Kuva: Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Oliver Blume ja Rivianin perustaja ja toimitusjohtaja RJ Scaringe. Molemmat yhtiöt ilmoittivat yhteisyrityssuunnitelmastaan 25. kesäkuuta 2024.
Luvassa: Business Wire
Volkswagen-konserni Lisää suunniteltuja investointeja julkistettuihin yhteisyrityksiin sähköajoneuvojen valmistajien kanssa Rivian autot ennen leikkauksen alkamista keskiviikkona.
Yhtiöt sanoivat tiistaina yhteisessä lehdistötiedotteessa, että kaupan koko on nyt 5,8 miljardia dollaria, mikä on kasvua alkuperäisestä 5 miljardin dollarin sijoituksesta, ja että ensimmäiset Rivianin ohjelmistoa ja sähköarkkitehtuuria käyttävät Volkswagen-mallit tulevat saataville jo 2027.
Rivianin osakkeet nousivat yli 6 % vuorokauden jälkeisessä kaupankäynnissä.
Viranomaiset sanoivat sijoittajapuhelussa tiistaina, että investointien kasvu johtui yritysten varhaisesta pääsystä mahdolliseen tulevaan pääomaan Volkswagenilta sekä muutoksista kaupparakenteeseen, joka sisälsi osakesijoituksen.
Saksalainen autonvalmistaja aikoo käyttää Rivianin teknologiaa useissa hintaluokissa, kansainvälisillä markkinoilla ja merkeissä, Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Oliver Blume sanoi tiedotustilaisuudessa tiistaina.
Blume sanoi, että Rivian-ohjelmiston integroinnin odotetaan alkavan Volkswagen-brändillä, jota seuraa Audi ja VW:n tuleva Scout-brändi. Hän mainitsi myös, että “urheiluautot” voitaisiin sisällyttää mukaan, mutta ei täsmentänyt mitä merkkiä. Volkswagenin tuotemerkkejä ovat myös Bentley, Porsche ja Lamborghini.
“Olemme iloisia nähdessämme teknologiamme integroitumisen ajoneuvoihin Rivianin ulkopuolella, ja olemme innoissamme tulevaisuudesta”, Rivianin toimitusjohtaja RJ Scaringe sanoi lausunnossaan.
Sekä Scarlinger että Blum sanoivat, että kaikki muut suunnitelmat, kuten akkumoduulit, ajoneuvojen yhteinen tuotanto tai muiden laitteistokomponenttien jakaminen, olisivat ilmoitetun yhteisyrityssopimuksen ulkopuolella.
Rivianin ja VW Group Technology, LLC:n yhteisyrityksen odotetaan sulkeutuvan viimeisellä neljänneksellä.
Rivian Auton ja Volkswagen Groupin osakkeita
Volkswagen on tehnyt 1 miljardin dollarin alkusijoituksen vaihtovelkakirjalainojen muodossa, yhtiöt kertoivat. Yhteisyrityksen päätyttyä Volkswagen sijoittaa noin 1,3 miljardia dollaria “vastikkeena immateriaalioikeuksien taustalisenssistä ja 50 prosentin osuudesta yhteisyrityksessä”.
Yhtiöt sanoivat odottavansa jäljellä olevan sijoituksen nousevan 3,5 miljardiin dollariin vuoteen 2027 mennessä “osakkeiden, vaihtovelkakirjojen ja tulevan velan muodossa ja selkeästi määriteltyjen virstanpylväiden perusteella”.
Yhteisyrityssopimuksesta ilmoitettiin alun perin kesäkuussa, kun Rivian yritti saada lisäpääomaa lanseeratakseen uudelleen suunnitellun mallin ja valmistautuakseen tuottamaan uutta “R2”-ajoneuvoa vuoden 2026 alussa.
Scaringer sanoi aiemmin, että Volkswagenin rahoituksen odotetaan lisäävän pienen R2-maastoauton tuotantoa vuodesta 2026 alkaen Normalissa, Illinoisissa, ja rakentavan keskikokoisen sähköautoalustan Georgian tehtaalle, jossa Rivian keskeytti rakentamisen aiemmin tänä vuonna.
Yhteisyritystä johtavat Rivianin ohjelmistojohtaja Wassym Bensaid ja Volkswagen-konsernin tekninen pääinsinööri Carsten Helbing.
Molempien yhtiöiden kehittäjät ja ohjelmistoinsinöörit liittyvät yhteisyritykseen, yhtiöt kertoivat. Aluksi tiimin toimipaikka on Palo Alto, Kalifornia, ja kolme muuta toimipaikkaa Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa on kehitteillä.