Leopard 2 -säiliön vaihdevaihto tuotantosalissa Renk AG -laitoksessa Augsburgissa, Saksassa, maanantaina 8. toukokuuta 2023.
Bloomberg | Bloomberg | Getty -kuvat
Säiliöiden valmistaja Renk Tarkkailee lahjakkuutta autoalalta, kun se kilpailee kasvavien geopoliittisten jännitteiden ja sotilasmenojen nousun seurauksena.
Aiemmin tänä vuonna Saksa läpäisi historiallisen finanssipaketin, joka mahdollisti Euroopan suurimman talouden puolustusmenoominaisuuksien jyrkän lisääntymisen. 27-jäseninen osavaltion ryhmä pienentää puolustuspyrkimyksiään Ukrainan sodan ja yhä kireämmän transatlanttisen turvallisuuskumppanuuden keskellä.
RenkGlobaali johtaja säiliöiden vaihdelaatikoiden luomisessa on puolustusyritysten joukossa, joka on nähnyt osakekannan lisääntyneiden sotilasmenojen takana. Sen osakekurssi nousi toistaiseksi yli 300% tänä vuonna, ja tilauskirja nousi 164%: iin 549 miljoonaan euroon (622,3 miljoonaa dollaria) ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
Puolustusyritykset, kuten Renk, Hensoldt– Reunet tekevät yhä enemmän yhteistyötä autoteollisuuden kanssa. Se on ala, joka on historiallisesti ollut yksi Saksan tärkeimmistä taloudellisista pylväistä, mutta on joutunut suuriin vaikeuksiin maan hitaan talouden vuoksi, lisääntyneen kilpailun Kiinan ja Yhdysvaltojen tariffien kilpailua.
Renkille tämä teollisuuden välinen yhteistyö on pääosin koostettu autoteollisuuden työntekijöiden palkkaamisesta, jolloin toimitusjohtaja Alexander Sagel ja operatiivinen johtaja Emmerich Schillerin aikaisempi kokemus tällä alalla.
Sagel on aiemmin toiminut Rheinmetallissa ja Daimlerissa, joka on sittemmin nimetty Mercedes-Benz Group AG: lle, kun taas Schiller on työskennellyt Mercedes-AMG GmbH: n erilaisissa hallintorooleissa.

Renkin Augsburgissa, Saksan pääkonttorin yksinoikeudella haastattelussa, toimitusjohtaja Sagel kertoi CNBC: n Annette Weisbachille, että Tank-osat-toimittaja on nähnyt valikoiman hakijoita autoteollisuudesta ja on “tietysti” hyötyä tällaisten asiantuntijoiden sisällyttämisestä.
Schiller vahvisti suuntauksen ja lisäsi: “Etsimme todella insinöörejä, joilla on kyseinen koulutus, jotka voivat sopeutua teollisuuteen ja tuoda mukanaan menetelmiä, joita meillä on autoteollisuudessa, kuten jatkuvaa parantamista, kuten linja -autoperiaatteita tehokkuuden lisäämiseksi – laadun lisäämiseksi, tämä on mitä todella etsimme.”
Mahdollisuus “tappaa kaksi lintua yhdellä kivellä”
Saksan suurimman ammattiliiton sivukonttori IG Metall Lower Sachsy kertoi CNBC: lle, että se on nähnyt puolustusyrityksiä, jotka kohdistuvat ammattitaitoisiin työntekijöihin ja yhteistyömahdollisuuksiin saksalaisten autonvalmistajien ja valmistajien kanssa.
“Nämä kehitykset tapahtuvat kahden rinnakkaisdynamiikan taustalla: autoteollisuus on syvällinen muutosprosessi – avainsanat [are]: sähköistäminen, digitalisointi, uudet liikkuvuuskonseptit-Vaikka puolustuspuolueeseen liittyvä sektori laajenee samalla poliittisten päätösten ja lisääntyneiden puolustusbudjettien vuoksi “, IG Metall Lower Saksonen tiedottaja sanoi, CNBC: n kääntämät sähköpostit kommentit.
Vaikka kahden toimialojen ja työpaikkojen luomisen välillä on teknisiä yhteyksiä, IG Metall varoittaa “yksipuolisesta teollisuuspolitiikasta keskittymistä kohti varaa”, joka voi tarjota työllisyyttä lyhyellä aikavälillä, mutta perustuu epävakaaseen turvallisuusympäristöön. “Tavoitteenamme on oltava kestävä rauha, ei jatkuvaa takaamista”, tiedottaja sanoi.

Adrian Coxin johtamat Deutsche -pankkisarjassa Adrian Coxin analyytikot selittivät, että ylikapasiteetti on ongelma Euroopan autoteollisuudessa, etenkin Saksassa, jossa heidän arvionsa on nyt vaarassa olevan 100 000 työpaikkaa. Automaattiset tehtaat makaavat tyhjäkäynnillä, kun puolustusala on edelleen “ala -asteikko”, analyytikot sanoivat ja lisäsivät, että kokeneet autotyöntekijät voivat hyödyttää puolustusteollisuutta “siirtyessä sarjan tuotantoon ja suurempaan kannattavuuteen”.
On “historiallinen tilaisuus tappaa kaksi lintua yhdellä kivellä kääntämällä joitain [Germany’s] Armeijan tuotannon automaatti “, analyytikot kommentoivat.
“Saksan autoteollisuus puhuu nyt yhä enemmän vierekkäisten sektoreiden kanssa”, Saksan autoteollisuuden yhdistyksen (VDA) tiedottaja kertoi CNBC: lle.
“Päinvastoin kuin teollisuus, Saksa ei ole enää kansainvälisesti kilpailukykyinen yrityspaikkana”, he sanoivat ja lisäsivät, että he “ovat tervetulleita mihin tahansa, mikä päivittää Saksaa tuotantopaikkana kasvun, vaurauden ja työpaikkojen ylläpitämiseksi ja luomiseksi Saksassa”.
Kysyttyään autojen puolustajien muutoksista, Saksan talousasiantuntijoiden neuvoston puheenjohtaja Monika Schnitzer kertoi tiistaina CNBC: n Squawk Box Europelle, että se on mahdollisuus “meidän pitäisi tarttua”.
Kun otetaan huomioon takuu, että autoteollisuuden lomautukset tapahtuvat, näitä työntekijöitä “tarvitaan muualla”, ja siksi se on avain “helpottaa tätä siirtymistä tuommalla ihmiset tosiasiallisesti yrityksestä toiseen yritykseen, missä niitä tarvitaan” ja edistämällä myös uudelleenmuodostumista.