Ranskan pääministeri Sebastien Lecornu puhuu Ranskan kansalliskokouksessa, Ranskan alahuoneessa, Pariisissa, Ranskassa, Ranskassa, Ranskassa, Ranskassa, 14. lokakuuta 2025.
Mathilde Kaczkowski | AFP | Getty -kuvat
Ranskan pääministeri Sebastien Lecornun päätös keskeyttää kiistanalainen eläkeuudistus on antanut markkinoille jonkin verran tervetullut helpotus keskiviikkona. Muutos näyttää purkavan toisen hallituksen romahduksen – ainakin toistaiseksi.
Mutta vuoden 2023 uudistuksen aksointi – keskeinen osa presidentti Emmanuel Macronin perintöä, joka olisi nähnyt eläkeikän 62 – 64 – ja vaikeuksissa olevan hallituksen säästö on kustannuksin.
“Eläkeikä ei nouse lisääntymään tästä tammikuusta 2028 asti”, Lecornu kertoi tiistaina kansalliskokouksessa lainvalvojille esittäessään hallituksensa politiikan etenemissuunnitelmaa.
Lecornu ehdotti myönnytystä-samoin kuin lupaa olla pakottamatta budjettia parlamentin välityksellä-saadakseen sosialistisen puolueen tuen torstaina hallituksen vastaisten äänestysten edessä.
Keskusta oikeassa Les Republicains -puolue on myös sanonut, että se ei tue ehdotuksia, jotka on esittänyt vasemmisto- ja äärioikeistolaiset ryhmät.

Kun Lecornun hallitus on nyt todennäköistä, se on elvyttänyt toivoa, että vuoden 2026 kustannusleikkausbudjetti on kulunut vastaamaan Ranskan alijäämä ja velkapaalu.
Sijoittajat reagoivat positiivisesti Ranskan viidennen PM: n mahdollisuuteen alle kahdessa vuodessa välttäen syrjäyttämistä. Ranskan CAC 40 kasvoi 2,5% – lovi sen suurin päivittäinen voitto huhtikuusta lähtien – ja The the the the euro Rallia 0,2% dollaria vastaan.
Myönnysten kustannukset
Ehdotettu eläkeuudistuksen aksointi ei tule halvalla, ja se tarkoittaa myös, että Ranska on askel taaksepäin siitä, mitä pidetään kaivattuna ja pitkäaikaisena rakenneuudistuksena.
Ranskan eläkeikä on 62 – ja ehdotettu nousu 64: een (ja vaatimus, että eläkeläinen on työskennellyt vähintään 43 vuotta) – on huomattavasti alhaisempi kuin vakio -ikä monissa muissa Euroopan maissa; Eläke -ajan on tarkoitus nousta 66: sta 67: een Yhdistyneessä kuningaskunnassa vuonna 2026, on 65 -vuotias Saksassa ja on 67 Italiassa.
Ikä- ja osallistumisvaatimusten muutosten vastustus on syvällä Ranskassa, ja Macron turvautui erityisten perustuslaillisten valtuuksien käyttämiseen eläke uudistussuunnitelmansa alahuoneiston kautta vuonna 2023, vihaten lainsäätäjiä ja kehottaa laajalle levinneet mielenosoitukset ja teollisuustoimet.

Nyt hänen allekirjoitusuudistuksensa on työnnetty taaksepäin ja analyytikot sanovat, että sitä voitaisiin laimentaa edelleen, mikä vaikuttaa Ranskan finanssipoliittisiin näkymiin.
Lecornun mukaan epäsuosittujen eläkeuudistuksen keskeyttämisen odotetaan maksavan 400 miljoonaa euroa (465 miljoonaa dollaria) vuonna 2026 ja 1,8 miljardia euroa, jonka mukaan tällaiset kustannukset “on korvattava säästöillä” ja “ei voida tehdä lisääntyneen alijäämän kustannuksella”.
Eiffel -torni Pariisissa, Ranskassa.
Alexi Rosenfeld | Getty Images News | Getty -kuvat
Goldman Sachsin taloustieteilijät kertoivat, että eläkeuudistuksen keskeyttämisellä vuoden 2027 presidentinvaaliin saakka on vain rajallinen vaikutus lähiajan finanssipoliittisiin näkymiin. Jos keskeyttäminen jatkuu sen jälkeen, se voi ohittaa velan ja alijäämän vähentämisen.
“Myös keskipitkän aikavälin kustannukset sisältävät, jos eläkeikä ja maksuosuus kasvaa edelleen vuoden 2027 jälkeen, kuten tällä hetkellä ehdotetaan … mutta riskit todennäköisesti vinoavat pidempää keskeyttämistä (erityisesti jos eläkeuudistus on edelleen kiistanalainen aihe ennen vuoden 2027 presidentinvaaleita), joilla on huomattavampi vaikutus”, he sanoivat keskiviikkona sähköpostitse lähetetyssä analyysissä.
Ranskan riippumaton julkinen tilintarkastaja arvioi, että eläkeuudistuksen pysyvän keskeyttämisen julkisen talouden vuotuiset kustannukset olisivat 20 miljardia euroa (0,5% BKT: stä) vuoteen 2035 mennessä.
“Ranskan julkinen velka kasvaa siis lisää 3-4 prosenttiyksikköä BKT: stä seuraavan vuosikymmenen aikana ja vakauttaisi lähemmäksi 130% BKT: stä”, he sanoivat. Ranskan velka-BKT: n suhde oli 113% vuonna 2024.
Alijäämä
Centrist -hallitus on vaatinut, että verotuksen yhdistäminen on edelleen sen keskeinen tehtävä, Lecornun kanssa sanonta Tiistaina, että hän on kohdistanut 4,7%: n budjettivajeeseen vuonna 2026, mikä on tämän vuoden nähty 5,5%: n BKT: n perusteella.
Hän väitti, että budjetti ei kuitenkaan olisi säästösuunnittelu, ja kun lopetettiin varallisuusvero hänen politiikkasuunnitelmissaan, Lecornu vihjasi etsimään “poikkeuksellista [one-off] Suurten omaisuuksien panos “antamatta yksityiskohtia.
UBS: n Ranskan sijoitusjohtaja Claudia Panseri kertoi, että vaikka hallitus voi siirtää budjetin vuodelle 2026, Ranskan finanssitilanne ei todennäköisesti parane merkittävästi.
“Odotamme Ranskan velka-BKT: n suhdetta, jo 113 prosentilla vuonna 2024, huononee ylimääräisellä 2–3
Prosenttiyksikkö vuodessa keskipitkällä aikavälillä “, Panseri sanoi keskiviikkona analyysissä, kun UBS odottaa alijäämän pysyvän yli 5% vuonna 2026.
Globaalien salkkujen sijoittajien tulisi harkita altistumisen vähentämistä pitkäaikaisille Ranskan valtion joukkovelkakirjalainoille, hän lisäsi ja seurata tiiviisti kehitystä “, koska Ranskan poliittisissa iskuissa voi olla leviämisvaikutuksia laajemmille Euroopan markkinoille”.
Lyhyneemmät ranskalaiset joukkovelkakirjalainat ovat vähemmän herkkiä velan huolenaiheisiin ja tarjoavat hyvät tuottotasot alhaisesta laiminlyönnistään, Panseri sanoi.