
NEOM:n The Line -projektin digitaalinen renderöinti Saudi-Arabiassa
Linja, NEOM
Kun Saudi-Arabia ilmoitti ensimmäisen kerran suunnitelmistaan keksiä uudelleen öljypohjainen taloutensa, suuret infrastruktuurihankkeet, kuten futuristinen NEOM-alue ja The Line -älykaupunki, korostettiin muutoksessa keskeisesti.
Lähes vuosikymmen sen “Vision 2030” -muutosstrategian käynnistämisen jälkeen Riadin painopisteet ovat muuttuneet ajan myötä.
Nyt teknologia ja tekoäly ovat valtakunnan keskeisiä prioriteetteja.
“Priorisoimme hieman uudelleen aloille, jotka tarvitsevat sitä eniten, ja nykyään se on teknologiaa, tekoälyä”, sanoi Saudi-Arabian valtiovarainministeri Faisal Alibrahim CNBC:lle keskiviikkona.
“Haluamme siirtyä taloudelliseen rakenteeseen, joka on tuottavuuslähtöinen ja tuottavuuden ytimessä on teknologia, innovaatiot ja luova tekoäly”, hän kertoi CNBC:n Dan Murphylle Future Investment Initiativen (FII) sivussa Riadissa.

Riadin Vision 2030 -strategia monipuolistaa talouttaan pois öljystä on saanut sen investoimaanst voimakkaasti matkailussa, kulttuuri- ja urheilutapahtumissa, teknologiassa ja infrastruktuurissa.
“Ensisijainen tavoitteemme on öljyn ulkopuolinen kasvu, ja ei-öljyn kasvu on jatkuvasti lisääntynyt, tämä on tärkein talouskasvumme veturi”, Alibrahim sanoi ja huomautti, että öljyn ulkopuolinen toiminta edustaa nyt 56 prosenttia Saudi-Arabian kokonaisreaalista BKT:sta.
“Kaikki muutospyrkimyksemme ovat öljyn ulkopuolisen kasvun saavuttaminen, jotta voimme monipuolistaa talouttamme siten, ettei se joutuisi luottamaan yksittäisen hyödykkeen hintaan ja valtion budjetin kokoon, mutta myös luottamaan yksityisen sektorin dynaamisuuteen ja olemaan valmiita tulevaisuuteen.”
Alibrahim sanoi, että matkailun kaltaiset sektorit ovat menestyneet paljon odotettua paremmin, sillä vuoden 2030 tavoitteet saavutettiin vuosia etuajassa, mikä sai kuningaskunnan nostamaan tavoitteensa 150 miljoonaan vierailijaan vuosikymmenen loppuun mennessä, hän sanoi.
Entä NEOM?
Vision 2030 -ohjelman avainpilari on NEOM:n luominen, kaupunkikehitysprojekti, jonka keskellä on futuristinen, autoton ja hiilidioksiditon kaupunki nimeltä The Line.
Koko NEOM-projektin arvioidaan maksavan 1,5 biljoonaa dollaria, ja The Line -hankkeen arvioidaan maksavan noin 500 miljardia dollaria, mutta Saudi-Arabia on viime vuosina pyrkinyt vähentämään kustannuksia, koska sen budjettivaje on kasvanut öljyn hinnan laskun vuoksi.
Alibrahim sanoi, että “ketteryydestä” ja kyvystä muuttaa prioriteetteja ja muuttaa suunnitelmia oli tullut tärkeitä osia Vision 2030:ssa, ja huomautti, että “minuutti, jolloin suunnitelmat eivät toimi optimaalisten tulosten saavuttamiseksi, on hetki, jolloin sinun on suunniteltava uudelleen ja säädettävä.”
Tämä prioriteettien muutos on johtanut siihen, että teknologian, innovaatioiden ja tekoälyn osa-alueista on tullut entistä tärkeämpiä painopistealueita.
Oliver Wymanin hallituksen ja julkisten instituutioiden kumppani Abdulelah Albarrak myönsi, että Saudi-Arabian taloussuunnitelmien on vastattava teknologiseen muutoksiin.

“Suunnitelmien on pysyttävä ketterinä ja reagoivina muuttuviin teknologioihin, nouseviin teknologioihin, jotka todella sanelevat muutosta. On sanomattakin selvää, että näillä giga- ja megaprojekteilla on merkittävä taloudellinen ja sosioekonominen vaikutus kansakunnan kasvuun, uusien alojen ajamiseen ja viljelemiseen, mutta myös tekoälyn nousuun ja muihin nouseviin trendeihin”, hän sanoi.
Ihmiset tulevat tänne “ansaitsemaan rahaa”
Alibrahim kertoi CNBC:lle, että Saudi-Arabian nähtiin nyt mahdollisuuksien maana sijoittajille ja investoinneille.
“Ihmiset täällä lakkaavat tulemasta Saudi-Arabian ottamaan rahaa, he tulevat tänne tienaamaan rahaa”, hän sanoi.
“Saudi lakkasi olemasta pääoman lähde [being] myös pääkaupunki, jolla on todellisia taloudellisia mahdollisuuksia”, hän lisäsi. “Olemme vain vapauttamassa potentiaalia.”
The Line -projektin rakentaminen Saudi-Arabian NEOM:ssa lokakuussa 2024
Giles Pendleton, The Line at NEOM
Syyskuussa Saudi-Arabian valtiovarainministeriö arvioi ennakkobudjettilausunnossaan, että vuoden 2026 budjettialijäämä on 3,3 % BKT:stä ja se oli tyytyväinen tähän tasoon.
“Hallitus jatkaa suhdannekierron vastaista ekspansiivista menopolitiikkaa [which are] Se on suunnattu kansallisiin prioriteetteihin, joilla on sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia, ja tavalla, joka edistää Saudi-Arabian vision 2030 tavoitteiden saavuttamista ja taloudellisen perustan monipuolistamista, ministeriö sanoi lausunnossaan.
Se myös ennusti talouden kasvavan 4,4 % vuonna 2025, mitä sen mukaan tuki öljyn ulkopuolisen toiminnan kasvun ja 4,6 % vuonna 2026. Keskiviikkona Alibrahim paransi ennustetta vuodelle 2025, mikä osoittaa, että kuningaskunnan BKT:n reaalikasvu vuonna 2025 on 5,1 %.
Saudi-Arabian valtiovarainministeri Mohammed Aljadaan on vähätellyt huolia Saudi-Arabian kasvavasta velkakasasta (vaikkakin suhteellisen alhaisesta, 32 prosentista BKT:sta) ja alijäämästä.
“Julkisen velan suhde bruttokansantuotteeseen on edelleen suhteellisen alhaisella tasolla verrattuna moniin muihin talouksiin ja että se on turvallisissa rajoissa talouden kokoon ja rahoitusreservien tukemana”, ministeri sanoi.
– CNBC:n Dan Murphy osallistui tämän tarinan raportoimiseen.
