Spirit Airlines -lentokoneessa tehdään toimintoja lähtöä varten Austin-Bergstromin kansainvälisellä lentokentällä Austinissa, Texasissa, 12. helmikuuta 2024.
Brandon Bell | Getty -kuvat
Spirit Airlines aikoo räjähtää noin 1800 lentoemäntä, suunnilleen kolmanneksen matkustamomiehistön jäsenistä, vähentää kustannuksia, kun budjettilentoyhtiö kamppailee sen toisessa konkurssissa alle vuodessa.
“Kun pyrimme palauttamaan hengen kannattavuuteen, meillä on vaikea päätöksiä verkostostamme, laivastostamme ja viime kädessä työvoimastamme”, Spiritin operatiivinen johtaja John Bendoraitis kirjoitti maanantaina lähetetyssä muistiossa, jonka CNBC tarkisti lentoemäntille.
CNBC ilmoitti viime viikolla, että toimitusjohtaja Dave Davis oli varoittanut henkilöstöä työpaikkojen leikkauksista, kun Spirit pyrkii vähentämään laivastonsa pyrkiessään vakauttamaan liiketoimintaansa.
Bendoraitis sanoi, että noin 800 hengen lentoemäntä on jo ollut poissa vapaaehtoisista poissaololevistä, mikä on auttanut lentoyhtiötä välttämään tahatonta turvaa.
“On kuitenkin raja, kuinka moni ihminen voi vapaaehtoistyötä tämän tyyppisissä lomissa, ja olemme saavuttaneet kyseisen merkin”, hän sanoi.
Lentoyhtiö tarjoaa ensin vapaaehtoisia furloumeja, joten matkustamomiehistön jäsenten lopullinen lukumäärä ei ollut heti selvää. Lennonhoitajat voivat hakea vapaaehtoisia kuuden tai 12 kuukauden lehtiä ja heillä on lääketieteelliset edut, heidän liitto, lentoemäntä-CWA: n liitto, sanoi Monadayn jäsenille tarkoitetussa huomautuksessa, jonka myös CNBC tarkisti.
AFA kertoi työskentelevänsä muiden lentoyhtiöiden ammattiliittojen luvujen kanssa auttaakseen vaikuttavia lentoemäntä saattamaan “etusijalle haastattelut” muiden lentoliikenteen harjoittajien kanssa. Tahattomat furlougit tulevat voimaan 1. joulukuuta, AFA sanoi.
Spirit ei kommentoinut välittömästi murtumia.
Spirit on myös rypistynyt satoja lentäjiä, ja johtajat kertoivat lentoyhtiön lentäjien liitolle, että se etsii 100 miljoonan dollarin kustannusleikkauksia sen aviattoreistaan.
Bendoraitis kertoi unionille, Air Line Pilots Association, viime viikolla, että johto on “käytettävissä jatkamaan neuvottelua joka päivä sen jälkeen päästäkseen yksimieliseen sopimukseen” 1. lokakuuta mennessä. Konkurssiprosessin mukaan lentoyhtiö voi kuitenkin löytää helpotusta lentäjien työsopimuksen ulkopuolella.