Yleinen näkymä tuotantolinjasta Mercedes-Benz-kokoonpanolaitoksessa Rastattissa, Saksassa 4. kesäkuuta 2025.
Florian Wiegand | Getty Images News | Getty -kuvat
Täydellinen teollisuus ja taloudellinen haaste painostavat Saksan autoteollisuutta, joka oli lomauttanut kymmeniä tuhansia työpaikkoja vuoden lopussa.
EY: n uuden analyysin mukaan Saksan autoteollisuus on yksi Euroopan maiden suurimmista aloista, ja se on saanut lähes 7% työpaikoista tai noin 51 500 tehtäviä, Saksan tilastoviraston destatsiksen tietojen mukaan.
Tutkimuksessa todettiin, että koko Saksan teollisuuden kokonaistyöttömyys oli tämän vuoden 12 kuukauden aikana noin 114 000. Nämä luvut viittaavat siihen, että melkein puolet leikkauksista on autoteollisuus.
“Mikään muu teollisuussektori ei ole taannut työllisyyden merkittävää laskua”, raportti sanoi. Tutkimus merkitsee, että autoteollisuus on lomauttanut 112 000 työpaikkaa verrattuna 2019 ennen vuoden 2019 pandemiaa.
Saksan EY -varmennusosaston toimitusjohtaja Jan Brorhilker kertoi lehdistötiedotteessa, että työn vähentäminen on vastaus Saksan autoteollisuuden vaikeaan tilanteeseen.
“Voitot, liiallinen ja sairaita ulkomaalaisia markkinoilla on huomattavasti vähentynyt huomattavasti väistämättömiä työllistymismahdollisuuksia”, CNBC käänsi.
EY: n raportissa todettiin myös, että alan liikevaihto palautti 1,6% vuoden 2025 toisella vuosineljänneksellä verrattuna edellisen vuoden samaan ajanjaksoon. Saksalainen auto jättiläinen Volkswagen ilmoitti voitosta voimakkaasti laskun toisella vuosineljänneksellä ja laski koko vuoden ohjeita.
Autoteollisuuden lasku on huomattavasti pienempi kuin Saksan yleinen teollisuus 2,1%: n tappio.
Asennustaistelu
Saksan autoteollisuus on jo pitkään kamppaillut monien haasteiden, kuten Kiinan kustannusten ja innovaatioiden kilpailun, ja joidenkin autovalmistajien ja -analyytikoiden seuraamisen vaikeuteen saada maata liittovaltion hallituksen byrokratiaan ja sääntelyyn.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kauppapolitiikka on tehostanut huomiota. Saksa, etenkin autoteollisuus, keskittyy suuresti vientiin ja pitää Yhdysvaltoja yhtenä sen suurimmista markkinoista, ja historiallisesti ”Made in Saksa” -merkkiä on pidetty laadun merkkinä.

Viimeisimmät Destaatin tiedot osoittavat, että auto- ja autojen vienti Yhdysvaltoihin laski 8,6% vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Autonvalmistajat ovat myös toistuvasti varoittaneet tariffien ja ympäröivien epävarmuustekijöiden mahdollisia vaikutuksia.
Teollisuus voi nauttia helpotuksesta sen jälkeen, kun Yhdysvaltain EU: n kauppasopimuksesta ilmestyi aiemmin tässä kuussa. Auto maksaa 15% tehtävistään, mutta vasta sen jälkeen kun EU tekee lainsäädännöllisiä muutoksia teollisuuden verotuksen vähentämiseksi.
Saksan yleinen taloudellinen tilanne on myös autoteollisuuden vastatuuli, ja maan vuotuinen BKT laski vuosina 2023 ja 2024. Vuosi näyttää myös aloittavan hitaasti: ensimmäisen vuosineljänneksen viimeisimmät luvut osoittavat 0,3%: n laskun toisella vuosineljänneksellä, kun Euroopan suurin talous nousi 0,3%.
ELE: n Brorhilker kertoi toivovansa toivovansa Saksan autoviennin Yhdysvaltoihin ja Kiina pysyy paineessa, entiseen vaikuttavat tariffit ja jälkimmäinen, mikä on myös kotimainen kysymys.
Nykyään käynnissä olevan rakenneuudistus- tai kustannusten vähentämisohjelmien avulla “teollisuuden työpaikkojen määrä laskee edelleen”, Broshilk sanoi, Broshilk sanoi.