThomasOctober 16, 2025No Comments3 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest Telegram LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Follow Us
    Google News Flipboard
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email Copy Link

    Ostaja kävelee Pekingin supermarketissa myytävän ruokaöljyn hyllyjen ohi 15. lokakuuta 2025.

    Pedro Pardo | Afp | Getty Images

    S&P Globalin uuden analyysin mukaan presidentti Donald Trumpin tariffit maksavat maailmanlaajuisille yrityksille yli 1,2 biljoonaa dollaria vuoteen 2025 mennessä, ja suurin osa kustannuksista siirtyy kuluttajille.

    Torstaina julkaistussa valkoisessa kirjassa yhtiö sanoi, että sen arvio yritysten lisämenoista on todennäköisesti varovainen. Hintalappu on peräisin tiedoista, jotka ovat antaneet noin 15 000 myyntipuolen analyytikkoa 9 000 yrityksestä, jotka osallistuvat S&P:hen ja sen omistamiin tutkimusindekseihin.

    “Tämän biljoonan dollarin hintapaineen lähteet ovat laajat. Tullit ja kaupan esteet toimivat toimitusketjujen veroina ja ohjaavat käteistä hallituksille; logistiikan viivästykset ja toimituskustannukset pahentavat vaikutusta”, kirjoittaja Daniel Sandberg sanoi raportissa. “Yhdessä nämä voimat edustavat systeemistä vaurauden siirtoa yritysten voitoista työntekijöille, tavarantoimittajille, hallituksille ja infrastruktuurisijoittajille.”

    Trump asetti huhtikuussa 10 prosentin tullit kaikille Yhdysvaltoihin saapuville tavaroille ja listasi yksittäiset “vastavuoroiset” tullit kymmenille muille maille. Siitä lähtien Valkoinen talo on aloittanut joukon neuvotteluja ja sopimuksia ja lisännyt tariffeja useille yksittäisille tuotteille, kuten keittiön kaappeille, autoille ja puutavaralle.

    Vaikka hallintoviranomaiset ovat vaatineet, että viejät joutuvat kantamaan suurimman osan maksuista, S&P:n analyysi viittaa siihen, että se on vain osittain totta.

    Itse asiassa yhtiö sanoo, että vain kolmannes jää yritysten maksettavaksi, ja loput jäävät kuluttajien harteille varovaisten arvioiden mukaan. Luvut sisälsivät 907 miljardin dollarin osuman suojattuihin yrityksiin ja loput suojaamattomiin yrityksiin sekä pääoma- ja riskipääomaan.

    “Kun todellinen tuotanto laskee, kuluttajat maksavat enemmän vähemmällä, mikä viittaa siihen, että tämä kahden kolmasosan osuus edustaa alempaa rajaa heidän todelliselle taakkalleen”, sanoi Sandberg, joka on laatinut raportin yhdessä S&P Globalin vanhemman kvantitatiivisen analyytikon Drew Bowersin kanssa.

    Poliittiset ja poliittiset pyrkimykset

    Tullin suuruus ja kustannustaakka ovat ratkaisevia sekä Valkoiselle talolle, joka haluaa myydä tariffit välttämättömiksi reilun kauppatasapainon palauttamiseksi, että Federal Reservein päättäjille, joka haluaa kalibroida oikean tasapainon rahapolitiikkaan.

    “Presidentin ja hallinnon kanta on aina ollut selvä: vaikka amerikkalaiset saattavat kohdata siirtymäkauden tulleista, jotka kumoavat Amerikan viimeiseksi asetetun status quon, tullien kustannukset jäävät viime kädessä ulkomaisten viejien maksettavaksi”, Valkoisen talon tiedottaja Kush Desai sanoi lausunnossaan.

    “Yritykset ovat jo siirtämässä ja monipuolistamassa toimitusketjujaan vastauksena tulleihin, mukaan lukien maalla tapahtuva tuotanto Yhdysvaltoihin”, hän lisäsi.

    Fedin virkamiehet ovat olleet taipuvaisia ​​pitämään tariffien läpi kertaluonteisena vaikutuksena hintoihin eivätkä inflaatiopaineiden taustalla. S&P:n tutkijat löysivät samanlaisia ​​tunteita analyytikoiden keskuudessa.

    Konsensus odottaa voittomarginaalien supistuvan 64 pistettä tänä vuonna, laskeen 28 peruspisteeseen vuonna 2026 ja sitten 8-10 peruspisteeseen vuosina 2027-28. Yksi peruspiste vastaa 0,01 prosenttia.

    “Itse asiassa vuosi 2025 lukittui osumaan; 2026 ja 2027 testaavat, onko markkinoiden optimismi tasapainottamisesta oikeutettua”, kirjoittajat kirjoittivat. “Tällä hetkellä yksimielisyys näkee maailman, jossa marginaalit palautuvat lopulta ennen tariffeja. Se, osoittautuuko tämä usko oikeutetuksi, riippuu siitä, kuinka yritykset sopeutuvat teknologian, kustannuskurin ja tämän syklin määrittäneiden globaalien arvoketjujen uudelleenmuokkaukseen.”

    Vaikutus riippuu todennäköisesti myös siitä, miten Trumpin tariffistrategia kehittyy. Valkoinen talo on tällä hetkellä jälleen kohonneissa jännitteissä Kiinan kanssa harvinaisten maametallien lajikiistasta ja Trumpin kosto-aikeista.

    S&P-lehti havaitsi, että Trumpin toukokuussa tekemä “de minimis” -vapautuksen poistaminen alle 800 dollarin tavaroista oli “todellinen käännekohta” tullien puremiseen. Vapautus oli mahdollistanut halpahintaisten tavaroiden kulkemisen aikaisempien tulliesteiden alaisena, mutta siitä oli tullut poliittisesti kestämätöntä.

    “Kun luopuminen suljettiin, shokki huuhtoutui lähetystietojen, tulosraporttien ja johdon kommentin läpi”, Sandberg sanoi.

    “Optimistisessa skenaariossa, että tämä myllerrys on väliaikainen, Trumpin hallinnon tariffiagenda ja siitä johtuvat toimitusketjun häiriöt nähdään väliaikaisina kitkana, ei pysyvinä kannattavuuden rakenteellisina veroina”, hän lisäsi.

    Follow on Google News Follow on Flipboard
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Copy Link
    Previous ArticleUber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen
    Next Article United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta
    Thomas
    • Website

    Related Posts

    Yhdysvaltain budjettialijäämä pienempi vuonna 2025; tariffit, velkojen maksut sekä rekisterissä

    October 16, 2025

    Wells Fargo, Pfizerin toimitusjohtajat varoittavat, että Yhdysvallat voi hävitä Kiinalle ilman innovaatioita

    October 15, 2025

    Tullit työntävät hinnat korkeammalle ja kuluttajat tuntevat osuman, Fed’s Beige -kirjanäyttelyt

    October 15, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Latest Posts

    Yhdysvaltain budjettialijäämä pienempi vuonna 2025; tariffit, velkojen maksut sekä rekisterissä

    United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta

    S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa

    Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen

    Trending Posts
    Recent
    • Yhdysvaltain budjettialijäämä pienempi vuonna 2025; tariffit, velkojen maksut sekä rekisterissä
    • United Airlinesin toimitusjohtaja varoittaa pitkästä sulkemisesta
    • S&P:n mukaan yritysten tariffikustannukset nousevat tänä vuonna 1,2 biljoonaan dollariin, ja kuluttajat ovat vastuussa
    • Uber tarjoaa lisää keikkatöitä yhdysvaltalaisille kuljettajille, mukaan lukien tekoälytietojen merkitseminen
    • Lentomatkailu voisi olla katalysaattori sulkemiseen, sanoo TD Cowenin Tom Fitzgerald.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.