Saksalainen hinaaja, jonka uskotaan olevan osa Venäjän pyrkimyksiä kiertää pakotteita, oli jo tammikuussa hinattu turvallisempiin vesiin sen jälkeen, kun se löydettiin adriftin Raskaan meren rannalla Baltian rannikolla.
Saksan tulliviranomaiset ovat takavarikoineet Panama-levyn säiliöaluksen ‘Eventin’, joka on ankkuroitu Saksan Itämeren rannikolle tammikuusta lähtien.
Laivan uskotaan olevan osa Venäjän ns. “Varjalaivasto”, joka on epävarma omistajuus- ja turvallisuuskäytäntöjä, joita länsimaisten hallitusten mukaan Moskova on turvautunut käyttämään pakotteita ja pitämään öljytuloja virtaa.
Turvallisuuslähteet kertoivat saksalaisen uutislehden Der Spiegelin, että yleinen tullilaitos antoi takavarikoinnin määräyksen ja että sekä säiliöalusta että noin 100 000 tonnia raakaöljyä, jonka arvo on yli 40 miljoonaa euroa, tulee nyt Saksan omaisuutta.
Raportin mukaan Saksan hallitus päätti takavarikoida aluksen sen sijaan, että se päästi sen jälkeen, kun se oli lueteltu osana Venäjän varjalaivastoa helmikuussa.
Se lisäsi, että hallituksen ja ulkoministeriön mielestä tämän lähestymistavan tarkoituksena on lähettää Venäjälle signaali siitä, että Saksa ei ole Venäjän öljyliikenteen kautta Itämeren läpi.
Kansainvälisten öljyn pakotteiden kiertäminen
Varjalaivasto koostuu käytetyistä ikääntyvistä säiliöaluksista, joita ei usein läpinäkymättömät yksiköt, jotka ovat osoitettuja muissa maissa, kuten Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa tai Marshallinsaarissa, ja se on merkitty esimerkiksi Gabonin tai Cooksaarten kaltaisiin paikkoihin.
Uudet omistajat käyttävät uusia vakuutuksenantajia Venäjällä tai muilla ei-länsimaisilla sijainneilla.
Jotkut aluksista ovat Venäjän osavaltion Sovcomflot -varustamoyrityksen omistuksessa. Heidän tehtävänsä on auttaa Venäjän öljyn viejiä kiertämään Ukrainan liittolaisten asettamat 60 dollaria tynnyriltä.
Korkin tavoitteena on rajoittaa Venäjän voittoja pitäen öljyn virtaavan globaaleille markkinoille ja välttämään energia -rypistymistä, joka nostaisi bensiinin hintoja ja inflaatiota.
Arviot vaihtelevat, mutta S&P Global ja Kiov School of Economics Institute ovat asettaneet yli 400 alukseen, jotka voivat kuljettaa öljyä tai raakaöljystä valmistettuja tuotteita, kuten dieselpolttoainetta ja bensiiniä.
CAP: n väistäminen on nostanut Venäjän Öljyn hintaa globaaleilla markkinoilla, pakotteiden asiantuntijat sanovat.
Vientituotot olivat keskimäärin 16,4 miljardia dollaria kuukaudessa 2024 ensimmäisellä 11 kuukaudella, mikä on 5% korkeampi kuin samana ajanjaksona vuonna 2023, kun Venäjän öljy oli keskimäärin 64 dollaria tynnyriltä, Kiovan kauppakorkeakoulun mukaan. Korkin kiertäminen ansaitsi Venäjälle ylimääräisen 9,4 miljardin dollarin.
Tämä tarkoittaa, että se vaikuttaa myös siihen, kuinka Venäjä syyttää sotaa Ukrainassa, koska Kreml voi käyttää tätä voittoa maksaakseen aseiden ja muiden armeijan tuotteiden tuotannon.
Öljytulot edistävät taloudellista vakautta auttamalla pitämään budjettivajeessa hallinnassa ja tukemaan Venäjän ruplan arvoa muiden valuuttojen suhteen. Öljy pitää Venäjän kauppataseen ylijäämässä, mikä tarkoittaa, että se myy enemmän kuin se ostaa muusta maailmasta, ja sillä on rahaa maksaa tuonnista.
Seurauksena on, että “Venäjällä ei ole merkittäviä rajoituksia sen budjetti- tai sotamenoihin”, Kiov -koulun asiantuntijat sanoivat viimeisimmässä Venäjän talouden arvioinnissa.
Kreml on toistaiseksi kieltäytynyt kommentoimasta varjokantasta.