Ilmakuvassa Volkswagen -kokoonpanolaitos nähdään 19. huhtikuuta 2024 Chattanoogassa, Tennessee.
Elijah Nouvelage | Getty Images News | Getty -kuvat
PorscheKeskiviikkona toimitusjohtaja Oliver Blume kertoi, että yritys voi nojata sen yhteistyö Volkswagen – jolla on oma Yhdysvaltain valmistuspohja – koska se on valon Valkoisen talon asettamien potentiaalisten tariffien vuoksi.
“Meillä on teollisuusyhteistyösopimus yhdessä Volkswagenin kanssa, ja lopulta työskentelemme niin lähellä toisiaan, joten tämän pitäisi olla rooli” tariffien vastaamisessa, Blume kertoi CNBC: n Annette Weisbachille.
Yhdysvallat on Porschen tärkeimmät markkinat, mutta yrityksen kokoustoiminnan puute maassa ovat jättäneet sen mahdollisesti alttiiksi Yhdysvaltojen kauppasotalle Euroopan unionin kanssa. Porschen päälaitokset sijaitsevat Saksassa.
Vaikka ne on lueteltu erikseen, 911-valmistaja on osa Volkswagen-ryhmää yhdessä tuotemerkkien kanssa, mukaan lukien Audi, Lamborghini, Bentley, Skoda, istuin ja Volkswagen. Blume on sekä Volkswagen -ryhmän että Porschen toimitusjohtaja.
“Toivon, että Euroopan ja Yhdysvaltojen välillä on sopimus … luotan oikeudenmukaiseen ratkaisuun alueiden välillä”, Blume kertoi CNBC: lle.
“Toisaalta investoimme voimakkaasti Yhdysvaltoihin kumppanuuksien, palveluiden, oman organisaation, jälleenmyyjäverkoston suhteen. Palvelemme monia, monia ihmisiä tämän lisäksi, kun olemme yhteydessä Volkswagen -ryhmään, Volkswagen -ryhmä sijoittaa yli 15 miljardia euroa Yhdysvalloissa” Hän jatkoi Conglomareen kokoontumiskokoonpanoon, Tennessee, ja investoi Conglomeolin -kokoelmaa.
“Tämän pitäisi olla rooli, kun kyse on kohtuullisesta sopimuksesta”, hän lisäsi.
Tariffiruuhka
Valkoisen talon viimeisimmän retoriikan, nostamista ja toimien seurannasta on tullut päivittäinen haaste autoteollisuuden ja sen ulkopuolella oleville yrityksille.
Yhdysvaltain Pohjois-Amerikan naapureidensa odotetaan myös Volkswagenin olevan kovasti Meksikon kokouslaitosten kautta, vaikka se hyötyy tällä hetkellä Volkswagen-tuotemerkkien ajoneuvojensa viivästymisestä väliaikaisessa sopimuksessa. Tämä vapauttaa ajoneuvot Yhdysvaltain tariffeista niin kauan kuin vähintään 75% niiden osista on peräisin Pohjois -Amerikasta.
Se, seuraatko Trumpia hänen uhansa viltti 25%: n tariffit EU: n tuonnissa, on vielä nähtävissä. Jännitteet kuitenkin Rapistettiin keskiviikkona, kun blokki ilmoitti tulevista tariffeista miljardeja dollareita arvosta Yhdysvaltain tavaroita vastauksena teräs- ja alumiinin tehtäviin.
Autoteollisuus ryntäsi myös tiistaina Trumpin varoittamalla, että hän “lisää huomattavasti” tariffeja Kanadasta Yhdysvaltoihin tuleville autoille, ellei kansakunta pudota “räikeitä pitkiä aikoja”.
Porsche ei liity Kiinaan “hinnoitteluhinta”
Porsche ilmoitti keskiviikkona liikevoiton vuotuisen laskun 5,6 miljardiin euroon (6,1 miljardia dollaria) vuonna 2024, mikä oli edellisenä vuonna 7,28 miljardia euroa. Ryhmän myyntituotot laskivat 1% 40,1 miljardiin euroon.
Yhtiö syytti kirjaa markkinatilannetta Kiinassa, toimitusketjujen häiriöitä ja viivästymistä sähkömoppilaisuuden maailmanlaajuisessa nousussa heikomman suorituskyvyn suhteen, koska se piti osinkoaan tasaisena.
Se ilmoitti myös lisätyön leikkauksista, jotka vievät työvoiman vähentämisen lähes 4000: een, koska se näyttää vähentävän kustannuksia markkinoiden epävarmuuden keskellä.
Blume kertoi CNBC: lle, että se oli “intensiivinen, haastava, mutta myös menestyvä” vuosi, ja sen myynnissä oli nousu ja odotettua hitaampi sähköinen liikkuvuus Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa pysyivät avainkysymyksissä.
Keskustellessaan jälkimmäisestä suuntauksesta Blume sanoi, että Porsche jatkaa investointeja innovaatioihin, kun taas teollisuutta, yhteisöjä ja poliitikkoja kehotettiin tukemaan EV -siirtymistä kehittämällä latausinfrastruktuuria.
Hän kertoi myös, että yrityksen strategia Kiinassa, Porschen toiseksi suurimmalla markkinoilla, oli priorisoida arvo määrien suhteen, esittelemällä ajoneuvojensa laadun ja keskittymään eroon sellaisilla alueilla, kuten autojen älykkyys.
“Kiinassa olemme joutuneet kohtaamaan hinnoittelua, alennussotaa, emmekä ole liittyneet tähän”, hän sanoi.
Kiinalaisten kilpailijoiden kilpailu, etenkin EV -markkinoilla BYD: n kaltaisista, esittelee haasteen autovalmistajille ympäri maailmaa.
Uudet sähköautot, jotka ovat valmistaneet Porsche, Hongkongissa, Kiinassa.
UCG | Universal Images -ryhmä | Getty -kuvat