Tuotanto VW -laitoksessa Emdenissä.
Heidän Schuldt | Kuvaliitto | Getty -kuvat
Saksan kamppaileva talous on ollut tärkeä puhumiskohta liittokansleri Olaf Scholzin hallituksen kriitikkojen keskuudessa viimeisimmän vaalikampanjan aikana – mutta analyytikot varoittavat, että uusi johto ei välttämättä käännä näitä vuorovesiä.
Kun äänestäjät valmistautuvat menemään ääniin, se on nyt aivan erilainen kuin Saksassa on pian uusi liittokansleri. Christian Demokraattisen unionin Friedrich Merz on kiinteä suosikki.
Merz ei ole ampunut Scholzin talouspolitiikan räjäyttämistä ja niiden yhdistämisestä kiiltävään valtioon Euroopan suurimmassa taloudessa. Hän väittää, että hänen johtajuutensa alainen hallitus antaisi taloudelle kasvavan tarvitsemansa tarvitsemansa.
CNBC: n kanssa puhuvat asiantuntijat olivat vähemmän turvallisia.
“On suuri riski, että Saksalla on kunnostettu taloudellinen malli vaalien jälkeen, mutta ei aivan uusi malli, joka tekee kilpailusta kateellisen”, ING: n makropäällikkö Carsten Brzeski kertoi CNBC: lle.
CDU/CSU: n talousohjelma
CDU, joka liittovaltion tasolla sitoutuu alueelliseen sisarpuolueeseen, Kristitty sosiaalinen liitto, johtaa “tyypillistä taloudellista konservatiivista ohjelmaa”, sanoi Brzeski.
Se sisältää tulo- ja yritysverovähennykset, vähemmän tukia ja vähemmän byrokratiaa, sosiaalisia etuja, vapauttamista, innovaatioiden tukea, aloittavia yrityksiä ja keinotekoista älykkyyttä ja lisää investointeja muun muassa CDU/CSU-kampanjoiden mukaan.
“Asemien heikot osat ovat, että CDU/CSU ei ole kovin tarkka siitä, kuinka se haluaa lisätä investointeja infrastruktuuriin, digitalisointiin ja koulutukseen. Tarkoitus on olemassa, mutta yksityiskohdat eivät ole”, sanoi Brzeski huomauttaen, että ammattiliitto näyttää pyrkii elvyttämään Saksan talousmallia tarkistamatta sitä kokonaan.
“Se on edelleen uudistusohjelma, joka teeskentelee, että muutos voi tapahtua ilman kipua”, hän sanoi.
DIW Berliinin tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö Geraldine Dany-kynnysti totesi, että CDU: n on myös saavutettava noin 2 prosentin bruttokansan kasvun jälleen noin 2 prosentilla taloudellisen ja taloudellisen ohjelmansa nimeltä “Agenda 2030”.
Mutta tällaisen taloudellisen laajentumisen saavuttaminen Saksassa “näyttää epärealistiselta”, ei vain väliaikaisesti, vaan myös pitkällä aikavälillä, hän kertoi CNBC: lle.
Saksan BKT vähensi sekä 2023 että 2024. Viimeisimmät neljännesvuosittaiset kasvun lukemat ovat myös kasvaneet teknisen taantuman rajalla, joka on toistaiseksi vältetty tiukasti. Saksan talous laski viimeisimmän lukemisen mukaan 0,2% viimeisen vuosineljänneksen aikana verrattuna edellisen kolmen kuukauden reittiin.
Euroopan suurimmalla taloudella on paineita tärkeillä teollisuudenaloilla, kuten autoalalla, infrastruktuurin, kuten maan rautatieverkon ja talonrakennuskriisin, kysymykset.
Dany-Kmnedlik myös merkitsi ns. Velkajarrun, pitkäaikaisen verojoen, joka juurtuu Saksan perustuslakiin, joka rajoittaa rakennebudjettivajeen kokoa ja kuinka paljon velkaa hallitus voi ottaa.
Se, onko lauseke hylätä, on ollut suuri osa rahoituskeskusteluista ennen vaaleja. Vaikka CDU ei mieluiten halua muuttaa velkajarrua, Merz on sanonut, että hän voi olla avoin kaikille uudistuksille.
“Kasvunäkymien lisääminen merkittävästi kasvattamatta velkaa, vaikuttaa myös melko epätodennäköiseltä”, Dany-Dany-Tjedlik sanoi, että jos julkiset sijoitukset nousevat velkajarrun rajoissa, merkittävät veronkorotukset olisivat väistämättömiä.
“Kun otetaan huomioon, että 2 prosentin kasvutavoite saavutetaan 4 vuoden lainsäädäntökaudella, esityslista lukee 2030 yhdessä konservatiivisen asenteen kanssa minulle enemmän toivelistalle kuin suoraviivainen talouskasvuohjelma” Hän sanoi.

Capital Economicsin vanhempi Euroopan taloustieteilijä Franzian Palmas näkee CDU-CSU-liiton suunnitelmien joitain etuja ja sanoo, että ne todennäköisesti “positiiviset” talouden kannalta, mutta varoittaa, että tuloksena oleva nousu olisi pieni.
“Veronalennukset tukevat kuluttajakuluja ja yksityisiä sijoituksia, mutta heikko tunne tarkoittaa, että kuluttajat voivat säästää merkittävän osan lisätuloistaan verojen jälkeen ja yritykset voivat olla vastahakoisia sijoittamaan”, hän kertoi CNBC: lle.
Palmas huomautti edelleen, että kaikki eivät pääse pois voittajasta uudesta politiikasta. Tuloverovähennykset hyötyisivät keskipitkästä ja korkeammasta tulosta kotitalouksista enemmän kuin ne, joilla on alhaisempi tulo, johon myös sosiaalisten etujen mahdolliset vähentäminen vaikuttaisi.
Koalitio puhuu eteenpäin
Sunnuntaina pidetyn vaalien jälkeen CDU/CSU jätetään melkein varmasti etsimään koalitiokumppania muodostamaan enemmistöhallitus sosiaalidemokraattisen puolueen tai vihreän puolueen kanssa, joka näyttää todennäköisimmistä ehdokkaista.
Osapuolten on välitettävä koalitiosopimus, joka kuvaa heidän yhteisiä tavoitteitaan, myös taloudessa – mikä voi osoittautua vaikeaksi sitoutumiseksi, sanoi pääoman taloustieteen Palmas.
“CDU: lla ja SPD: llä ja vihreillä on huomattavasti erilaiset taloudelliset poliittiset asemat”, hän sanoi ja viittaa poikkeamiin veroja ja sääntelyä. Vaikka CDU/CSU haluaa vähentää molempia artikkeleita, SPD ja vihreät yrittävät korottaa veroja ja vastustaa vapauttamista ainakin joillakin alueilla, Palmas selitti.
Ryhmä kuitenkin todennäköisesti pitää valtaa kaikissa neuvotteluissa, koska se todennäköisesti on valinta yhteistyössä SPD: n tai vihreiden kanssa.
“Näin ollen epäilemme, että koalitiosopimus sisältää suurimman osan CDU: n tärkeimmistä rahoitusehdotuksista”, hän sanoi.
