Spirit Airlines on konkurssissa, ja se on saavuttanut tavoitteensa ensimmäisellä vuosineljänneksellä muutaman vuoden kuluttua. Toimitusjohtaja Ted Christie sanoo, että kuljetusyhtiö on kevyempi ja valmis ottamaan kilpailijoita, mukaan lukien kilpailija Southwest Airlines.
Aiemmin tällä viikolla Southwest järkytti asiakkaita ilmoittamalla, että se alkaa veloittaa tarkistettuja laukkuja ensimmäistä kertaa puolen vuosisadan lentämisessä, mikä on valtava strategialiike Yhdysvaltain suurimmalle kotimaiselle operaattorille. (Lounais -uusien laukkujen sääntöjä on joitain poikkeuksia, jotka tulevat voimaan toukokuun lopulla.)
“Mielestäni se tulee olemaan tuskallinen vähän, kun he löytävät jalkansa, ja aiomme hyödyntää sitä”, Spirit’s Christie sanoi torstaina pidetyssä haastattelussa.
Southwest oli ollut standout Yhdysvalloissa tarjoamalla kaikille asiakkaille kaksi ilmaista tarkistettua laukkua, perk, joka on kärsinyt taantumista, polttoaineiden hintojen piikkiä ja muita kriisejä, kun taas useimmat kilpailijat ottivat käyttöön laukkumaksut ja nostivat ne muutaman vuoden välein.
Spirit Airlines puolestaan teki Yhdysvalloissa yleisen la carte -hinnoittelun, jossa oli palkkiot istuintehtävistä, tarkistetuista laukkuista ja muista lisäosista. Se on strategia, jonka suurin osa suurimmista lentoyhtiöistä, paitsi Lounais, ovat kopioineet muodossa tai toisessa.
Kun Southwest alkaa veloittaa laukkuja ja esittelee ensimmäisen perustalousluokan, joka ei sisällä istuimen tehtävää tai salli ilmaisia muutoksia, henki voi mahdollisesti voittaa asiakkaat, Christie sanoi.
Southwest kertoi, että se pääsee eroon yhden luokan avoimesta istuinmallista viime vuonna.
“Ainakin siellä oli yleisö ihmisiä, jotka valitsivat tarkoituksella ja lentävät Lounais -alueelle, koska he kokivat, että se oli helppoa. He tiesivät saavansa kaksi laukkua”, Christie sanoi. “Nyt kun näin ei enää ole, on helppo sanoa, että he aikovat laajentaa aukkoaan ja he aikovat nyt katsoa ympärilleen.”
Henki on paljon pienempi kuin lounais ja jopa pienempi kuin viime vuonna, mutta se kilpailee lentoyhtiön kanssa kaupungeissa, kuten Kansas City, Missouri; Nashville, Columbus, Ohio; ja Milwaukee. Jos asiakkaat katsovat matkasivustoille, kuten Expediamissä Southwest on uusi tulokas, Spiritin liput voivat olla halvempia ja näyttää suuremmilta tuloksissa, Christie sanoi.
Muut lentoyhtiön johtajat ovat myös sanoneet, että he odottavat voittavansa joitain lounaisasiakkaita.
Delta Air Linesin presidentti Glen Hauenstein kertoi tiistaina JPMorgan-teollisuuskonferenssissa, että on kuluttajia, jotka valitsevat lounaaseen sen vapaa-pussin perusteella “ja nyt nämä asiakkaat ovat tarttuvia.”
Spirit puolestaan on äskettäin tarjonnut lisää lippupaketteja, jotka sisältävät esimerkiksi istuimen tehtävät ja matkatavarat.
Operaattori on nyt keskittynyt kannattavuuteen palauttamiseen. Sen nettotappio oli yli 1,2 miljardia dollaria viime vuonna, yli kaksinkertainen tappiostaan vuonna 2023, koska se kamppaili maadoitettujen suihkukoneiden kanssa Pratt & Whitney -moottorin muistamisen vuoksi, korkeammat kustannukset, enemmän kotimaan kilpailua ja epäonnistunutta hankintaa. JetBlue Airways.
Spirit on hylännyt budjettikuljettajan useita viimeaikaisia sulautumisyrityksiä Frontier Airlines. Christie sanoi torstaina, että mikään ei ole “pöydältä” ja että viidenneksi suurin lentoyhtiö on halpa kantoaalto Yhdysvalloissa, mutta lentoyhtiö keskittyy vakauttamaan itsensä konkurssin jälkeen.
Marraskuussa alkaneen rakenneuudistusprosessin kautta Spirit sanoi, että se vähensi velkaa noin 795 miljoonalla dollarilla. Kauppa muutti velan pääoman suurille velkojille. Kuljettaja sai myös 350 miljoonan dollarin oman pääoman infuusion.
Spirit aikoo luottaa osakkeisiinsa pörssissä, mutta ei ole vielä asettanut päivämäärää.