VW Golf GTI seisoo parkkipaikalla merkkitornin näköetäisyydellä VW:n tehtaan alueella Wolfsburgissa Saksassa.
Julian Stratenschulte| Picture Alliance | Getty Images
Saksan autoteollisuus, joka on pitkään tunnustettu luotettavien ja innovatiivisten polttomoottoriautojen (ICE) tuotannosta, kamppailee säilyttääkseen merkityksensä sähköistyksen aikakaudella.
Suuret kotimaiset valmistajat, kuten VolkswagenMercedes-Benz Group ja BMW ovat antaneet tulosvaroituksia viime viikkoina vedoten talouden heikkouteen ja hitaan kysyntään Kiinassa, maailman suurimmalla automarkkinoilla.
Vastatuulet, jotka eivät ole ainutlaatuisia Euroopan suurimmalle taloudelle, nousevat Volkswagenin historiallisten työpaikkojen leikkausten ja mahdollisten Saksan tehtaiden sulkemisten, Saksan sähköautojen tukiohjelman äkillisen päättymisen viime vuoden lopulla ja Berliinin äskettäisen epäonnistumisen lisäksi estää muita Euroopan unionin jäseniä. jäsenmaita äänestämästä kiinalaisille sähköajoneuvoille EU:n tariffien puolesta.
Jälkimmäinen näytti vihjaavan Saksan vaikutusvallan heikkenemisestä aluepolitiikkaan – tämä oli luultavasti mahdoton ajatus vielä muutama vuosi sitten.
Tämä ongelmamyrsky on herättänyt huolta siitä, että korkealaatuinen “made in Germany” -nimike saattaa menettää kiiltonsa siirtyessä pois ICE-ajoneuvoista.
“Uskon, että saksalainen laatumerkki on yleensä edelleen voimassa, mutta se ei riitä, koska automaailma muuttuu nopeasti”, Rico Luman, hollantilaisen ING-pankin kuljetus- ja logistiikkaekonomisti, kertoi CNBC:lle sähköpostitse.
Robert Habeck, liittovaltion talous- ja ilmastonsuojeluministeri, kiertueella VW:n Emdenin tehtaan sähkökokoonpanolinjalla.
Picture Alliance | Picture Alliance | Getty Images
“Se on aina yhdistelmä tuotetta, laatua ja hintaa. Ja laatu liittyy myös menneisyyteen, kun olemme nyt täysimittaisessa mallivalikoimassa. Joten asiakkaat etsivät joka tapauksessa uusia konsepteja”, Luman sanoi.
“Kysymys kuuluu, onnistuvatko saksalaiset autonvalmistajat mukauttamaan tuotevalikoimaansa, muuttamaan organisaatiotaan ja lisäämään tuottavuuttaan riittävän nopeasti säilyttääkseen asemansa ja merkityksensä, joka heillä oli vuosikymmeniä.”
Luman sanoi, että alan siirtyminen sähköistykseen tarkoittaa, että saksalaisten autonvalmistajien on entistä tärkeämpää skaalata teknologiarikkaita tarvikkeita sähköautoihin, erityisesti akkuihin – ja huomautti, että tätä ei ole vielä kehitetty Berliinissä.
Saksan koalitiohallituksen tiedottaja ei heti vastannut CNBC:n kommenttipyyntöön.
Saksan hallitus on liittokansleri Olaf Scholzin johtamana sanonut, että se harkitsee tapoja tukea Volkswagenia kustannusleikkausten aikana turvautumatta kotimaisiin tehtaiden sulkemiseen. Talousministeri Robert Habeck kuvaili Volkswagenia “keskeisen tärkeäksi” maalle, Reuters raportoi 19. syyskuuta.
Merkkiuskollisuus
Kaikki eivät ole yhtä huolissaan Saksan autoteollisuuden näkymistä.
Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) pääjohtaja Sigrid de Vries sanoi, että hänen on “todella vaikea uskoa”, että Saksan autoalalla on vaikeuksia sopeutua sähköistykseen.
ACEA edustaa 15 suurta eurooppalaista autonvalmistajaa, mukaan lukien Volkswagen, Mercedes-Benz Group ja BMW.

“Tietenkin, kuten sanon, olen enemmän “made in Europe” kuin “made in France” tai “made in Germany”, mutta luulen, että autovalmistuksessa on niin valtava perinne, joka on sinänsä osaamista. ” de Vries kertoi CNBC:lle Pariisin autonäyttelyssä.
“Se on monimutkaista [and] se on erittäin kehittynyt tuote, jota on poistettava tuotantolinjoilta suuria määriä, joten sinun on saatava monet asiat kuntoon. Eikä meidän mielestäni pidä aliarvioida sitä kykyä myös innovoida ja hallita uusia teknologioita.”
ACEA:n de Vries sanoi, että vaikka jotkut saattavat väittää, että saksalaisilla autonvalmistajilla on jonkin verran tehtävää päästäkseen vauhtiin, “Luulen, että jos pysytään tässä terminologiassa, ne ovat saavuttamassa nopeasti.”
“Heillä on [really] hyvää ja mielestäni mielenkiintoista teknologiaa ja tuotteita tarjottavana, äläkä aliarvioi brändiuskollisuuden nimeä ja mainetta”, hän lisäsi.
Kuva BMW-osastosta Automotive Summit -tapahtumassa Porte de Versailles -messukeskuksessa, Pariisissa, Ranskassa, 15. lokakuuta 2024.
Stephane Mouchmouche | Afp | Getty Images
Jotkut toivovat, että tämän viikon Pariisin autonäyttely voisi olla käännekohta Euroopan autoteollisuudelle.
Useat autonvalmistajat ovat käyttäneet tilaisuutta hyväkseen ja tuoneet markkinoille edullisia sähköautoja yrittääkseen vauhdittaa kysyntää ja vallata takaisin osan kiinalaisten merkkien nykyisistä markkinaosuuksista.
BMW esitteli messuilla kaksi edullista sähkökäyttöistä Mini-mallia, mukaan lukien John Cooper Works Electric ja John Cooper Works Aceman.
Sähköistyksen hidastaminen ei ole vastaus
Liikenne ja ympäristö -kampanjaryhmän ajoneuvojen ja sähköisen liikkuvuuden toimitusketjujen vanhempi johtaja Julia Poliscanova sanoi, että Saksan autoalan kunnon arvioinnissa on otettava huomioon kaksi erillistä asiaa.
“Yksi on parempi valmistaa Saksassa ja toinen on parempi saksalaisille valmistajille, jotka ovat globaaleja ja tienaavat rahaa kaikkialla – eivätkä ne aina ole sama asia”, Poliscanova kertoi CNBC:lle Pariisin autonäyttelyssä.

“Uskon, että Saksan teollisuudella ja joillakin autonvalmistajilla, kuten Volkswagenilla, on todella vakavia ongelmia maailmanlaajuisesti. En vain usko, että tämä kaikki johtuu eurooppalaisista säännöksistä ja sähköistymisestä. Se on paljon suurempi.”
Poliscanova sanoi, että eräitä Euroopan autojättiläisten kohtaamia haasteita ovat lisääntynyt kilpailu Kiinasta, kiinalaisten kuluttajien “isänmaallinen” suuntaus ostaa kotimaisia ajoneuvoja Euroopassa valmistettujen ajoneuvojen sijaan, sekä autojen kokonaismyynti, joka ei palaa Covid-19:ää edeltävään aikakauteen. tasot.
“Joten, massamarkkinoiden saksalainen valmistaja todella kärsii, mutta sähköistyksen tai teknologian hidastuminen, jota kaikki haluavat ostaa, ei ole vastaus”, hän lisäsi.